Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 4550 ggr
Gottis
0

Upphittade ringmärkta fåglar

Vart vänder man sig om man hittar ringmärkta fåglar som är döda? Hittade en ifjor och en i år. Den i år stod där förutom numret museum Zoolog. Helsinki Finland.

Maria
0

Naturvårdsverket kan säkert ge dig upplysning.

Jag vet att min man har ringt dit och blivit lotsad vidare till rätt ställe.

/Maria

Taxelina
0

Jag kommer inte ihåg. Men min man skickade ringen till ett ställe och fick tillbaka alla data på fågeln. Kul.

Maria
0

#2 Ja, precis så var det för oss också.Glad

/Maria

Hawknestgrove
0

någon som vet mer???

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maria
0

Min man hittade en död mås med ring och fick veta att den var född/ringmärkt på en liten ö vid Kungälv tre år tidigare (tror jag det var).

/Maria

Hawknestgrove
0

Kan ni som vet, var och hur ni fick infon, skriva om det i Tråden? Det vore säkert kul för många att veta!

moondancer
0

Ta av ringen och skicka den till adressen som står på ringen. (det är vad min ekologilärare, som även är en hängiven ornitolog och ringmärkare har sagt). I brevet du skickar skriver du helst vart du hittade den och när.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Maria
0

#7 Nu kommer jag ihåg att det var det svaret min man fick också när han ringde runt.

Tänk vad minnet är kortFoten i munnen

/Maria

Hawknestgrove
0

Ok, va d bra! det står alltså alltid en adress i ringen?

moondancer
0

Det ska vara någon typ av kontaktuppgifter i alla ringar.

//Olle

[peter54]
0

Jadå, jag vet lite om hur man bör göra. Man fryser ner fågeln och går/åker till polisen och lämnar den. De vidarebefordrar den till Naturhistoriska Riksmuseet i Sthlm. Därifrån får man sedan ett tackbrev med uppgifter på fågeln man hittat.

Jag hittade en nyligen påkörd (varm, men död) slaguggla för några år sedan. Lämnade den hos polisen i Uppsala och fick ett brev från Riksmuseet med data. Ugglan var 2 år gammal och ringmärkt i boet i Kerstinbo mellan Östervåla och Gysinge.

Maria
0

#11 Är det lite skillnad mellan "fåglar och fåglar" tro för till min man sa de att han skulle skicka in ringen. (utan fågel) men detta var ju en fiskmås eller snarare trut med tanke på storleken.

Han fick också ett tackbrev med information om fågeln.

Jag har lämnat in en halvrutten H-kärring på Naturhistoriska en gång. Jisses vad det stank i bilen. Jag fick också ett tackbrevGlad

/Maria

moondancer
0

Rovfåglar vill dom ha hela fågeln, men inte vanliga fåglar.

//Olle

MissGreen
0

oj..det va inga gamla fåglar ni hittade döda. lite tragiskt kan man tycka.