Lunglaven
Jag satt och knappade in lite uppgifter i Artportalen i dag och hade framme mina bilder på lavar. Fick iden att jag kunde visa några här.
Jag upptäckte till min stora glädje en lunglav Lobaria pulmonaria i utkanten av samhället när jag var ute och fotograferade förra sommaren. Att jag blev så glad över den beror på flera anledningar. Dels är lunglaven en av de känsligare lavarna för luftföroreningar så det är relativt ovanligt att den växer i eller nära samhällen.
Sedan är lunglaven krävande för den föredrar halvskugga och hög luftfuktighet. Därför missgynnas den ofta av ingrepp i skogen då avverkning ökar ljusinstrålningen och det blir mindre lä för vinden. Ökad vind och mer ljus gör att luften blir torrare. Men även förtätning av skogsbestånd missgynnar lunglaven.
Lunglaven har minskat stark under senare år. Man beräknar en minskning med 25% under de senaste 50 åren. I dag finns lunglav främst i skogar som inte har slutavverkats och i halvöppna kulturpåverkade miljöer som betesmarker och lövängar. Eftersom laven är uteslutande knuten till orörd bestånd är den en av de viktigaste signalarterna för skyddsvärda skogsbiotoper.
Man kan läsa mer om lunglav på artdatabankens artfaktablad.
Lunglaven är sedan 2005 rödlistad pga av den kraftiga tillbakagången som förespås fortsätta. Min lilla lunglav på förra fotot har dessutom skadats av att kommunens parkarbetare lade ett upplag med ris mot stammen på trädet. Det är ett öde som drabbar många lunglavar för de har så djupt skurna bladflikar som dessutom viker sig något utåt från underlaget, så de dras lätt sönder när något fastnar i dem.
Annars kan lunglaven bli riktigt stor, faktiskt upp mot en meter. Så stor har jag aldrig sett men i områden där den trivs kan den täcka en stor del av trädstammarna. Här är en bild på ett lite frodigare exemplar.

Intressant läsning markus kan själv inget om lavar å mossor men gillar att fota dom men nu var de länge sedan då de e så dåligt ljus ute att jag inte har kameran med mig på hundpromenaden .
Skall spana i skogen här om de finns någon lunglav .
mvh/bjorsa
Markus_H: Fina bilder, har aldrig sett Lunglav tidigare. Trevligt att du skrev lite fakta om Lunglaven. Själv har jag svårt för vad olika växter heter.
Mvh /Annmari
Diana, växer den på marken i hedskog? Det ser ut som en islandslav av någon sort i släktet Cetraria.
#5 Växer på marken i ungskog,mossar,tjärr finns i närheten. Skogen avverkades för ca 20 år sedan.
Tackar för hjälpen Markus H.
Mvh/Diana