Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 4490 ggr
Sagakeramik
0

Getingar

Hej!

Jag upptäckte precis ett getingbo stort som en basketboll utanför mitt fönster, och har några frågor…

De ser större ut än vanliga getingar men inte lika stora ut som bålgetingar, finns det flera olika sorter?

Hur blir man lättast av med dom? Jag har precis upptäckt att jag är allergisk mot dom och behöver ha bort dom ifrån huset. Någon som vet ett effektivt sätt?

Karl-Goran
0

Anticimex eller någon annan utrotare låter som enda vettiga alternativet när boet är så stort och du dessutom är allergisk.

Lägg gärna upp en bild på boet.

Sagakeramik
0

Anticimex ingår tyvärr inte i min kära makes ordlista:(

Själv tänkte jag försöka hålla mig så långt borta från dom som möjligt.

Karl-Goran
0

Hmmm… Att ta ett bo i den storleken kan innebära fara för livet om det skulle gå riktigt galet. Radar Getingspray funkar men ta det sent på kvällen när det är mörkt och getingarna är inne i boet, använd tjocka kläder och handskar samt skydda huvud och ansikte med en sådan där hatt med nät som hänger ner.

Lycka till med utrotningen av getingarna.

Bjornen
0

Om boet hänger fritt är det inget problem. Det är bara att ta en säck som är vidare än boet och trä på den på boet och lossna det från fästet. Det bör göras en sval eller helst kall kväll och gärna när det är mörkt för att få med alla (nästan) getingar. Det brukar fungera bra även utan skyddsutrustning. Men för en ovan person bör man vara skyddsklädd.

Sagakeramik
0

Det fixade sig med boet i går. Min man hade nått "medel", och tur var det för när han väl satt hela boet i en påse kom det ca 40-50 till som inte var så glada:(

Lite trist att behöva göra sig av med dom, men heller inte så kul när man blir sjuk av ett enda stick.

Maria
0

#4 Jag har gjort något liknande.Tog en plastpåse och "tråcklade" igenom en tunnare ståltråd upptill. Tog påsen om bollen och drog åt ståltråden och vips var de i påsen.

/Maria

Hawknestgrove
0

Än så¨länge så har det faktiskt varit dåligt med getingar i år. Skönt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ronny-K
0

Hade ett stort bo på vinden för några år sedan.
Det var byggt i en låda med kläder så att ta dom i en påse funkade inte.

Laddade dammsugaren med en ny påse. Tog på mig vinteroverall,handskar samt mössa med nät.
Smög upp och riggade dammsugarröret någon cm från ingången.
Startade dammsugaren, knackade på, då lät det som en hagelskur i maskinen.
Sedan fick dammsugaren stå och brumma någon timme, funkade bra. Både in o utgående trafik åkte dit!

Man får passa sig när man tar ur påsen (utomhus), en del kravlar omkring men flyger inte.

Maria
0

#8 Alla sätt är braGlad

/Maria

Bjornen
2

Som gammal biodlare har jag tagit hand om många getingbon (hundratals) under åren på ymse ställen.

Ronny-K
0

#10 Hej Bjornen,

Hur gör du när boet är innbyggt i annat material som t.ex kläder/kartong eller annat och inte kan kan tas bort/flyttas utan att trasas i bitar?

Bjornen
0

Man får försöka flytta alltihop. Kan man flytta hela boet med omgivningar kan man flytta bort det tillräckligt lång bort från ursprungsplats så flyger getingarna bort från boet och hittar inte tillbaka.

Det gäler att hitta på olika metoder efter omständigheter.

Elshira
0

Det enklaste sättet som vi även hjort är att ta en lokal bi odlare (vi har en granne som är det ;) och be dem fixa det! =) De sätter då på sig sina stiliga dräkter och vissa har även en lugnande rök som man kan använda sig av. Sedan är det bara att få ner dem i en sopsäck. Vi trampade ihjäl dem henom påsen, tyckte det åtminstånde var mer humant än att bara låta dem ligga och självdö i påsen. Även vi har en familjemedlem som är alergisk.

Hakuna matata!