Hjälp med svamp!
Denna bild är från förra året men "hittade" den när jag satt och rensade bland mina foton.
Jag undrar: Vad är det för svamp?
Jag kan för allt i världen inte lyckas komma på vad det är för svamp trots letande både på internet och i böcker. Har heller aldrig sett någon liknande!
Den stod i en granskog (en bit bakom vårat hus) med ganska så "ren" mark. Inte mycket kvistar eller annat utan bara mossa.
Hakuna matata!
Grattis, du har hittat en jordstjärna! Troligen en rödbrun jordstjärna (Geastrum rufescens) närmare bestämt. Jordstjärnor är inga matsvampar, men alla arter är sällsynta. Ett exklusivt fynd som du bör vara rädd om!
Olle
Ja jag tycker också det ser ut som en röksvamp… men det var då en regäl kragen den hade isf… xD Har verkligen ingen aning om vart denna hör hemma :S Men av kanten på "utviket" att dömma så ser det ut som den har suttit ihop över den eller något. För den var skarp och inte igentorkad eller vad man ska säga. Lite som att man skurit ut det.
Hakuna matata!
Åh så vacker! Tänkte gå till bokhyllan och hämta boken, men det behövs inte nu….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oj det var något anorlunda
Läste lite mer om den och att de finns tydler på kalkrik och näringsrik jord och det är ju bara roligt att veta =) Ska hålla utkik efter den till nästa höst^^
Hakuna matata!

Grattis till det fyndet, dem ser man inte varje dag. Om du har möjlighet kika på den när den blir gammal o torr. Vacker då med.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus