en fråga om snigel
Hej. Om man trampar på en vanlig hussnigels, hus, så att huset (skalet) går sönder, men lyckas rädda snigeln. Växer det ut ett nytt skal då?
Det undrar vi på mitt jobb.
mvh isa
Nej det växer inte ut något nytt skal. Snigeln har samma skal hela livet, det växer till efterhand som snigeln växer.

Förstår mycket väl vad ni menar, men för ordningens skull.
Det är snäckor som har hus/skal.
Sniglar får klara sig ändå, nakna.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
lille snäckan, det betyder, att han dör då?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det blir nog så.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
stackare…..

De lagar skador, om de inte är för stora. Har sett det på kina afrikanska jättar. Det är dock mycket viktigt att de har kalk att ta av. Jag har alltid sepiaskal (säljs till burfåglar) i terrariet åt dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ok, tänk vad man får veta! Så om man vill vara snäll mot snäckorna i sin trädgård, så ska man lägga ut sånt? KAnske vanligt malet äggsakal funkar? Lille snäckan får ju laga sin lilla husvagn……
#2 Ja jag vet att det är så, men jag har alltid kallat snäckor för sniglar med skal och de andra sniglar utan skal, det sitter bara i fortfarande.
Rent tekniskt är det ju sniglar båda två, även om de med skal inte bör kallas så.
#1 Tack så jättemycket för ditt svar.
#2 Vi menar inte snäckor. Vi menar vanliga svenska sniglar . De som kommer fram på gatorna när det regnat. Vet ej vad de heter .Jag tror de kallas hussnigel. Man kan tydligen äta dom också…….om jag förstått rätt.?
På google /bilder finns en hel del bilder på det som jag kallar vanliga sniglar. Men jag vågar inte kopiera någon bild utan upphovsmannens tillåtelse. Men som sagt googla : snigel på bilder så kommer de upp, de sniglar jag menar.
mvh isa

#10 Du menar snäcka,. om det är en snigel med skal. Folk kallar alla snäckor för snigel, av någon anledning. Därför kan man googla på snigel och få fram bilder på snäckor.
Har de skal, eller hus, så är det en snäcka. Sniglar är nakna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#10 Jag tror du menar vinbergssnäckor, den vanligaste mindre som på bilden i inlägget #6 brukar kallas trädgårdssnäcka.

Jag har stora mängder lund- eller parksnäckor som jag försöker döda genom att trampa sönder skalet. Normalt dödar jag 50-100.000 varje år.
Vinbergssnäckan nplanterades till Sverige som delikatess och några sådana odlingar finns i vårt land.
Jag har huvudsakligen lund- och parksnäckor men enstaka trädgårdssnäckor. Därutöver är det en vi kallar lungsnäcka (som är namnet på gruppen och inte arten) som ofta bär på en parasit som orsakar lungsjukdomar på får, samt också en mycket mindre snäcka med bara några mm stort skal. Någon gång har jag också fått in Vinbergssnäcka me de har inte överlevt vitern.
ja trist att du måste, men vad gör an? Du har ju en trädgård som är fin och skulle få den förstörd antar jag ifall de fick härja fritt. Men du har klarat dig från mördarsniglar?

Jag har haft enstaka besök av den spanska skogssnigeln. men aldrig mer än en åt gången. Den första jag observerade var på 70-talet. Då jag kontaktade Göteborgs universitet fanns ingen kunskap om vad det var. Senare blev den vanlig. Jag är nog en av de allra första som observerat den spanska skogssnigeln i Sverige. Kanske allra först genom inköpta växter fån Danmark, Holland och ev Spanien och Italien.
jag tycker de är såååååå äckliga!
ok, vad säger ni?
Recept på mördarsnigeltoast för fyra
Du behöver:
20 mördarsniglar
Till kokspadet: En röd lök i klyftor, en bit morot, kryddor som persilja, dragon, timjan, lagerblad, 1 msk vinäger, några pepparkorn.
Gör så här:
Skölj sniglarna noga och gnugga dem med salt. Skölj mer för att få bort så mycket slem som möjligt. Förväll sniglarna under kort tid i tre-fyra omgångar med rent vatten.
Koka sedan upp omkring 2 liter nytt vatten och tillsätt kryddor, lök och morot och vinägern. Låt sniglarna koka med en timme. Spola av, skär ett snitt i buken på varje snigel och skrapa ur och släng innanmätet. Hacka sedan resten av snigelkroppen fint.
Till toasten:
1 dl tärnat bacon
1 hackad lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 halv finhackad chili
1 dl hackat kryddgrönt, förslagsvis persilja, dragon, timjan, oregano eller gräslök.
1 strimlat finhackat citronskal
4 skivor gott bröd som baguette, skuren diagonalt
Smör till stekning
1 persika
råsocker
chilipulver
smör
Stek brödskivorna gyllenbruna på varje sida och låt dem rinna av på en bit papper.
Dela persikan i fyra bitar och lägg i en liten form. Strö på råsocker, chilipulver och salt. Klicka över smör. Baka i ugn 200 grader i 15 minuter.
Fräs baconet med lite smör. Tillsätt vitlök, lök och chili. När löken är mjuk, häll i de hackade sniglarna. Fräs 1 minut. Rör i lite mer smör och dra bort pannan från värmen. Rör ner kryddor och citronskal. Peppra.
Fördela snigelfräset på de fyra brödbitarna och toppa med en varm persikobit.
Hej igen. Har läst om sniglar nu och ni verkar ha rätt. Den jag menar hör visst till snäckor. Men jag kallar den snigel i alla fall.
Så , åter till min fråga: tror ni det växer ut ett nytt skal, hus, på denna om man råkar trampa sönder skalet, men inte trampar sönder snigeln?
Jag har haft mailkontakt med fotografen. Jag har fått tillåtelse av honom att lägga ut denna bild. Fotografen heter Reinert Gustafsson.
Den här menar jag:

#15 mjaaa, nej inte riktigt min smak. Men roligt recept.!
JAg tror, att svaret tyvärr blev nej…..
Den lille dör…..
#20 Ok, 
#7 Äter dom kalken?Är det därför den avlider utan sitt hus?
Är det någon som vet vad anledningen är att den avlider utan sitt hus/skal? Kan den inte andas utan sitt hus?
#21 Snäckor är ju ett med sitt hus så att säga, de är aldrig utan det. Precis som en del andra blötdjur, musslor till exempel, utvecklas de från början med sitt skal och kan inte leva och fungera utan det.
Som en fågel utan sina fjädrar eller ett pälsdjur utan pälsen på sitt skinn.
#22 Tack för ditt svar. Var det så logiskt? ok. då förstår jag bättre nu. Tack , tack
Här kommer "snigelexperten"! xD
Hemma hos oss bor tusentals vinbärssnäckor (de vanliga större snäckorna med brunvitt skal). De har sin fristad här och ska vi köra någonstans eller gå så ska sniglarna flyttas först! xD
Dock har vi en morfar som gillar att klippa gräset ofta och snäckor som älskar att äta gräsklipp = dålig kombination. Detta resulterar i att en liten dela av toppen stryker med men de flesta brukar klara sig ändå.
Trampar vi på en snäcka så brukar vi oftast kunna rädda dem om de inte är helmos dvs. Vi har haft säkert ett tiotal bott inne i plastlådor med sallad och äpplen att äta =) Har skalet lixom spruckit och en stor del sitter löst men ändå är hel i sig så kan man tejpa lite försiktigt (eller använda plåster) och efter 1-2 månader brukar de klara sig utan tejpen och skalet har börjat läka ihop. har även haft ett fall där nästan hela skalet var en hög av bitar men ändå låg på platts. Då blev det ett lager gladpack och 2 månaders rehab och den var pigg och kry igen!
Den uttersta delen (där de tittar ut) är borta och bara en liten del av det svarta syns så går det att ta in dem med eller utan skalbit. Är det större så att en hel centimeter av det svarta syns så behövs skalbiten eller så får man helt enkelt hjälpa till att ha ihjäl den.
Fattas det små bitar på övriga delen av skalet brukar det itne vara så stor fara men är det hela bitar från sida till sida så behöver dessa plåstras tillbaka och få lite omvårdnad.
Men är det så att ni lyckas trampa på dem aldeles för mycket för att det ska gå att göra något åt det - eller om ni bara inte vill ta in dem för att bli friska: Trampa då ihjäl dem ordentligt, ställ dig med hela din tyngd och gnid fram och tillbaka med foten. Det är synd om de ska behöva lida bara för att de är små djur!
Hakuna matata!
tack för vad du skrivit, Elshira! Roligt att läsa om någon som bryr sig om de små! Tankeväckande och lärorikt……
Nu vet jag vad jag ska göra om jag hittar någon kvaddad stackare, det blir en tids rehab på lyxavdelning!……
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Låter bra det! :D Finns skalbitarna bara kvar så är de riktigt duktiga på att läka det mesta! Lite ärrade blir det - men vid liv =)
Hakuna matata!

#24 Det var ena riktiga baddare.
Här kommer ett par riktiga småkryp de är ca 3mm, en sitter på ett krusbär den är lite större.
Sedan snäckor som gör snäckor.
En snäcka som behövde mitt undet fotandet 
Sist en gråsvart kölsnigel.
Visst kallar man alla för sniglar utav bara farten, vi lärde oss ju som barn: Lilla snigel……….. Och bild på en snäcka i boken.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Nej, snäckan bajsar.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Vilken härlig tråd! OCh så underbart att höra om räddning av de små snäckorna….
#24 Tackar ödmjukast för en utförlig, perfekt beskrivning av dig. Nu vet jag verkligen hur det går till. Vad fint du har skrivit också, om dina räddningar. Det känns mycket bra att veta att det finns såna djurvänner som du.
Nu vet jag hur jag kan göra om jag skulle lyckas rädda någon också. Tack snälla!
mvh isa
Är det inte så..att om ett skal "bara" blir spräckt,att de kan läka ihop!??? För jag har sett skal som har haft väldigt konstiga former som om de var ärrade.
..eller??