Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett06-nära-staden
Läst 4897 ggr
Nore
1

Vildsvin.

I oskarshamn är vildsvinen ett problem, vid en ridskola o kollonilotter har grisarna ställt till oreda, barn vågar inte gå ut o en hund blev angripen, detta är ju ett djur som funnits förr o har väl rätt o finnas fast de ställer till problem i tätbebygda områden o stör ridverksamhet.

Sukram
0

det är fint att du har den inställningen tycker jag Skrattande

corabora
0

#1 Synd att du inte har denna åsikt om allt viltFlört

Nore
0

#1-2. Jo jag har nog rätt goda ideer om övrigt också, men som vildsvinen så kommer det bli explotion o en mycke stark tillväxt på den arten, det fins också andra arter som också skulle behövas lag på laglig jakt för att stämma i bäcken så att säga.

#2. kul att du är tillbaka på sidan, vi har haft rätt hårda ordväxlingar men är ju natur folk på olika sätt o har kanske inte samma tänkande, men i slutändan tror jag att vi tänker rätt lika.

Hawknestgrove
0

OCh jag vill ha fler vildsvin där vi bor.

Hurra för nassenöffarna. De är ett alldeles utmärkt fredligt sätt att få bort  kannibalkatter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maximiljana
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja är de inte för goa.Mycket trevliga djur.

Nore
0

#4-5. Jo ja tackar jag det hörs att ni vet vad ni talar om, dessa grisar är säkert trevliga på många sätt för att bedriva jakt året runt som är helt lagligt.

Sen om dessa grisar ger sig på både mäniskor o djur hundar o katter o bärplockare som kommer mellan sugga o kultingar i skogarna.

catfoot
0

#6..Ja, det är ju fel på det mesta i våra skogar…Dom förstör, river våra djur, å skadar oss människor…undrar bara när det blir skottpengar på oss tvåbenta???..Tycker det är på tiden snart..eller hur Nore????ObestämdFlört….

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Nore
0

#7. Javist är det så redan småbrukare försöker de utrota genom att de inte skall få försvara sina tamdjur, utan det skall gå mistänksamhet med i bilden.

O här på sidan försvinner inlägg utan minsta förvarning, presis som myndigheterna gör med klagomål från de drabbade, men jag förstår kritik är inget o skylta med ellerObestämd, vad säger du.

catfoot
0

Ja men nu handlade det om skottpengar även på tvåbenta, tycker ändå att vi gör mest skada i vår natur..Å du snurrar till det, att det försvinner trådar här..Du kan väl bara svara helt enkelt, eller???

OT/Snyggt ....

Nore
0

#9. Det med skottpeningar är bortta sen många år, o även på kråka o korp som nu är fredad.

Att vi mäniskor gör naturen illa det stämmer också, men det värsta det gör allt levande på jordenObestämd

Martin
0

#4 Kanibalkatter? På vilket sätt påverkar vildsvinen katter? Och finns det katter som äter andra katter?

mvh Martin

catfoot
0

Ja, tack..det var det jag ville ha svar på..Vi vill inte att djuren gör skada mot oss människor, men vi får förstöra vår natur å våra djur..det är ok…Lite skrämmande faktiskt..

OT/Snyggt ....

Nore
0

#11. Du förstår att det fins en katt i skogen som gärna smakar en tamkatt om den kommer åtGlad, o det är nog det hon menar med kanibalkatter.

#12. Det är lika illa som när vi försöker få vissa djur som vi kallar tama fast de är rovdjur att gå i seleTyst

Nore
0

#11. Glömde svara på din fråga om vildsvin o lodjuret, det har visat sig att lon inte tycker det är så trevlig o vara sambo med dessa grisarFlört

Martin
0

Är nog trött. Borde insett sambandet.

Tack.

mvh Martin

catfoot
0

#13..Vad har det med vår rätt att förstör vår natur..Att vi låter våra djur gå i sele..

Har ingen hund, å därmed inget djur som går i sele

OT/Snyggt ....

Nore
0

Det jag reagerade var när jag såg en kvinna ute o gick med en katt i sele detta djur var fullkomligt panikslaget, vi jägare o hundägare lär vår djur gå i koppel redan vid tidig ålder

Puma77
0

Har sett hundägare som inte behandlat sin hund bra i koppel så jag vet inte om de är så himla bra heller.

Sen finns det de katter som älskar att gå ut i koppel och har inga poblem med det likaså som hundar.

//Pia

catfoot
0

Ja, man kan inte dra alla över samma kam..

Det finns, som sagt katter som älskar att gå i koppel..

Jag skiljer på jägare å jägare..En jägare för mig, är någon som respekterat djuret, nån som kan känna lite ledsamhet när dom ser det skjutna djuret ligga där..Det är för mig en äkta jägare..

OT/Snyggt ....

Puma77
0

Sen att visst katter är rovdjur men från början var hunden? Och vem gjorde dem till det de är idag?

Så klanka inte ner på de som låter katter gå i koppel för hundägare behövr inte vara bättre själva. Finns rena rama skräckexempel.

//Pia

Nore
0

# 19. Om jag nu säger att jag är glad o se det döda djuret ligga stilla o utan skadeskjutning då blir jag glad, men när jag går efter trafikskadat vilt i timmat o det bara går undan, då kan jag få en nedstämdhet när jag vet att djuret är skadato det kan komma långt senare att jag kan komma fram o göra pinan kortare fördetta djur

Nore
0

#20 det fins hundägare som betersig helt onormalt, o dessa brukar inte vara hundägare så länge o samma med kattägare, hunden lämnas in på något ställe eller skänks så gamle ägaren slipper detta påhäng, o många kattägare sätter foten i baken o ut med katten för den klarar sig skälv

Martin
0

Det finns helt säkert många olämpliga djurägare, både till hundar och katter. Många behåller djuren länge.

Dock förstår jag inte vad saken har med svensk natur att göra.

#16 Du pratar om vår rätt att förstöra natur. Jag förstår inte vitsen med att förstöra natur, och såvitt jag ser det är det väl viktigare om att prata om att värna om naturen, istället för rätten till att förstöra den?

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Kannibalkatt ja. Den äter sina små gelikar. MEn vildsvinen och dessa avskyr varandra.

catfoot
0

#23…Jag tror du måste läsa sammanhanget i det hela..Jag menade hur man såg på djur, hur dom förstör enl. många..Hur dom river å skadar oss människor å husdjur..Där kommer detta in, att vi inte ser vår egen skada som vi förorsakar djur å natur..Då är djurens skador i det stora hela.. väldigt liten i mina ögon sett….

OT/Snyggt ....

aase-andersson
0

jag hoppas att vildsvinen kommer till oss snart…om inte så ska jag ansöka om hägn för att markbereda skogen med dom..ligger redan i tiden att ansöka nu…

Nore
0

#26. lugn de kmmer skälvmant o det går fort, så jag tycker du kan spara penninger på att inte bygga hägn

Puma77
0

#26 Säger somNore, ha lite tålamod för de kommer. Vet inte var du bor riktigt men släkt till mig som jagar har sagt att de har skymtats på väg mot södra dalarna.

//Pia

Nore
0

Det är konstigt att folk lägntar efter dessa, de gör en förskräcklig skada o de är inte konflikträdda heller, men men det får väl ni se när de kommer, det fins säkert jägare som skjuter fel o tar bort ledarsuggan o då blir det anarki i gruppen o de avlar av sig hej vilt, för det är ledarsuggan som bestämmer vem som får föra gruppen vidare.

Sen varge djur som skjuts skall det trikinprovas innan man får använda det som mäniskoföda, detta prov kostar några hundringar för vage djur.

maximiljana
0

Jag har levt med vilda svin i över 15år.Jag har gratis markberedare i mina skogar.Jag vårdar detta vilt ömt.

De är mycket intelligenta och läraktiga.

Varför har du så mycket emot detta djur.Har du egen erfarenhet eller är det bara skrönor och hörsägen?

Försöker här beveka dig med en sötnos.

Nore
0

#30. Jag tycker också de är fina när de är så där, men när vi tröskar nere på sjölandet så är säden uppäten o nedlegad, bökar upp villaträdgårdar inte min, men vist är det goda jordfräsar, men de kan hålla sig till o odlad mark så är det ok, eller hyggena så de kultiverar så bra att platerna åker upp, o det tycker jag väldigt mycke om som du förstår, vet inte riktigt vad du bor, men i vårt område är det problem med dem.

heliotropes
0

Alla djur och vi själva kan hamna lite tokigt här i livet Flört

Eva // medarbetare på Perser

Puma77
0

Denna artikel fanns i tidningen idag. En lite udda upplevelse

//Pia

TinaNordberg
0

Snacka om svinhalt Flört

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Puma77
0

Ha ha nasse på hal is;)

//Pia

Hawknestgrove
0

grisen raskar över isen…… grisen raskar över isen, får vi lov, ja får vi lov att sjunga grisarnas visa…

HAha Aase, ja det j****a älgköttet…. Säger min sambo. Han är så less på det. Vi kallar det vardagsmat.

heliotropes
0

Ja! Här kan man verkligen tala om att hamna lite tokigtSkrattandeojoj oj!!!

TinaNordberg
0

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Gulligt. Får jag säga så?

carsbo
0

ända e väl att vildsvin har lätt för att bli griniga o anfalla? har hört att om man bara går på deras stigar kan dom bli väldigt sura om dom ser än =P

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

maximiljana
0

Nominatrasen Sus scrofa scrofa finns i Centraleuropa.Den arten har 38 kromosomer liksom tamgrisen.Ju längre i sydvästlig riktning vi kommer desto mer underarter med 36 kromosomer.Dessa är mindre i storlek än nominatrasen.I östra och sydöstra Europa finns storväxta Sus scrofa attila.

Idag förs i forskarvärlden en diskussion om huruvida det överhuvudtaget finns några renrasiga vildsvin och i vilken grad de är uppblandade med tamsvin.

En del menar att vildsvin med 36 kromosoner är de riktiga "vildsvinen"men därom tycks inte forskarna vara överens.

Gris eller svin?????äre nån skillnad förutom benämningen

Svinuppfödare eller grisuppfödare….vad säger man i dagligt tal?

Nore
0

#38-41.  Det är en styggelse o se till att mata dem vid vägar, har märkt på hösten när folk kör äpplen från trädgårdana o tippar i diken vid stora trafikerade bilvägar, det de inte tänker på är att viltet är i fara o även trafikanten, kör gärna ut frukt men lägg det långt från vägarna, skulle vilja se dessa som matar vildsvin om dessa blir riktigt närgågna o gör sitt utfall, då blir det helt plösligt grisens fel, när det i verkliheten är matarnas fel.

#41. Grisuppfödning heter det, o dessa går i svinstall, du verkar hemma på detta med vildsvin o deres levene, men du har inte nämt något om vad dessa grisar kan ha för naktdelar för tamgrisuppfödningen, nu menar jag vad dessa vildsvin kan smitta en hel grisbesättning med o som skulle kunna leda till svåra uppfödare, sen tycker jag du skall redogöra för trikinen som kan finnas i vildsvinen o hur man bör göra med detta kött innan man tilllagar det.

MVH Nore

Puma77
0

Här gick de ut i tidningen för ett par år sedan och uppmanade folk att inte slänga ut äpplen mm vid vägkanten för olycksrisken ökade markant. Istället skulle man som Nore åka in en bit och sen slänga ut det.

//Pia

Nore
0

Var kontakt med en vänn som jagar vildsvin i tyskland, närmare i baiern, där har vildsvinen på några få år blivit en politikerfråga, jägarna som jagar( o på statlig mark fins det anstälda jägare som en del kallar riktiga jägare) men nu har det gått så långt med dessa vildsvin så miljörörelser vill lägga ut gift för grisarna för att förhindra dess framfart, o de tyska jägarna förstår inte oss svenskar som önskar vildsvin, är detta verkligen ett kommande problem så det blir en regeringfråga här också, visserligen har regeringen här bestämt med belyst åtelplats, men kan det bli så att våra miljövänner kommer med sådana horibla förslag om gift för grisarna.

Det fins nere i tyskland inte ett gärde som inte har elstaket men det hjälper föga för dessa vildsvin.

Nore med färsk raport från jägare på väg från Baiern

maximiljana
0

#42.Varför skall jag ta upp det negativa med våra vildsvin.Det finns alltid två sidor att se på saker och ting här i världen.Du sköter ju om det negativa …..så det tycker jag du beskriver så bra i trådarna, så det räcker väl.

Det handlar väl om balans

På sina håll är vildsvinsstammarna i obalans.För få kapitala galtar och för få äldre suggor,medan antalet årsgrisar och fjolingar är för stort.Följden blir en stor population och stora viltskador.

För att komma till rätta med problemet så kan man under ett antal år skjuta endast årsgrisar och fjolårsgrisar företrädesvis av honkön.Spara galtarna till kapitala så blir de ett värde för tyskar som gärna kommer hit och skjuter "kapital galt "med trofevärde.  10 000 betalar de gärna för en sådan.

Den som skjuter på en stor gris utan att med säkerhet ha identifierat den som galt är vad tyskarna kallar en "Aasjäger".

Så om vi i Sverige slipper sådana jägare"Aasjäger"som skjuter ut våra ledarsuggor så kommer det inte bli de problemen här.Men det vill till att sammarbeta över jaktmarkerna också.

Nore
0

#45. Men om de har sådana problem med gris i tyskland varför betalar de då dyra penninger för att jaga här.

Sen om jag låter negativ i många inlägg så beror det på att jag är i verkligheten medan du förskönar o att det inte fins problem, det kommer säkert posetiva komentarer om bockjakten på höstarna när tyskar o danskar kommer hit för skjuta bockar i havregärden, medan jag gör eftersök på skadeskjutna djur o tillomed getter, detta är verkligheten.

maximiljana
0

Jag kanske inte var tydlig förut.Jo Tyskarna är så trofekåta att de skjuter alla de största grisarna i hopp om att få galtens betar att limma upp på en träplatta och skryta över .Att de sen inte kan se skillnad på sugga eller galt(vilket faktiskt är ganska svårt)gör att ledarsuggorna också försvinner.

Utan ledarsuggor betäcks ungsuggorna "hej vilt"och vi får okontrollerbara flockar som ger sig ut på fodersök överallt utan rädsla eller erfarenhet.

Detta har hänt i Tyskland för att jaktkulturen där är mycket inriktad på trofeer.

Vi vill naturligtvis inte få  några Aasjäger hit men de är beredda att betala 10 000 för en fälld kapital galt.Då är det bara betarna de frågar efter.Så de kapitala galtarna är kanske slut där snart.

Visst kan jag se problem men jag ser också att de kan lösas och att det finns en plats för alla våra ursprungliga djur här i Sverige.

Puma77
0

Tyskarna är trofek*ta och svenskarna pengak*ta.

//Pia

heliotropes
0

#48 Skrattande

maximiljana
0

Nore
0

#48. Ja det är presis vad de är, o det har lett till att många inte är välkommna längre för sitt dåliga uppförande, markägare här omkring har fått upp ögonen för detta också. o avstår dessa skenerösa erbjudande på kortidsjaktet.

Hawknestgrove
0

OCh en sak, att lägga äpplen vid vägen, kanske de gör det inte bara för vildsvinen? Älgen gillar ju också äpplen……

HUR som helst, en styggelse är det i alla fall!

Nore
0

I fredags kväll var det grisjakt på grannskogen o deras åkrar, denna markägare hadde hört att det fans mycke duktiga grisskyttar söderöver ( Nämner inte vilket land de kom i från) men ren trofejakt var det, i går eftermidag kom det några jägare gående genom skog som tillhör mej o min släkt, min bror vad ute o körde in torrgranar till ved, de berättade att de skjutit på en jätte galt o den slog i kull o låg o sparkade men reste sig o stack första 800meter var det väl synligt det varit träff, men sedan den gick över berget så visade den inga tecken på skador.            Min bror frågade går det äta en sådan gammal gris, de skrattade o sa det är endast huvud o betar som de är ute efter, så det var en ren trofejakt.                         Denna gris går nu med skottskada o dessa jägare åker hem till sitt land utan trofe, i dag den 15/2 så är det jägare ute med hundar för att försöka hitta denna galt, nej den som hyrade ut jakten är inte med o letar, han har ju redan fått sina penninger, o har säkert flera som är på väg för mera trofejakter.

Så min mening är det måste bli ett slut på dessa trofe o korttjakter

chik
0

Denna gris går nu med skottskada o dessa jägare åker hem till sitt land utan trofe..

Nore.. Är det skottpengar på dessa jägare.

Jag blir så himla ledsen, när man hör om sådant här..

Lena.P är jag i verkliga livet.

maximiljana
0

Ja du tragiskt är det.När någon nu finner denna jättegalt kanske det visar sig vara ledarsuggan. Många äldre suggor kan ha vitstrimmig hårbeklädnad på kinderna som blir förvillande lik galtens betar.

Hawknestgrove
0

Fy så vidrigt. Håller med ovanstående, Är det skottpengar på dessa skyttar? Hur kan man? Total avsaknad av empati. OCh stort skäms till arrangören!Skrikandes

Martin
0

Liksom allting, så tycker jag att det är helt fel att döma eller ta beslut utifrån hur vissa beter sig.

Bara för att de här tydligen missade (vet inte om det var dålig jägare, guide eller bara något annat som gjorde att jägaren missade) så tror jag att det finns jägare som är mer seriösa än så, även vid trofé jakt. Jag finner inget fel i troféjakt, förutsatt att man även tar tillvara på djuret i övrigt såklart.

Sen kan jag för lite om grisar för att uttala mig, huruvida det är etiskt eller inte att skjuta på en så stor galt (om den nu kan ätas eller inte - för därom har jag ingen kunskap).

mvh Martin

Jenna-Gun
0

En dum fråga från en norrlänning.

Kan man äta dessa vidsvin.

Vad smakar det.

Är det jaktsäsong på dem.

Nore
0

#57 Vist är det dåliga jägare när de låter ett djur gå skadeskjutet o skälva sätter sig o åker hem ( Fyfan)  Det kanske inte är så trevligt o möta denna gris på ett trångt ställe, det hjälper inte säga att det inte var meningen, det kommer bli full atack antar jag , nu är klockan snart 18,30 o ingen gris hittad.Rynkar på näsan

Puma77
0

Jenna; vidsvin är gott men jag skulle undvika att äta en sån stor galt

Är det inte lovlig jakt året runt på dem? Är inte säker men tror det.

//Pia

Nore
0

#60. Mycke gott, vildsvinsragu mums.

Är lovliga året runt, utom sugga med kultingar, o nu även lovlig nattjakt med belysning.

Puma77
0

Det var så det var. Visste att det var något.

//Pia

Martin
0

Jag har ätit vildsvinshamburgare (alltså malt kött) och även en finare bit (vet inte vilken, minns inte) på restaurang. Jag blev inte direkt förtjust, men det är väl för få tillfällen för att uttala sig definitivt, kan ju ha haft otur med kockarna :o)

Gillar dock vilt överlag, vilket jag tyvärr inte äter så ofta.

mvh Martin

Puma77
0

Gillar det som grillat men även rökt.

//Pia

Solveig
0

http://www.expressen.se/1.1465327

Jag har hellre vargar i skogen än såna här odjur.

Bleenda
0

Vildsvin är super gott. Och äkte kött från skogen skulle man kunna säga.

Det finns vildsvin snart uppe i Kilsbergen. Så dom klättrar sakta men säkert uppåt.

Min kompis blev omkull sprungen av en gris. Den kom från ingenstans och sprang i 190 rakt på honom. Som tur var så var den inte så stor, men kompisen åkte i backen. Tur att den inte hade betar. Hände i förra veckan. Och han var bara ute och gick. Och ingen jakt var i gång i närheten.

Grisen gjorde nog en felbedömning.

Hawknestgrove
0

Ja men orne är ju alltid orne och jag skulle inte vilja äta det.

maximiljana
0

Kultingarna är randiga de första 3-4 månaderna innan de blir enfärgat rödbruna.Å söta är de!

Och här lade jag in en fin bild på kultingar.Men de bara försvann.Tydligen är det lika svårt att lägga ut bilder på kultingar som att ta bilder på demSkrikandes

Hawknestgrove
0

Du får prova igen! som bifogad fil!

MissGreen
0

det är lite fel tycker jag att tidningar skriver att vildsvinen ställer till oreda.

det är vi människor som har bredit ut oss så mycket att djuren har fått mindre livsutrymme, därav kommer dom in på förbjuden mark….

oredan står vi för. hur ska vi kunna samsas om marken med djuren? vi människor ökar i antal för varje år som går.

blir väl så att alla djur blir mer eller mindre utrotningshotade i framtiden, en snar framtid.

en hund har blivit angripen….ja, ett kärt litet familjedjur har råkat ut för stora nöffen. då ska man veta att nöffen inte angriper annat än om den känner sig hotad, aldrig av ren ondska och illvilja. sådana angrepp står bara vi människor för. så…lär barnen att stora nöffarna inte är farliga om dom får leva sitt liv i fred.

Taxelina
0

#70 Frågan är väl vem som var här först. Jo, det var nog vi i denna fråga. Vildsvinen har dykt upp den senaste åren med en explosions artat framfart.

Vildsvin heter dom. Nöffe heter dom bara i sagoböckerna men jag vet ju inte hur gammal du i och för sej.

Och man ska nog lära ut att man ska ha en jä..a respekt för dom. Kommer man mellan sugga och kultingar har man alla anledning att bli svettig i pannan. Utan orsak är det nog inga problem, men man kan ovetandes komma illa till. Betarna är inte att leka med då dom är rakblads vassa. Och det är dom man får första kontakten med.

MissGreen
0

#71….vad uppretad du verkar =)

tydligen är du riktigt hårt engagerad i…..nöffarna.

vet du en sak?…..man får ha olika åsikter i frågan ;)

och jag är ganska säker på att du…förstår…att jag är i vuxen ålder……..

peace!!!

maximiljana
0

Miss Green.Jag blev så glad över din inställning och du har helt rätt.

Taxelina.Vildsvinen kom hit när inlandisen drog sig tillbaka.Har funnits här sen dess så när som för 200 år sedan då de utrotades helt.Nu är de tillbaka till där de hört hemma i årtusenden. 

Ok du jag kallar dem också vid smeknamn.

Taxelina
0

Japp och under 200 år fanns de inte. Och under den tiden bebyggde vi våra byar och städer.

Jag är inte uppretadSkrattande Bara lite trött på alla som säger att vi inte ska vara rädda för våra vilda djur. Rädda och rädda ska vi kanske inte vara. Men ha en väldig respekt för dom eftersom dom är just VILDA.

Björnen går inte fram och ber oss gå hem när vi kommer fram till ett slaget byte till exempel. Dom använder det dom har medfött. Instinkten att försvara sin mat.

Hälge= älg är heller inget att leka med. Kommer man imellan ko och kalv kan det gå riktigt illa. Hon går imellan och försvarar sin kalv och då räcker det inte med att  man talar om för kon att man inte är farlig. Tjuren är riktigt läskig om man kommer in på reviret under brunst.

Och lilla Bambi=Råbock kan vara på ett fasligt humör när det gäller att hävda revir. Det har jag råkat ut för på nära håll när han skulle flytta in i vår trädgård.

Likadant lilla nöffe=vildsvin, den försvara sina kultingar om du kommer för nära en bobal. Jag skulle inte vilja göra det.

Det skrämmer mej att det talas om för våra barn att man inte ska vara rädda för  Nalle phu=björnen och Lilla vargen=vargen. Det skrämmer mej nog mer än eventuella attacker.

Oftast sker sken attacker från björn, men hur ska barn veta att det är en skenattack. Vår instinkt som dyker upp och får oss att reagera på ett sätt som vi inte har tänkt oss gör att vi troligen skulle skrika och rusa all världens väg i stället för att stå still eller lägga oss ner och spela död. Man springer ifrån faran så att säga.

Martin
0

Jag tycker också att vi skall ha vildsvin i vår natur, de är i grunden naturliga i Sverige, innan de utrotades som sagt. Sen tycker jag, likt alla djur, att det måste finnas en balans. Vildsvinsstammarna i södra Sverige har likt björnstammen norröver växt mycket de senaste åren, och är troligen inte riktigt i balans. I år skjuter man av rikligt med björn och vissa sameområden har även "en belöningspeng" om man skjuter björn i deras renskötselområde (tror det var 3.000 kr), för att öka avskjutningen där.

Likt all viltvård som inte sköts så blir det problem när det blir snedbelastat. I Malmö har vi problem med för många gäss som skitar ner i dammar, vilket leder till syrebrist och fisk- och växtdöd, vilket i sin tur försurar ännu mer och leder till fågeldöd.

Vad gäller vildsvinen så saknar de i princip naturliga fiender i det här landet. I en jämförelse jag såg någonstans (har tappar länken) så har t.ex. hjort och älg i Sverige inte samma beteende som i Nordamerika där de lever med varg och björn inpå sig i sin vardag. Där har de ett annat beteende, som ökar deras chans för överlevnad, medan de i Sverige inte är vana vid de djuren som predatorer då stammarna är mindre procentuellt än vad de är "over there". Björnen har börjat komma starkt nu, och eftersom att man inte var med på banan från början så har den fått för starkt fäste på flera håll - därom råder inget tvivel. Ja, den är en naturlig del av vårt land, men den skall inte vara för nära bebyggelsen då den inte är ett asfaltsbarn.

Jag hade gärna sett den mer söderöver, i skogsland och inte i städer och byar (liksom att jag inte anser att den skall vara i städer eller byar norröver). Men har man en stuga enskilt ute i skogen, får man nog vara med på att det finns björn inpå en. Liksom att jag när jag fjällvandrar är väl medveten om att det finns både björn och järv i området. Det är ett val man gör.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Taxelina, jag är i princip rovdjursmotståndare själv, men tycke et kan vara skoj att själv använda  dimunitiv på djuren. Nota Bene, det gör jag  ofta även på andra djur.

OCh vildsvinen  försvarar jag i ett syfte. De och lodjuren tål inte varandra. Här där jag bor, så matas vildsvinen av en person i min umbängeskrets. HAn ser ofta vildsvin och rådjur äta tillsammans. Livvakter.

MEn när du tar upp alla vilda djurs agressiva sidor, så har du fullständigt rätt. Allt är precis korrekt. Det finns anledning att lägga benen på ryggen för de flesta.

[peter54]
0

#71 Det är inte rätt uppfattat att vi människor var här före vildsvinen. Däremot är det riktigt att vildsvinen är nya här i modern tid, de har bara funnits vilda i Sverige sedan 70-talet.

#70 Det känns inte heller riktigt rätt att säga att vildsvinen är snälla djur som bara angriper om man tränger dem. Det är ganska lätt att hamna mellan en sugga och hennes kultingar utan att veta om det till exempel. Då blir situationen snabbt allvarlig fast man inte gjort sig skyldig till något direkt hotfullt.

MissGreen
0

#77….jag vet inte varför det uppfattas som att jag menar att vilda djur är fullkomligt harmlösa. så vet jag att det inte är. men att bara skriva i medierna om vildsvinens farliga framfart så att ingen törs gå ut i skog och mark känns också ganska snedvridet. vad är det för upplysning/information barnen fått av dom vuxna om dom inte törs gå ut pga vildsvin? är oskarshamn fullkomligt invaderat av vildsvin eller? hur många rör det sig om kan man undra…

Hawknestgrove
0

JAg vet inte hur många det är, men ok,det är skymningsoch gryningsdjur, så att råka på dem när du är ute och plockar bär och svamp är rätt så osannolikt. Väldans skygga också. MEn som sagt, kom inte emelllan en sugga och henens småttisar. Då är det förenat med livsfara. KAn bara säga att beskrivningen av grisarna i "Hannibal" inte är tagen ur luften….

maximiljana
0

1988 tog regeringen ett beslut om att vildsvinet skall få tillhöra den svenska faunan då den funnits här fram till för 200 år sedan

Då vildsvinet inte har någon naturlig fiende än så länge måste jägare och markägare sköta om balansen.Det har de tyvärr misslyckats med beroende av okunskap och pengahunger.Som jag sagt tidigare måste man spara ledarsuggorna annars får man helt okontrollerbara flockar som förökar sig och ger sig ut på fodersök i grödorna.

De äldre djuren har lärt sig att hålla sig borta från människan och stannar i skogen där de gör nytta.

En del jägare skjuter de stora djuren för att de får betalt per kilo.Det ger mer än att skjuta smågrisarna.Andra jägare har ingen kunskap om hur man håller flockarna i balans

Nu har ropen börjat skalla om utrotning av dessa djur .Då flockarna blivit okontrollerbara och ställer till det ordentligt ropar alla att de skall bort istället för att söka och anamma den kunskap som redan finns.

Hawknestgrove
0

och jag som köttjägare fattar inte vad man ska med stora djur till oätliga, i allafall galtarna

Taxelina
0

#80 Pengahunger? Vildsvinskött kostar inte mer än fläsk. Och en stor gris ser ut som ett rådjur när huvudet och pälsen är borta. Så för det mesta så är det bara en massa jobb. Men visst är det gott. Mums för en vildsvins stek.

Skjuter man bara vuxna vildsvin, vem ska då ta hand om kultingarna? Visst, man får skjuta galtar men dom är inte något att äta.

Skjuter man kultbärande sugga kostar det mer än det smakar, kan jag garantera.

Själv tycker jag jägarna klarar avskjutningen bra.  Här omkring har dom börjat komma och vi vill absolut inte ha dom här, så vi är ofta ute och sitter på pass efter dom. På andra ställen där dom är etablerade redan har dom en avskjutning på ca 35-45 vildsvin / år.

maximiljana
0

Stora suggor kan förväxlas med galtar.Det är inte helt lätt att se skillnaden.Det händer då och då att suggan skjuts bort.Kultingar har svårt att klara sig även när de är lite större.Ibland kan någon annan sugga adoptera dem men det är långt ifrån alltid.

Givetvis har vi många duktiga och kunniga jägare men det finns också de som lämnar in större vildsvin till viltslakterierna och samtidigt aldrig lämnar några mindre djur.Trots uppdraget att skjuta ut de yngre för att hålla flocken i balans.

Som markägare vill jag ha vildsvinen i skogen men inte ute på åkrarna i grödorna.Genom att skjuta ungdjur när de lämnar skogen lär sig ledarsuggorna att aldrig ta ut flocken på fälten.

Jag matar in vildsvinen i skogen och ger dem en trygg plats där.

Mina jägare har i uppdrag att skjuta års och fjolårsgrisar om de lämnar skogen.De sköter sitt uppdrag perfekt och vi har inga problem med vildsvin längre.

Taxelina
0

#83 Det låter väldigt bra. Fin bild förresten.

Ansvars kännande jägare tittar efter neddragna spenor innan dom skjuter.

rifla
0

Ja ser man inte skillnade på djuren så avstår man skotten. Och gyltan har längre tryne och midja (kan va svårt att se)

här har vi inte många grisar så vi får åka för att jaga. har en mkt duktig karelare till det och en tyskterrier som använder sitt huvud och inte bara drar in i flockarna.

Klart man inte ska vara rädd i skogen men ibland kan man allt känna sig iaktagen. och vänder man sig så ser man skuggan av något.

Vi har ju fått lite gris och det är flera som skriker att vi ska inte ha dom men just i denna byn har vi pratat ihop oss alla om hur och vart de ska åtlas om de kommer så säden inte blir förstörd. vi försöker oss till ett samarbete här i allafall.

Taxelina
0

På vissa ställen här, så har dom slutat odla vissa spannmål på grund av vildsvin. Dom odlar endast raps. Det äter dom också, men under en kort period.

Och dom åtlar långt uppe i skogen för att locka bort dom som Rifla säger.

Elshira
0

Vi har här i närheten med de håller sig i skogen… Men när man börjar tänka på att de kan bli nästan lika stora som ponnyerna jag rider så blir man ändå lite rädd…

Hakuna matata!

Moonwing
0

Vild-Svin kan ,vara trevliga djur (som jul-skinka) ,annars föredrar jag faktiskt våra vanliga hus-nöffar (som ej skall gå löst)

..vildsvin har också en tendens att plöja!…upp Kyrkogårdar!..ej speciellt trevligt,när man är den förste o komma dit,just en sådan dag…

..får de däremot en naturlig fiende,som håller deras kulting-antal,nere..kanske jag börjar gilla dem mer!

Men,säg den som vill ha Varg runt husknuten..de ser ju ej skillnad på  ett skadat tamdjur/vilt bytesdjur..är vi beredda att förstå innebörden av ett " Vilt Grisbestånd",som är spritt över hela Sverige?

En vildgris ser ej skillnad på en mexitegel-villa  o en  bonnagård,finns det käk..o dessutom är kallt..Näe tack!!

/Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Hawknestgrove
0

ja och jag personligen gillar dem. För de jagar lon på flykten

MissGreen
0

ja för tusan..bort med alla djur- fram för människan.

forskarna är rörande överens om att när vi nuddar 10 miljarder strecket så är det ute med oss.

nu är vi blott "7miljarder"…………….Oskyldig

3 miljarder ytterligare…hur lång tid tar det för oss att föröka oss så pass? 50-150år i den här takten va?

kanske är därför det så sakterliga börjar ploppa upp pandemier nu? naturens sätt att reglera? *hoppas*

vi måste alltså skjuta djur, jag förstår det. hur ska vi annars kunna breda ut oss ohämmat?

hur ska vi stoppa den stundande 10 miljarders katastrofen? sluta ge sjukvård? stressa mera? äta sämre mat? förgifta oss mera? starta värdskrig? sprida ut smittor?

Moonwing
0

# 90,Hhmmm..varför vi skjuter?

Kan de vara så,att den riktiga kretsgången är splittrad, då ..alla - ..även vi,levde på samma villkor?

**(-den tiden man ej kunde köpa sitt liv som,homosapiens,..fritt med pengar) **

Vi skjuter pga vissa arter ej,tas som bytesdjur,som mat åt andra djur..

**… för dem!! (rovdjuren) …har vi framför brasan,eller på väggen som dekoration!      **

Sen har vi ju en gång också varit tvungna att äta,men det håller jag med om..att vi ej behöver..egentligen..kött i alla fall (även om jag gillar det)

/MoonwingFlört

p.s Hade inte min stenålders-släkt,ätit.allt!!-.så hade ju varken du eller jag,levt..möjligen på en annan planet..d.s

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Hawknestgrove
0

nu har jag bara gett luft åt min personliga åsikt här. Men då det tydligen inte går , så låser jag den här tråden.

Hawknestgrove
0

öppnar denna tråd men undanber mig för och emot kommentarer. Håll er till saken

SannaHolmgren
0

#89 Tack Gunilla.

Men vi har här hos oss både lo och vildsvin. Grisarna bökar utanför tomten, vi ser spår emellanåt 100 m ner, och i vintras och våras hade vi besök av lon. Bland annat tog hon en av dovhjortarna i hägnet som vi har intill tomten, (alldeles jämte hästhagen, och mina hästar är mindre än vad den hjorten var). Hoppas lon med ungen hon hade med sig upptäcker grisarnas frammarsh hos oss och håller sig borta fortsättningsvis.

Moonwing
0

Ovanstående inlägg,var ju menat som ett vuxet resonemang,där man vill kommentera trådskaparen..-ingen annan..

Dessutom såg jag på en kamrats medlems-sida,att det mer eller mindre var tabu,att diskutera för/emot ..rov!..vilket ej!! …..

….Framkommer …!!!!,  -på denna sajt-för en som ej !!….är medlem,här!

Istället kan man läsa i en annan tråd-att man "borde PM;as"..

..För vad då?????..-För att man gjort något man inte vetat-var tabu,härinne?..

Upplys!..så slipper någon,bli klämd!Flört

Jag är en enkel människa-hade jag vetat att någon här skulle ta illa upp,om man pratar om "rovets vara eller icke vara"-hade jag naturligtvis ej,överhuvudtaget skrivit en bokstav i ;

"Kommentera inlägg; Vildsvin.."

Hoppas ni,tar detta på rätt sätt,för denna debatt som  i ert synsätt tog fel vändning,hade ju kunnat unvikas helt-om där hade informerats rätt!

/Moonwing

/ Wingen

MissGreen
0

jag vet inte om det var mina inlägg som störde diskussionen men…..

jag är inte militant på något sätt och ute efter att peka ut någon som bedriver jakt. jag ville bara se på jakten från olika synvinklar….det tycker jag är intressant att snacka om eftersom mänskligheten har en på lång sikt ohållbar livsstil. men ska inte skriva mera om det här.

ska leta upp någon annan stans att tråda om sånt =)

ha så bra.

Hawknestgrove
0

Vad gäller rovdjursdiskussioner, så läs sajtens introduktion. Det får diskuteras i lugna ordalag och absolut igna diskussioner för elelr emot rovdjur. OCh nu handlar den här tråden om vildsvin.

Moonwing
0

Hej Gunilla,

..gjorde som du sa.. -hade ej läst, "introt´"Förvånad (ber om ursäkt för denna miss)..kanske man är lite slarvig o ..tror att man får prata,om detta..,……som hela denna tråden handlar om!Skrattande

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

"Vad gäller rovdjursdiskussioner, så läs sajtens introduktion..

(cit.intro;)

…...artiklar där rov och civilisation mötts… undvik att ta upp sådant i sajten…"

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Strunt samma..har själv haft en (av många)-underbara grisar;

..Julia!..(en korsning av lant/hushåll)..henne gick det ej att hägna,hon satte sig framför pardörrarna varje utfodrings-tillfälle..med sin kompis;.Prussiluskan..som ej heller gick o hägna!

De kunde jag ej göra skinka av-så visst förstår jag grisälskare..däremot hade jag en obefintlig omgivning runt hela Fastigheten-när de fått husera utomhus!

Mina Hästar snöt grismaten-o Grisarna snöt hästmaten..he,he..

Men bara för att man älskar något-skall man väl sätta gränser,som vi gör för våra barn tex.

Jag har fått skjuta en hund som kom emellan av misstag-det som ovan beskrivs,det var ingen jakthund..och den var kopplad.

Så på något vis måste vi ju "inlemma dem" i vårt samhälle-utan att behöva diskutera om de överhuvudtaget skall finnas några grisar..och det var väl det samtalet,jag trodde var okej..att föraObestämd

/MoonwingFlört

/ Wingen

tommy1
0

Har läst igenom tråden och förstått att sajtvärden är mycket föör vildsvin, och mycket emot lodjur.

Hur går det ihop på en sajt där man inte får vara varken för eller emot något när det gäller djur?

/tommy

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.