Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 3004 ggr
rifla
0

arg..mkt ledsen

igår blev en i vår krets av med sin tyska jaktterrier i lilla edet trakten…av vargen…

Betackar mig alla som tycker att vi jägare får skylla oss själva..man blir så ledsen bara….

Hawknestgrove
0

ja jag förstår dig till fullo. MEr än så kan jag inte säga här. OCh man ska INTE säga, att jägare får skylla sig själva. De som säger så, är oftast såna, som tror att man kan släppa sina hundar hur som helst närsom helst dessutom. Undrar vad de skulle säga, om deras hundar blev anfallna? Då blev de nog annat ljud i skällan. JAg säger inte alla, men många……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Tänker på er…Sov gott lilla Vovve..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

rifla
0

ja det är 4 hunden på 2 veckor som en vän blir av med.. men det är olika vänner varje gång..nu börjar älgjakten med.. och många bandar sina hundar i år. andra kör med folkdrev…

Taxelina
0

Det är rent för jä****t.

Jag läste om det i Jakt&jägare.

Även en beagle blev dödad. Ägaren försökte rädda hunden, men vargen stog 5 meter ifrån och morrade och visade tänderna.

Vi har en urgammal jakttradition angående jakt med löshund. Titta bara på våra hällristningar.

Taxelina
0

Jaktterrier vargdödad i Hålleröd

Av Mikael Moilanen

2009-10-11

Ännu en hund har dödats av varg i Västra Götaland. Den här gången var det en tysk jaktterrier som blev attackerad i lördags och avlivades på söndagsmorgonen.
Ägaren var ute på jakt i Hålleröd, Intagan, när han hörde hur det prasslade till i närheten. Hunden sprang dit och det utbröt tumult. Hundägaren sprang mot platsen och skrek och sköt ett skott i luften.
Terriern påträffades med bitskador i kroppen och kunde inte stödja på ena bakbenet. Veterinärerna på Blå Stjärnan i Göteborg kunde direkt konstatera att skadarna var allvarliga. På söndagsmorgonen tog ägaren beslut att avliva hunden.

Taxelina
0

Även en 8 årig stövartik blev så gott som helt uppäten i Ekshärad Värmland.

Hawknestgrove
0

ja det är vidrigt. MEn vi får inte låta denna sak blir till en hetstråd heller. Så vi får hålla den på en neutral nivå, vad vi än tycker.

Taxelina
0

Absolut. Det är bara så tragiskt alltihop. Man lider verkligen med hundägarna.

chik
0

Lider med er….Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

corabora
0

Jag beklagar alla som förlorar en familjemedlem men svenska jägarkåren måste kanske på vissa platser se över den urgamla traditionen (ca: 100år) att jaga med lös hund. Vi har en av europas lägsta täthet av varg och folk per kvadratkilometer.

http://www.rovdjur.se/shi,11,1,1264.html

Jakthundarna kanske behöver "hemspråksundervisning". Vi ser tydligt på hundar som besöker oss vilka som kan tolka olika signaler i kroppsspråket och därmed undvika en konflikt eller hamna i en. Jakthundarna som kommer in på våran gård visar ingen större kunskap i hundspråk eller hur man beter sig på någon annans revir.

#1 Trevligt att du fortfarande ger utlopp för dina fördommar.

Om ni tycker att mina åsikter har lämnat den neutrala nivån får ni radera mitt inlägg.

Hawknestgrove
0

#10 läs ORDENTLIGT! Så här står det.

De som säger så, är oftast såna, som tror att man kan släppa sina hundar hur som helst närsom helst dessutom. Undrar vad de skulle säga, om deras hundar blev anfallna? Då blev de nog annat ljud i skällan. JAg säger inte alla, men många……

OCh menar du, att dessa hundar inte ska få gå lösa alls på jakt? När ska de då få gå lösa? Det är ju det som är tjusningen med att jaga med lös hund att lyssna på hunden. Att fälla vilt är faktiskt sekundärt i det sammanhanget.

OCh är du bara ute för att retas och bråka, så behöver du inte besöka sajten. Valet är ditt.

Taxelina
0

#10 Egentligen skulle jag inte svara dej eftersom du bara dyker upp när det ska grälas.

Jakt med löshund har existerat i alla tider. Från det att man började jaga med hund. Som sagt, titta på hällristningar.

Tror du jägarna på stenåldern jagade med hund i lina?

rifla
0

nu startade jag inte tråden för att höra att man får skylla sig själv. utan för att jag var ledsen.

jag måste väl få tycka att vårt liv sen 10 generationer tillbaka är i fara just nu. vi har ju jagat hela tiden. och jag är uppväxt med de grå. men det är först för 3 år sedan och framåt som det är ohållbart.

tänker inte diskutera vargens vara eller icke vara. men jag säger att utbildningen till vargjägare var intressant.

Hawknestgrove
0

haha Taxelina, visst hade de sina hundar i koppel? De hade säkert Gps-pejl också..Flört

Taxelina
0

#13 Det är så tragiskt alltihop. Man försöker med alla medel att förekomma vargen. Man har en GPS så man vet exakt var hunden är, man kollar  www.vargobs.se  och går även in på www.slu.se och tar en koll. Där har de sändar försedda vargar man kan följa upp. Tyvärr har dom ofta med sej omärkt sällskap också. Och dom har man noll koll på.

#14 Jupp, en Garmin.

heliotropes
0

Jag tycker det är mycket ledsamt,Gråter jag jagar inte själv men jag vet de som gör. En bra tränad jakthund ligger det så otroligt mycket träning bakom och att de även blir hjärtevänner är det väl ingen tvekan om. Ni som jagar, förr använde dom halsband i stål med piggar som skydd men det är ju knappast skönt att bära för en hund, idag finns det ju andra skyddskoppel som denna tex. hundskyddet vet ni om dom fungerar rent praktiskt?

Eva // medarbetare på Perser

Taxelina
0

Om man går in på slu och klickar på viltskade center så kan man läsa en undersökning dom gjort på västen "protectors" Mycket intressant. Men man måste ta till sej att den inte passar på alla raser.

Men jag vet att det är några olika västar på gång. Vi har testat en nu som bara åker av taxarna. Men det går framåt och hoppas innerligt att det går fort.

#16 Det var en bra länk. Tack ska du ha.

corabora
0

#12 Synd att du anser att jag vill gräla när jag säger att jakthundarnas beteende vid möte med andra hundar och vargar kanske behöver förändras. Jakthundarna som kommer hem till oss springer fram till våra hundar oavsett vad för signaler de sänder ut. De kan även springa rakt in i spannet när vi tränar. Gör de lika dant med en varg så förstår jag att det händer olyckor. Jag säger inte att ni får skylla er själva utan att det kanske behövs en ändrad syn på hundträningen.

Enligt de uppgifter jag hittat baseras den svenska jakten med lös hund från mitten av 1800 talen och inte stenåldern men om du har andra källor så får du gärna presentera dem för mig.

#11 Om du kan presentera fakta som styrker ditt påstående så ska jag be om ursäkt men fram till dess anser jag att det är en fördom från din sida.

Eftersom mina synpunkter om jakthundarnas beteende tydligen anses som att jag bara vill ställa till bråk och jävlas behöver ni inte svara på detta inlägg då jag inte kommer bemöta kritiken.

Martin
0

Tragiskt och lider med de som förlorat en nära vän, oavsett om det är hund eller annan som gått bort.

Sist jag tyckte till om detta blev jag hotad av en här på forumet, så tänker inte tycka till igen - onödigt att bli hotad för att man säger vad man tycker.

Tycker också att det är andra än corabora som är den som är otrevlig/söker bråk här i denna tråden, men jag har kanske inte helhetsbilden klar för mig.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Ok, nu är jag kattmänniska och min sambo har jakthund/ar. Jag måste säga, att jag personligen inte gillar jakthundar i den formen han har i alla fall. För mig ska en hund ha kadaverdiciplin och lyda mig blint. De ska även vara 100% rumsrena. Hans syn på jakthund är att så länge de är duktiga på att göra det de ska, då är allt annat tilåtet. Så tack och lov, så slipper jag mestadels ha några hundar inne, Du har draghundar. För att riktigt generalisera, så är det också lite svåra hundar för mig i alla fall. I vilket fall som helst här uppe. Tycker att de som har dem, råkar ut lite för ofta att hundarna "rymmer"

Elshira
0

Jag tycker på sätt och vis det är jägarens "fel". Har större delen av familjen som hållit på/håller på med jakt och visst skulle även jag bli ledsen om jag blev av med min vän - men det är ju ändå en risk vi tar nävi går ut i skogen på lika vilkor - att döda och blir dödad (eller jag i.af lite i den stilen).

Själv håller jag på med hästar och varje gång man åker på tävling eler liknande är det en risk, hästen kan rammla och bryta benet och behöva avlivas, bara för att man ville hoppa det där hindret. Hade jag inte gjort det hade hästen kanske levt osv.

vart man än vänder sig så finns det alltid en risk med saker och ting. Att bli påkörd av en bil eller som i det här fallet tagen av en varg.

Men för mig är det ändå något vi själva väljer - vi är villiga att ta risken trots att vi vet vi kan sluta utan våran vänn. Vi gör det till absolut största delen för nöjet -

varför ska då vargen behöva bli ldande för våra nöjen?

Hakuna matata!

Martin
0

Liksom att jag inte tror att alla jakthundar har problem med "hundetik", att bete sig gentemot andra hundar så tror jag inte heller att det är så att "alla som har draghundar råkar ut för att de rymmer lite för ofta".

Hundar är individer, det är deras ägare också. Helt säkert finns det både dåliga och bra av alla dessa (hundarna och ägarna), oavsett om det är jägare, ickejägare, jakthundar, draghundar eller någon nakenpudel. Alltså tror jag att vi skall undvika att generalisera.

mvh Martin

Taxelina
0

Förr skulle man inte dressera en jakthund för då skulle den inte jaga.

Nu för tiden gäller det ju inte så klart. De flesta jakthundar lever som vilken hund som helst och går lydnads kurser. Även rasklubbarna har kurser, så som taxklubben och stövarklubben. Att ha lydnad på sin jakthund är A och O.

Hawknestgrove
0

Taxelina, håller med dig…. MEn tyvärr så har min sambo inte den åsikten. Så hunduppfostran, det diskuterar vi INTE. Ok, de kommer igen efter jakt, visst gör de det…Men att gå på en vettig koppelpromenad med dessa bjäbbhögar, näpp, det funkar inte.

Taxelina
0

#24 Tråkig inställning. Sån var min gamla styvfar. Man skulle inte kela med en jakthund för då blev social och skulle bara söka upp folk i stället för att jaga. Likaså skulle den jaga hungrig, för då jagade den bäst.

Bara en massa skrönor. En väldresserad jakthund har mycket trevligare tillsammmans med jaktlaget än en som drar för kung och fosterland så fort den kommer lös.

Vattnadal
0

#25 Som tur är har ändå många jägare ändrat sig och slutat leva kvar i stenåldern när det gäller detta. Många jägare går kurser, lär sig nytt tänkande med hund och uppfostrar sina hundar. Även en jakthund kan ju leva som sällskapshund, få sova i soffan, mysa med barnen, gå på promenader, lära sig trick, få utlopp för sina behov mer än bara jaktberikningen.

Jakthunden ska ju får vara det de kallas när de dödas av rov, dvs en jaktkompis, inte bara ett verktyg, som kostar mycket i pengar och möda. En bästa vän i vått och torrt, som man uppfostrar att fungera i vardagen oxå, inte bara under några veckors jakt.

En tanke när det gäller hundars brister i språk och signaler:

Polarhundarna är exkremt spårksäkra och signalkänsliga. De lever sällan som ensamhund, utan där har folk många. De lever i flock, och behåller sin språksäkerhet. När det gäller jaktspetsarna är även de ursprungliga och borde ha mer signalsäkerhet än de ofta har. Kan det bero på att många jägare bara har en hund? De kanske inte träffar många hundar alls, utom under jakten. Tyvärr ser jag även väldigt många rena sällskapshundar som tappar signalkänsligheten. Det är mycket viktigt för hundar som lever ensamma att de får fortsätta att träffa hundar (helst vuxna och snälla hundar, men även sådana som säger ifrån på ett bra sätt) under hela uppväxten men helst resten av livet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hawknestgrove
0

ja, min sambo är i mitt tycke för mjäkig med hundarna. Frihet från fostran och aldrig en ordentlig tillsägelse. Så han är absolut inte stygg med hundarna, tvärtom. För snäll. OCh min åsikt är, en lydig hund är en lycklig hund.

rifla
0

visst vet vi att hundar dör i alla lägen och den risken tar vi. men nu handlade det om att ett annat levande väsen tog en jaktkamrat. älgen sparkar ihjäl många hundar de drunknar ja allt. men inget är så illa som att se sin vän till hälften uppäten. där ligger det jobbiga inte själva dödandet utan att de verkligen äter upp en bästa vän och skiter ut honom/henne 3 mil bort.

här går vi dressyr med våra och jag har inte någon gång upplevt att mina hundar inte läser andra. alla hundar som inte lever i en flock vill alltid hälsa på en ny flock, inget konstigt i det.

Och vargen tar stövare och andra drivande hundar så inte tror jag att hundarna söker vargen när de jagar hare eller rådjur. de ser ju nästan aldrig något annat när de jagar. och älghundar letar älg.

Hawknestgrove
0

ja jag beklagar verkligen och förstår att inga pengar i världen kan ersätta desssa kompisar.

Vattnadal
0

#28 Att en hund söker upp en främmande flock är onaturligt. Om den främmande flocken sen visar tydligt att de inte vill ha med hunden att göra, borde den backa. Många hundar gör inte det.

Min Vidar tex, han är rädd för främmande och visar tydligt att han inte vill ha kontakt. Tyvärr söker många hundar upp honom ändå, och ska promt hälsa. Han lever i sin flock och har inga som helst behov av främmande hundar, vilket han tydligt talar om, med kroppens signaler, och ljudliga dylika oxå, då det ofta behövs. Hundar som ingår i sekundärgruppen accepterar han självklart. Dock kan han med ett lätt morrande tala om när han vill vara ifred och inte bli fjäskad för. Behövs det tar han i mer, till de lärt sig att hans signaler gäller, vill han vara ifred, så ska de acceptera.

Om vargen tar en hund som driver eller har ställt ett bytedsjur kan jag tänka mig att det handlar om konkurrens. Vargfamiljen accepterar inga andra på sitt revir, bara mamma, pappa och deras ungar i olika åldrar. En hund är tillräckligt lik vargen för att vara ett hot, men ändå så olik att den kan ses som föda.
Tyvärr har försök visat att hundarna gärna söker upp vargen, även om de för tillfället letar älg ed. Det går att träna hundarna på att backa undan och undvika varglukt. Jag ska gå på föreläsningsdagen i Orsa, och kan lova att jag ska anteckna flitigt.

Kommer själv att försöka träna mina hundar på att undvika rovvilt, även om de inte är jakthundar. (några av dem tränas i eftrersök, men jägare kanske fnyser åt golden och husky som praktiska eftersökshundar?)

Självklart kan inte pengar ersätta en jaktkamrat!

MVH Elin

rifla
0

finns väl ingen hund som är så dum att den inte kan lära sig spåra. har själv varit på kurser i och om hundars naturliga beteende, och de vill alltid söka sig till en flock. det lär du få höra på föreläsningen i orsa som hålls av en vän. alla vargar vandrar för att söka ny flock och andra vargar att bilda ny flock med. det borde du väl veta som har spannhundar.

Vattnadal
0

Det klart att alla hundar kan spåra. Vi har flera mycket duktiga eftersökshundar här hemma. Saken är ju den, att många jägare fnyser åt icke-jakthundsraser, och inte vill använda dem i praktiskt eftersök.
Jag håller kurser i blodspår, och vet att det är mkt enklare att få en jakthund att tänka jakt åt ett blodspår, än ex en schäfer. För att få en schäfer att inte bara gå ett personspår ryddat med blod, måste man tänka om och jobba lite mer. Får man dock sällskapshundar och icke-jakthundar att tänka jakt, kan de bli mycket bra eftersökshundar oxå. Hittills använde vi oss bara av blodspår som jaktberikning åt våra hundar. Vi lägger spår med allt vilt  vi kommer över. Just nu kommer det att bli massor av älg!

Jag har själv gått kurser och lärt mig massor om hundens ursprung. HUND3 är 42 timmar fördjupad hundägarutbildning. Den anser jag att alla med hund borde gå. Har efter detta fortsatt min utbildning till hundkursledare och efter detta vill jag utvecklas vidare, läser alla sorters hundböcker, ser på TV, går på föreläsningar och gör det med kritiska ögon. Ser verkligen fram emot föreläsningsdagen i Orsa.

Det är inte naturligt att söka sig till en flock. Det naturliga för vargar och hundar är att skapa en ny flock. När de passerat både fysisk och psykisk könsmognad flyttar de hemifrån. Då är det läge att hitta en partner och bilda egen familj= flock. De fall när en vuxen varg släpps in i en flock är det inte en främmande varg, utan en av ungarna som flyttat hemifrån och sen flyttar hem igen.
Våra hundar vill således flytta hemifrån runt 2 år ålder, innan de stadgar sig och inser att vi inte vill det. Sen kan tiken alltid försöka igen vid löp, och hanar när det finns löptikar i grannskapet.

Dock tror jag inte att gråhundskorsningarna som brukar hälsa på här vill tillhöra vår flock. Möjligen att de vill lura med sig nån av tikarna då.

MVH Elin

Taxelina
0

#32 Vi har haft eftersöks kurser här och då har det ingått  golden, drever, boxer och tax bland annat. Golden är det väldigt vanligt att man använder. Boxern är rent förjäklig på att spåra upp trafikskadade älgar.

När jag sist gick prov så snackade vi lite om olika raser som startat och den ovanligaste rasen var en pappilion. men super duktig. Och ägaren berättade att 2 pappilion hade smitit från sin uppfödare och jagade älg för glatta livet.

Söker inte vargen upp nya flockar så förstår jag verkligen varför det är inavel.

Här i reviret kom en ny alfa hane in och tog över. Så nog byts det ut individer i flockarna.

Att jakthundarna kommer farandes under jakt är på grund av att dom är så inne i jakten. Då har dom nosen i spåret och det är bara det som gäller.

Hur var och varför vargen tar hundar kommer nog alla tvista om i alla tider. Det är för si och orsaken är så.

Man ska ju till exempel ha pingla på jakthunden, för då kommer INTE vargen. Men den kommer ändå. En av hundarna som blev tagen för någon vecka sedan hade pinglan efter konstens alla regler.

Vattnadal
0

Min goldenvalp ska få börja gå blodspår när hon blir äldre. Hoppas kunna övertala jägarna här att hon duger till praktiskt eftersök sen, om hon nu gör det! ;-)

Jag har inte sagt att vargar stannar hos mamma och pappa hela livet. De flyttar hemifrån precis som vi männiksor, för att bilda ny familj. En ung tik på 2-3 år flyttar inte in i befintlig flock, utan hittar en ung ensamstående hane, och så blildar de familj. Vargen lever nämligen precis som oss, i familjegrupper. De andra vuxna och halvvuxna individerna i flocken är ungar från tidigare kullar. Se stannar kvar och hjälper till med uppfostran av nya valpar och lär sig jaga, innan de är mogna att flytta.

Om ena individen i ett par dör söker de troligen upp en ny "äkta hälft". Om då de halvvuxna valparna stannar kvar eller inte har jag ingen aning om. Så långt sträcker sig inte mina kunskaper. Dock kan jag tänka mig att de kan stanna kvar, om alla individer fungerar ihop.

Sen måste jag säga att hundarna som hälsar på under jakten här hemma inte är inne i jakten. De kommer hit och tar rast.Skrattande När de efter minst 30 min ibland uppåt timmen, lämnar gården har de kissat på allt som är hägre än 5 cm, bilar, stoplar, häckar, träd, blomlådor osv.
De hundar vi fått in i spannet har oxå de tagit paus. De har stannat upp, och sen gått fram till våra hundar för att hälsa. Vi har gjort vårt bästa för att hålla dem borta. Tyvärr kan de vara mycket envisa, och vill oftast fram till Vidar, som tydligast av alla visar att han inte vill.

Pingla har jag själv på hundarna när jag är ute. Fast det är mest för att björnen ska höra att vi komer och hinna undan om han vill. Tänker ibland att det för en varg som fått smak på hundkött, (jodå, sånt händer, det vet jag, fast jag gillar vargen) kanske blir som pinglan på glassbilen. Skäms Fast på de flesta vilda djur är pinglan säkert avskräckande.

MVH Elin

Taxelina
0

#4 Dom tar inte rast. Dom markerar revir. Är inte din hundflock tillräckligt stark för att stå emot???

Och nu Gunilla avslutar jag det här innan det blir strul. Du har varit hygglig och låtit tråden vara öppen.  Jag vet ju vad du tycker om rovdjurs trådar. Det finns hemskt mycket mer jag skulle vilja tillägga, men tycker inte det är värt det. En del går inte att tala med, när dom inte inser att de inte vet bäst i allt.

Vattnadal
0

Om våra hundar är i hundgårdarna, ska jag då släppa ut dem så att de kan slåss med de främmande jakthundarna menar du?Flört

Självklart förstår jag varför jakthundarna kissar ner allt de kommer åt. Men i min värld är det inte att vara "så inne i jakten. Då har dom nosen i spåret och det är bara det som gäller." De tar paus i jakten och markerar revir på min tomt. Som jag nämnde är det inte ovanligt att de blir kvar uppåt en timme. Våra hundar markerar över när de kommer ut ur hundgårdarna, precis som de gör med rävens markeringar.

MVH Elin

Vattnadal
0

#35 Tyckte själv inte att diskussionen om varg låg tokigt till, utan på vettig och saklig nivå. Förstår alls inte varför du ens nämner att det var hyggligt att hålla den öppen. Men den spårade kanske ur för mycket om jakthundar. Eftersom jag inte jagar får jag inte tycka något, och således slutar jag skriva. För att glädja dig, kan jag tom lämna hela sajten, så slipper du reta dig på mig fler gånger.Tyst

MVH Elin

corabora
0

#35 En av jägarna som har två hundar har en lika dan bil som jag har. Hundarna brukar sätta sig bakom min bil och visar tydligt att de vill in i den. I mitt tycke låter det som rast och vila och inte jakt, men det är kanske så jaktträningen ser ut.

Om det är som du säger att jakthundarna jagar när de springer in i spannet så borde till och med du förstå att det blir problem om de stöter på en vargflock.

jag håller med dig i ditt uttalande "En del går inte att tala med, när dom inte inser att de inte vet bäst i allt." Samtidigt tolkar jag dig som att du tror att du vet bäst om jakthundar, jakt, varg, draghundar, avel och övriga saker som diskuterats på denna sajt.

Sedan måste jag säga att det är några personer på denna sajt som effektivt jagar bort alla som har kunskaper och åsikter som skiljer sig från deras. Är det dessutom en icke jägare så får dom inte uttala sig om något som är större än en padda. Jag har läst i många fler trådar än jag har skrivit i och detta mönster finns på många ställen. Men vad ska man tro på när kunskaperna baserar sig på hällristningar från stenåldern och de enda källor som det hänvisas till är när jakthundar eller får blivit dödade av varg, annars kommer det bara påståenden som det inte går att få reda på om de är sanna eller fantasier. De enda hänvisningar Taxelina kommer med är en hällristning (ej utpekad vilken) och 3 vargdödade hundar, jag vet inte vart hon vill komma för alla vet (förhoppningsvis) att varg kan döda hundar så det behöver vi inte diskutera eftersom det är fakta.

Får nog göra som Gunnilla har rekomenderat mig ett flertal gånger och hålla mig borta från svensk natur.

Hälsa Nore, jag hoppas att han är tillräckligt pigg för älgjakten

Hawknestgrove
0

Ok, då avslutar vi denna tråd, som tyvärr började sakligt och sedan urrtade i vanlig ordning. Tråkigt för både Taxelina och RIFla. Enda ljuspunnkten var inlägget med papillonhundarna som jag ade älg… Det hade jag velat se…. Urskoj!"

MEn som sagt, nu låser jag denna tråd. Tyvärr.

Inlägget är låst för nya kommentarer