flyttskruv med ormvråkar
Jag har bara hört talas om det, men aldrig upplevt det själv.
Åh så vackert…. Flyttar de? ja de kanske de gör?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
De flesta rovfåglar i Sverige flyttar söderut under vintermånaderna, och det är en ynnest att få bo så nära Falsterbo/Skanör, som ofta är sista utposten för dessa. En bra dag handlar det om tusentals ormvråkar, hökar, ugglor, några örnar, fiskgjusar osv.
Här kommer ett par bilder från 2006, och de får bli mitt avslut på den här sajten.
mvh Martin
En "närbild", croppad från en större bild.
Bilderna tagna med kompaktkamera, därav den lite sämre kvaliteten då zoomen i detta läget motsvarar närmre 420mm och skärpan där inte är den bästa på denna kompakten.
På Artportalen kan man följa sträckräkningen dag för dag på Falsterbosträcket (inte bara för rovfåglar, utan för alla fågelarter).
Även på Falsterbo Fågelstation finns mycket matnyttigt för den intresserade.
mvh Martin
Härliga bilder. Vi tackar. OCh jag som gillar ormvråk så mycket. De gör stor nytta här hemma!
Härliga bilder. Vi tackar. OCh jag som gillar ormvråk så mycket. De gör stor nytta här hemma!
Vilka fina bilder… så spännande!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
#6 härliga bilder. Nästa år skall jag försöka vara med på Bivråkens dag! De kan, om de har tur, räkna in hundratals bivråkar som är i flyttagen.
#10 Jag har tyvärr jobbar på den dagen de två senaste åren, så missat dem. Får väl kanske söka semester till nästa år :o)
mvh Martin