Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 1536 ggr
Staffan
0

Nyckelpiga

Snubblade nyss över en fantastisk bild på en nyckelpiga som jag bara måste klistra in en länk till här på sajten. Finns det någon insekt som är mer svensk?

>> Länk till bilden

Mvh // Staffan

amaira
0

Nyckelpigor är nog lika svenskt som svenska flaggan Skrattande.

Men din länk är det något sopm inte stämmer med, för jag kan inte se någon likhet med ett gem och en nyckelpiga. smilie Inte ens med ett batteri som hjälp.

OlleA
0

Då är det inte min dator det är fel på alltså! Skrattande

Senast jag såg en nyckelpiga var på luciadagen, hemma i köket hos ordföranden i Stenungsunds SNF där vi hade styrelsemöte.

Olle

Staffan
0

#1 #2

Men vad säger ni? Är ni säkra på att ni klickade på rätt länk? :)
Jag skojar bara, det var jag som hade lagt in fel länk, nu ska det vara fixat… :)

// staffan

amaira
0

Oh så vacker! Speglar den svenska sommaren också… Fundersam

montax
0

Då måste jag få tipsa om en mästare på nyckelpigor.  Skrattande

Tammy som finns på Fotosidan.se.

Martin
0

#5 Så, nu kan man pensionera sig. Man kommer ju aldrig att komma i närheten.

Ok, jag ger mig. Jag skall inte pensionera mig. Jag skall ge mig den på att komma halvvägs - då är jag nöjd. :o)

mvh Martin

montax
0

#6 Inte nog med det, hon är en mästare på grodor också. :-)

Spana in hennes grodbilder här.

Christina
0

Jag utfärdar härmed en öppen inbjudan till alla nyckelpigor att komma och bo hos mig i sommar. Bed and Breakfast i en rosenträdgård i Stockholms skärgård. Rikligt med bladlöss kan utlovas!

Var snäll och sprid denna inbjudan till alla nyckelpigor ni träffar!

Faxlin
0

#8: haha, okej jag ska hälsa till våra pigor här. Men några vill jag nog behålla själv. det är så fint med pigor i trädgården.

Tyckte mycket om bilden du länkade till Staffan. Mysigt med vattendroppen som rann ner.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En nyckelpiga

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

En nyckelpiga till.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Och här görs det fler nyckelpigor :-)

Audiatur et altera pars

Christina
0

Märkligt nog ser jag ytterst få nyckelpigor hos mig numera. Kanske har de ätit ihjäl sig?

Allvarligt talat - vad kan bristen på nyckelpigor tyda på?

Faxlin
0

#13: Oarvarligt svar: De har glömt hur man gör som de gör i #12.

Ett allvarligt svar, jag vet faktiskt inte. men säkerligen är det människans fel på något sätt. Vi har kanske rubbat den naturliga balansen för mycket genom att ha hjälpt någon som äter dem.

Audiatur et altera pars

Christina
0

"När det är ont om föda lägger nyckelpigor en högre andel ofruktsamma ägg. Detta har upptäckts av den kanadensiska insektsforskaren Jennifer Perry. Hennes förklaring är att honorna skräddarsyr miljön åt sin avkomma, skriver Forskning & Framsteg i sitt nya nummer. De färre larver som föds i den näringsfattiga miljön klarar då livhanken genom att äta upp sina många obefruktade syskon." Citerat ur pressmeddelande från F&F. 

Ont om föda är det inte hos mig. Vilken underbar miljö för nyckelpigor min rosenträdgård har varit de två senaste somrarna!

Tina-A
0

Vilka vacka nyckelpigor! Jag fullständigt älskar dom!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]