Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 8040 ggr
Magi-cat
0

Tranor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första veckan i september var vi på besök i Österbottens skärgård i Finland (Ligger mittemot Västerbotten och Umeå, om ni inte visste det)

Där hade vi nöjet att ta del av ett skådespel i form av tranflyttning! Mängder med tranor kom i form av sträck eller v-plogar. Alla verkade ta ungefär samma rutt, över vår stuga, ut mot kusten…..Det var mäktigt att se - och höra….Det var särskilt under några kvällar det var som mest, därefter verkade det mest komma lite eftersläntrare, uppföljningsheat likom, med färre tranor i.

Nu undrar jag - har de speciella rutter och i så fall av vilka orsaker? Eller vällde det lika mycket tranor över hela kusten och vi råkade få se just dessa? I så fall finns det - wow - många!

Samlar de upp sig sedan vid kusten eller över öppet hav och kopplar ihop sig? Hur länge kan de flyga?

Jag älskar tranor och det här var verkligen häftigt!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Taxelina
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trana

#0 Jag älskar också tranor. Och när man hör deras trupetande över sjön så nästan ryser man.

Har du varit vid sjön Kvismaren någon gång.? Om inte, så ska du försöka med det på våren. I våras fanns där 15000 tranor och för varje år slår det rekord. Nu för några veckor sedan fanns det 13000.

Dom finns även på böndernas åkrarFörvånad Så varje morgon börjar dom med att ta 4 hjulingen och åka ut på åkrarna och skrämma i väg dom. Går dom på stubbåkrarna är det ingen fara, men går dom på oskördat blir det lite problem. Kolsyre kanonerna sitter dom intill och bryr sej inte ett dugg att den smäller.

Jag har varit i väg 2 helger i rad för att fota dessa vackra fåglar, men dom är så skygga att det är svårt att komma åt dom.

Hawknestgrove
0

JA lite vemodigt när de går åt det hållet… Välk0mna tillbaka, vackra fåglar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Magi-cat
0

Oj så fin bild! Ja samlar de ihop sig i sådana mängder är det inte underligt att vi tyckte det bara vällde fram i luften…..Skrattande

Kolsyrekanoner hörde vi också, hela tiden, till ringa nytta antagligen…..Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Taxelina
0

Min ena grabb som bor mitt i alltihop sa att de börjar dra söderut när den första frosten börjar komma.

TinaNordberg
0

De kommer tillbaka, bara vi håller ut. Håller med om att det är härliga o mäktiga fåglar.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

isa
0

Åh vilka vackra bilder! Håller med om att det är både ett vemodigt men vackra skådespel dessa flyttsträck som uppstår i dessa tider. Det är härligt och se.

Hawknestgrove
0

Välkomna igen! Vi saknar er redan……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kerstinjo
0

Än har inte alla gett sig av, vi har vår stuga vid Hornborgasjön och ibland så kommer det några eftersläntare.

Det är vackra på lite avstånd, men de för en herrans oväsen när vi nästan har dem i trädgården. Inget "fågelkvitter" precis.

Kerstin