Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 8888 ggr
kerstinjo
6

Korpar - fridlysta?

Vi brukar alltid ha en mängd korpar vid vårt lantställe, där det även finns kalvar och lamm. Men i år har de varit väldigt tysta, så tydligen har en hel del försvunnit.

Men hur är det? Är korpar fridlysta?

Kerstin 

Hawknestgrove
0

Stämmer om man Googlar på korpar+fridlysta

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kerstinjo
0

Undrar vart de tagit vägen?

Kan ägaren till den stora egendomen lagt ut något gift, må tro?

Kerstin 

Hawknestgrove
0

MAn kan aldrig veta. Du kan ju höra med polisen, om han bett att få tillstånd att skjuta av just för lammens och kalvarnas skull….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kerstinjo
0

Ja, det är möjligt att det är så, eftersom det finns både kalvar och lamm i hagarna runt om.

Och i alla år har vi haft gott om korpar omkring huset, men de har varit ovanligt få i år.

Jag såg av "misstag", i en tidning, vad korparna kan göra med kalvar och lamm. Den bilden vill jag aldrig se igen.

Kerstin 

rifla
0

de är definitift fridlysta. har åxå sett att det minskar på hösten och vintern.

de har säkert skjutit av dom det får man om det tar ögonen och dödar kalvar. de är ju inte så lätt skjutna heller, de vet verkligen hur en bössa ser ut. och bulvaner bryr de sig inte om.

Taxelina
0

Hmm, jag har för mej att det skulle bli lite jakt på dom. Men jag kommer inte ihåg när och var.

Rifla, vet du något om det?

[peter54]
0

Korpen har åkt jojo mellan att vara jaktbar och fridlyst under många år, framförallt pga politikernas inbördes kontroverser.

Just nu är den fridlyst, trots att det finns mer korp än någonsin i Sverige och skulle behöva beskattas för att lindra trycket på lamm och killingar, både hos tamdjur och i det vilda

rifla
0

det ryktasom att det kan bli lovligt till våren med korpjakt..men det lär inte bli ett lätt jobb..

Taxelina
0

#8 Jag har också hört talas om det. Men var lite osäker. Korpen har ökat exremt i antal sista åren.

[peter54]
0

Om man sitter vid en åtel och kikarspanar, ser man snabbt i vilken ordning kråkfåglarna kommer ner och därmed också vem som är försiktigast/smartast.

Först kommer nötskrikorna. De landar i princip så snart man kommit 30 meter bort från åtelplatsen.

När det har varit lugnt och tyst i 5-10 minuter på åtelplatsen och nötskrikorna fått äta ifred, kommer skatorna.

När skatorna suttit på åteln ungefär lika länge kommer den första kråkan, men den landar 15-20 meter ifrån åtelplatsen och skuttar försiktigt närmare.

När kråkorna har suttit på åteln en halvtimme kommer det första korpparet, men de landar inte förrän efter ytterligare en halvtimmes spaning.

tommy1
0

¤10 Märkliga fåglar du har på din åtel, känner inte alls igen den turordningen när jag skjuter kråkfågel på åtel.

[peter54]
0

#11 jaså, jag har sett detta varenda gång jag vaktat vid min åtelplats. Kanske kan det förklaras av att jag har åtelplatsen 25 meter bakom min verkstad och försiktigheten kommer av att det är så nära den lilla bondbyn jag bor i.

tommy1
0

#12  Som du beskrev det så kan den helt okunnige lätt luras tro att det alltid är så det går till på en åtel, med dessa minut-intervaller m.m. Det var det jag reagerade mot.

Att det går till så på din egen tror jag säkert.