Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 11-klimatförändringar
Läst 877 ggr
Leffe
0

Mår naturen bra?

Hur mår egentligen naturen nu när det är så varm vinter. Sover djuren som går i ide eller är de vakna fortfarande och får de i så fall tag på mat? Och vad händer när våren kommer och de har sovit för lite orkar de med hela sommaren, eller..
Vad händer med blommor som blommar nu kommer de tillbaka till våren, eller..
Vad händer med flyttfåglarna som är kvar. Flyttar de innan ev köldknäpp kommer eller..

Många funderingar kring denna hittills härliga vinter här i Stockholmstrakten.

Faxlin
0

Många bra frågor där Leffe. Tyvärr har åtminstone jag inte några bra svar att ge dig.
Här hemma sover inte grävlingarna än i alla fall. Det borde de ha gjort för länge sedan. Hur de kommer må i sommar sedan kan jag bara tänka mig. Deta väder måste knäcka hela deras livsrytm, och hur det slår lär vi inte märka förns senare i år.
Lättast blir nog att se hur det går med ungar till alla dessa djur, och om de föds lika många och hur många som överlever.
Även att hålla koll på djurparkernas björnar kan bli otroligt intressant då dessa inte heller vill somna riktigt än.

Bären, och frukten tror jag det kommer gå bra för då de är beroende av våra fåglar och insekter på ett annat sätt. Hur det blir med svamparna och blommorna i sommar, väntar jag med spännig på dock.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaLundin
0

Det enda jag hoppas på just nu är att det ska komma en ordentlig köldknäpp här INNAN snön faller. För efter allt regnande är det rejält blött i marken och kyl utan snö kommer kunna ge en DJUP tjäle - som tar livet av alla äckliga fästingar! För det finns väl INGEN som gillar dem??