Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 915 ggr
amaira
0

Dagens bild.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det många här som gillar att fota? Jag tycker mig ha märkt det.

Vad sägs om en dagens bild-tråd? Där vi visar någon bild som är, om inte absolut dagsfärsk, så i alla fall dags-aktuell?

Även om jag själv "startar stort" Flört är det roligast - tycker jag - om det inte behöver vara prestigefyllda bilder, utan mer vardagsbilder som skildrar sånt som finns omkring oss "just nu".

Min "dagens" blir på besökaren i trädgården igår, juldagen.

Det är "lustigt" tycker jag, att när jag ibland är uppe i den Härjedalska vildmarken, är viltet (älgar och andra djur) i skogarna mycket svåra att få syn på, och än svårare att komma nära. De flyr fort och omedelbart. Och de flyr långt!

Medan jag här, på "vårt lilla Mälaröarna" utanför Stockholm, där skogarna är minimala, har jag viltet utanpå knuten, och inte är de särskilt rädda heller.

En orädd älg har jag förstås ingen lust att möta. Och denna damen tänker inte stanna och hälsa på mig, det vet jag. Men köksfönstret gick bra att öppna försiktgt och sakta sticka ut kameran.

Bilden är utklippt, och hela bilden finns i länken. Hon och hennes årskalv äter äpplen (förstås). Tittar ni noga i träden ser ni något grönt. Det är mistlar som det finns gott om här.

Älgarna brukar äta mistlarna också.

bjorsa
0

Häftigt med en älg på tomten vi hade en för något år sedan som spatserade omkring :-)

mvh/bjorsa

CarlS
0

Jättefin idé amaira!

Tack för din fina älgbild!

//CarlS

Lisbeth
0

Vilken härlig bild!

//Lisbeth

amaira
0

Tackar. Vill se flera bilder. Hur ser det ut där ni bor, just nu?

Har ni förresten märkt att ljuset börjar komma tillbaka? Lustigt. Bara några dagar sedan det vände, och redan är det ett annat ljus på eftermiddagen.

amaira
0

"Allén, 2 jan"

Skuggorna är långa, när dagen är kort. Och vilket vinterväder, va!?

Hela fotot i länken.

OlleA
0

Fina bilder som vanligt Amaira! Glad

Nu är det några månader sedan jag hade älgbesök hemma, och även rådjur har det varit lite glest med på sistone. Dock tror jag att rådjuren är framme på nätterna emellanåt, när hyresvärdens hund sover i huset intill, för jag märker ju att det minskar på äpplena jag har lagt ut till dem. Jag ska egentligen inte klaga som bor fint ute i skogen, men ibland önskar jag ändå att jag bodde ännu mer avsides och ostört, utan hundar och andra störande moment i närheten, där man kunde se det vilda helt i lugn och ro…

Olle

amaira
0

Nämen hej Olle! smilie Tackar!

Jag vet ju sen förut att det är trist med din grannes hund. Här är det "trist" med alla "tusentals" katter som finns i varje hörna av min tomt, där jag försöker ge fåglar och andra smådjur en fristad…Gråter

Efter nästa helg kommer mistelfröna på posten till dig! Glad

OlleA
0

Jag ser fram emot mistelfröna, det ska bli riktigt roligt! Glad

Fåglarna låter sig inte skrämmas bort härifrån, som väl är. I helgen hade jag bofinkar, grönfinkar, grönsiskor, gulsparvar, blåmesar, talgoxar, entitor, nötväckor och nötskrikor framme. Full fart med andra ord. I förra veckan hittade jag en helt okej liten fröautomat för en krona (!) i en second hand-butik. I den ska jag ha hampfrön, och i den stora automaten solrosfrön. Sedan har jag talgbollar, en havrekärve och äpplen. En varierad meny ger ju bäst chanser till många olika besökare.

Förlåt, detta skulle ju vara en bildtråd och här drar jag iväg den åt ett helt annat håll…Fundersam

Olle

amaira
0

"Dra" du Skrattande.  Jag fick just en bild av hur det ser ut vid ditt fågelbord. Flört

OlleA
0

Har jag lagt ut en bild på mitt fågelbord någonstans? Eller har någon annan gjort det?

Eller du kanske menar "bildligt" bara! Skrattande 

Olle

amaira
0

Menar bildligt "bara" smilie Förlåt om jag lurades. Flört

OlleA
0

Hur fungerar det om man vill lägga in bilder här?

Olle

Martin
0

Man måste ha bilden på sin dator, eller på en CD-skiva eller något annat minne som är kopplat till datorn (usb-minne t.ex.).

När man skrivit sitt inlägg så klickar man på "browse" under textfältet man skriver i, och då får man möjlighet att bläddra fram till sin bil. När man sedan valt den kommer sökvägen att finnas i rutan till vänster om browse, och när man klickar på "publicera kommentar" så skickas meddelandet iväg, med länk till bilden.

Ett tips är att bilderna bör inte vara större än 800x600 pixlar stora, för då skalar iFokus ner dem och det blir sämre kvalite.

mvh /Martin, som säkert dyker upp med en dagens bild en dag

mvh Martin

OlleA
0

Då provar jag med en nötskrika vid min matplats! Glad

Olle

Faxlin
0

#14: Den var fin.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

OlleA
0

En större hackspett på samma ställe.

Olle

Faxlin
0

#16: Fin bild, ser nästan arrangerad ut med de färgerna som stämmer ihop så bra.

Audiatur et altera pars

OlleA
0

Arrangerad är den inte. Att färgerna stämmer ihop beror helt enkelt på att en liten fågel inte SKA synas för mycket, om katten eller höken kommer. Skrattande

Olle

amaira
0

Du fixade det Olle, bravo!

Nötskrikan här till mina älsklingsfåglar, mest "bara" för att den har ett så vackert blå-svart "band" utmed vingen, som jag tycker är så snyggt. Hackspetten är ju också trevliga fåglar.

Håller med Åsa om fina färger, fotona har en harmonisk färgskala.

Faxlin
0

#18: Det förstod jag väl att det inte var. Men jag ville bara påpeka att det var vackert ihop :-)

Audiatur et altera pars