Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 01-svampar
Läst 9075 ggr
TinaNordberg
0

Årets svampfynd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni hittat i svampskogen i år?

Någon ny art?

Något ni blivit extra glad över?

En svamp ni inte lyckats artbestämma?

Jag börjar med Svavelgul sköjskivling bara för att det var så vackert i morgonsolen. Hittade idag.

Svampen är giftig och smakar läbbigt bittert. Väldigt många är det.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

catfoot
0

Ja, såadna har jag sett massor av mot en stubbe..Ser goda ut, men läser att det är dom tydligen inte..Kan tre svampar..Kral-Johan, Kantarell, å Röd Flugsvamp..Så jag vågar aldrig plocka nån svamp på mina promenader..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Jenna-Gun
0

Jösses så sugen jag blir på svampstuvning på varma mackor

Hawknestgrove
0

Åh så gott, Jenna…. HAr massor av kantareller i frysen nu i alla fall! Jenna, att fylla pannkakor med svampstuvning är inte heller fel!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Mums, crepes med svampstuvning är ju bara tokgott Tungan ute

Branneli
0

Min sambo, har varit & plockat mycket svamp….två hyllor i frysen är fyllda med förvällda kantareller & taggsvamp !!

Halvdansken
0

Att ni vågar och kan. J

ag är helt jätterädd för svamp, fast att vi har en del i trädgården (stor trädgård). Hittade nåt engång som såg ut som stolt fjällskivling, men så kollade jag i en bok och det fanns en svamp som var nästan identisk och som var giftig, så jag bara lät den stå.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hawknestgrove
0

OFta så får man faktiskt göra som stenåldersfolket. <Det som smakar gott, är gott. Stolt fjällskivling är ju bara kungen av svampar.  Därär det bara att ta en liten smakbit. Rngen dessutom på stolt fjällskivling ska avnjutas rå……

TinaNordberg
0

Suck, det blev inte riktigt vad jag hade hoppats på. Är det ingen mer som varit ute i markerna och hittat  något gott o spännande?

Här är strimmig brödkorgsvamp ca 10mm stor.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

så vackra de är….. Det enda jag har här är ibland orange skålsvamp

heliotropes
0

Tänk att det finns så många kluriga svampar i våra skogar Glad En snabb titt på den första bilden så såg det ut som en hög apelsiner *s*

Eva // medarbetare på Perser

Jonna75
0

Jag blev extraglad över att hitta mina första blodriskor i år (om man inte räknar en pytteliten förra året)

TinaNordberg
0

Grattis till blodriskorna, det har varit dåligt med dem i mina tassemarker.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Jonna75
0

Tack Tina! Men hur har det varit med övrig svamp för er där lite längre "söderut"

TinaNordberg
0

Vi har haft kantareller hur mycket som helst. Dåligt med soppar, spec karl-Johan de saknar jag.

Gott om svarttrumpetsvamp. Trattisar finns det väldigt gott om ännu. Fina är de.

Rökslöjskivling är det bra tillgång på. Frostvaxing bör dyka upp snart. Dessa två  är matsvampar.

Vinterskivlingarna är i antågande, åxå matsvamp.

Övriga spännande arter och rariteter har det varit lite svagt med.

Trädväxande, musslingar och tickor dyker upp lite nu o då.

Det kommer hela tiden nytt så länge inte är frost. Frostvaving o vinterskivlingen störs inte nämnvärt av lite frost.

Så, ut o leta.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Åh blodriskor…. lycko dig……

kerstinjo
0

Jag håller mig till kantareller och trattisar, för de känner jag igen.

Men svampen är inte det viktigaste. Bara att komma ut i skogen är härligt, bara ströva runt och ha med sig kaffe och mackor med stekta ägg. Jag skulle aldrig äta mackor med stekta ägg hemma. Men vad gott det är när man är ute.

Så har jag ju Marodören som njuter i fulla drag av skogen.

Men idag har vi undviket skogen, för att ingen ska tro att vi är älgar.

Färden gick till Båthamnen, där Marödören tog sig några härliga Obestämd dopp!

Kerstin 

Jonna75
0

#14 Soppar har vi haft ganska bra om här i norr även K-J. Kantareller kan jag inte säga något om, för när jag gick till mitt första å enda kantarellställe så fick en av mina hundar ståndskall på en huggormsunge så vi åkte därifrån Obestämd.

Trattisar verkar vi inte fått så väldigt mkt av tror jag, jag har iaf hittat väldigt lite. Men iof så har jag inte hunnit utforska så stora delar ännu.

Rökslöjskivling och vinterskivling är inget jag börjat bekanta mig med ännu.

#15 Jo det var skoj att hitta, tyvärr vägde jag inte allt, men kanske lika Flört

#16 Jag håller med dig, det är just därför jag går ut i skogen, alltså för att hundarna ska ut, men sen om man hittar svamp samtidigt är ju bara ett stort plus Skrattande

Hawknestgrove
0

ja nu är det väl slut på svampen….För nu har vi haft så många frostnäter, så det är nog slut. MEn det finns i frysen! OCh murklor, torkade i legio!

TinaNordberg
0

Slut på svampen? Ånej, var till ett naturreservat nära Lindesberg igår och hittade 33 olika arter. Inga matsvampar.

Gladast blev jag över sälgplätt, den växer på sälg och är ca 1 cm stora. Vackert röda.

Man ska ju förstås vara en svampnörd för att vara road av detFlört.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Branneli
0

Här finns en korg med svamp, dessa plockade vi igår Glad

Branneli
0

…glömde bilden…Skäms

TinaNordberg
0

Gårdagens andra fynd trollhand, inte alls så jättevanlig.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

ja, de som inte är matsvampar, brukar ju vara mer motståndskraftiga. Likaså trattisar. Men dem har jag i frysen massor av, så tyvärr. Sen är det ju älgjakt på G, så sambon gillar inte att jag är ute och rör i markerna för mycket. Vi har ju kalven kvar.

Jonna75
0

Jag skulle oxå vilja hitta trollhand, men dom finns väl inte här uppe i Norrbotten har jag för mig, eller har jag fel?

TinaNordberg
0

ja det verkar vara så att trollhanden finns mest i landets södra o mellersta delar.

Det finns nu gott om trattkantareller, i alla fall runt Kolsva,plockade 3,5 kilo i söndags.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

MariannE11
0

jag har plockat gula kantareller, trattkantareller o trumpetsvamp… fryst in dom i SMÅ påsar… glad att jag i år kunde gå förbi taggsvampen… de sista åren så är det i princip taggisar jag plockat….i år var jag sjukskriven o kunde gå ut mycket…Skrattande

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

ja små påsar är bäst. Vi kör md dirketinfrysning här. i enliterspåsar.