Bondepraktikan november.
November
Åska i november betyder sträng vinter, men fruktbart år. En sträng och långvarig vinter inträffar, om juli varit mycket varm, om augusti och oktober varit ovanligt kalla, om fjäderfän blivit feta höstetiden, om november har torr väderlek utan frost samt om löven i denna månad ännu inte fallit av träden. När bröstbenet i Mårten gås är brunt, betyder det mer snö än köld; är det åter vitt, bebådas mer köld än snö.
Märkessdagar
Allhelgonadagen (den 1). Enligt gamla bondepraktikan ska man denna dag skära ett spån av en växande ek eller bok; är spånet torrt, bådar det en varm vinter, är det fuktigt, blir vintern däremot kall.
Mårten Luthers dag (den 10). Inträffar denna på en fredag, kommer fodret det året att föga förslå.
Mårten biskops dag (den 11). Är det på "Mårten biskop" mulet dygnet om, blir det en ostadig vinter.
Maria offerdag (Heliodorus, den 21). Är denna dag våt eller dimmig, blir också vintern våt.
Katarinadagen (den 25). "Katarinavinter" blir ej långvarig.
Andreasdagen (den 30). "Andreas-snö" är skadlig för säden. "Anders slaskar och julen braskar, Anders braskar och julen slaskar".

Om de tolv månader i året:
November Vintermånad
Vill du veta hurudan vintern vara må, Så skall du Allhelgona dag i skogen gå, Och därefter en bok uppleta, Varpå du det skall få veta, Där må du dig en spån avskära, Är han torr, varm vinter vill dig nära, Men är samma spån våt och fuktig, Då kommer en kall vinter duktig, Ett vått år eller torrt skall du ränna i så måtto, Du skall ett glas fullt med vatten låta, S:t Anders afton lät det ske Löper det över, du skall då ett vått år se, Men skall det något torrt väder komma, Då skall vattnet sig ovan i glaset skumma, Där hava ock de gamla i stor akt, När S:t Mårtens dag kommer på en fredag, Det samma år skall fodret litet förslå, Därföreman dess mer av fänaden slakta må, Och därav både sjuda och steka, Därmed kan man sedan leka, Som kattor pläga med musen spela, Därom vill jag nu mitt tal stilla.
Utdrag ur mitt loppisfynd, en knappt öppnad ex av Den gamla svenska bondepraktikan. Jag gillar dikterna i boken, det är kul att läsa om när man borde åderlåta sig, när man borde skaffa vapen och göra upp med sina fiender och när man borde slakta sina djur. Det står inte så mycket om lycka och välfärd, men livet var nog hårt förr. Vi är väl alldeles för bortskämda nuförtiden^^
ja jag köpt mig en nyutgåva av den jag med. Den är kul!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Absolut. Synd bara , att vissa regionala grejer är omöjliga att hitta.

Så som varande f d lantbrukare har naturligtvis i mitt aktiva yrkrsliv Bondepraktikan varit mitt rättesnöre, min lilla levnadsbibel. 
Säga vad man vill, men "di gamle" var inte helt ute på fel spår i många fall.
Ytterligare en regel. Mycket rönnbär ger en kall vinter.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

#5 Det där med rönnbären trodde jag också fram tills nu. Det är ju varmare än någonsin, med medeltemp +6 - +10 och det är snart december. Och så här mycket rönnbär har det inte varit på många år. Men den regeln kanske säger att det ska bli mycket kallt, fast inte hur länge. Det kanske bara blir svinkallt i nån vecka?
Men så är det ju så att om högtrycket bara stabiliserar sig så brukar det bli långvarigt.

Vi får väl se. Hela Januari är ju kvar. Brrrrrrr!
Vi kan väl i alla fall vara överens om, att det svåraste att sia om, är framtiden.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
ja januari och februari brukar ju vara de riktigt kalla månaderna.

Ja tur är väl att vi inte vet så mycket om framtiden. Det blir mer spännande när man inte vet.

Och Anders varken slaskar eller braskar - Anders PLASKAR!
precis!!!!!!