Nu drar svanarna ...
Vackert!
Vi har en skock på 13-14 st hos oss, har varit där länge, de hittar tydligen mycket mat…..(Smålandsgränsen)
Sångsvanarna tycks helt ha ändra beteende. Förr såg man aldrig till dem och speciellt inte betandes på fälten….
Jag tycker de är härliga!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
De är vackra.
Här kommer varje vår ett par svanar. Men vi har inte sett att de fått ungar någon gång
så fina…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#2 Vad för slags svanar är det?
Lite enkel info om svanar: Den större sångsvanen (Cygnus cygnus) är den av sångsvanarna som häckar i Sverige, numera i stort sett i hela landet. Gul näbb, svarta fötter, längd 140 till 160 cm. Vingspann 205 till 235 cm.
Den mindre sångsvanen (Cygnus columbianus) häckar från Kolahalvön österut i norra Ryssland.
Sångsvanarna kommunicerar i flykten på samma sätt som gäss och de flyger i samma typ av kilformation som gäss gör.
Knölsvanen (Cygnus olor) är en av världens tyngsta fåglar med flygförmåga, vuxna hanar väger i genomsnitt 12 kg, men ända uppåt 16 kg tunga knölsvanar har rapporterats.
Knölsvanen känns igen på den svarta knölen vid näbbroten. Orange näbb och gråsvarta fötter. Den ger ett större intryck än sångsvanen, men måtten för längd och vingspann är ungefär desamma, trots att vikten skiljer avsevärt.
Knölsvanar flyger oftast i par eller med sina ungar och för att kunna starta måste de ha ett par hundra meters startsträcka där de "springer" på vattenytan innan de kan lyfta.
Det är därför man kan "stänga" in knölsvanar i parker som exempelvis Svandammen i Uppsala. Svanarna kan helt enkelt inte flyga därifrån. (Jag har i många år undrat över detta djurplågeri och förstår inte varför djurrättsorganisationerna inte invänder).
I luften låter sångsvanar och knölsvanar mycket olika. Sångsvanarnas vingar svischar lätt och de kommunicerar med varandra genom tre-fyratoniga läten.
Knölsvanarna flyger tysta, men deras vingar lämnar ett kraftigt sjungande ljud. Svanar är monogama. På vintern flyttar de inte längre än till platser där de finner öppet vatten och grönt bete, vanligen i nordvästra Europa.
Åh så vackert!
Tack Peter för den fina infon! Jag gillar såna här underbara inslag på sajten!

Här i kanalen stannar svanarna hela vintern. så mysigt att se dom tycker jag..
ja vi kan också se dem i Strömsvattnet. De är vackra!