Stormvarning utfärdad!
Bor du i en riskzon där det utfärdats stormvarning? Tänker du göra något särskilt för att skydda dig och egendom? Själv bor tryggt i stenhus mitt inne i Stockholm, men oroar mig lite för om det finns lösa föremål ute vid stugan i skärgården som kan flyga omkring och i värsta fall krossa fönster.

Jag bor på Österlen och här brukar stormarna dra igenom.Vi får förankra dörrar i maskinhall och i stallet och flytta bilarna så att de inte står under några träd.Sen håller vi tummarna att tak och annat håller.

Åker nog ut till landet under veckan och kollar läget.
Här i Halland blåser det friskt just nu. Nästintill orkan. Men än så länge ligger vårt plåttak kvar….
Frugan min kom från jobbet nu i morse. Jobbar natten. Hon rapporterade om flera omkullfallna träd på vägen. Lyckligtvis kom hon hem utan att plocka fram motorsågen…och tur är det! :)
//CarlS

Vi har stormvarning här uppe. Men jag har inte förberett något alls. Jag hör till dem som håller tummarna när det är dags och hoppas på tur.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Risken finns att vi inte hör ifrån de av våra medlemmar som ev drabbats förrän om någon dag. Antar de blir avskurna från internet.
Det är ju otroligt många som har drabbats av strömavbrott. Än så länge har vi klarat oss i Lindesberg. Vilket jag känner är skönt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Vi har blivit av med strömmen i stallet nu. Får se hur länge vi har det kvar här hemma.
Audiatur et altera pars

Fick SMS från Vattenfall att strömmen gått där vi har vårt fritidshus. Får åka ut och sätta igång den egna generatorn.
Ni vet väl att man kan kostnadsfritt beställa meddelanden per SMS från vattenfall ang störningar i elförsörjningen? Bra för sådana som jag som pendlar mellan två boenden.
Jag "bor" nu sedan ett par dagar hos mamma i Stenungsund, för hemma har jag varken ström eller vatten. Igår lyckades jag ta mig till mitt hus för att kolla läget - på cykel, i mycket god medvind, för allmäna kommunikationer var ju inte att tänka på! En del träd hade blåst ner längs med vägen, men i närområdet runt huset var det mesta sig likt. Mistelbären jag fick av en forumist i förra veckan visade sig ha bra "limkvalitet", för igår eftermiddag satt de fortfarande kvar på träden där jag hade "planterat" dem. Som väl var avtog vinden framåt eftermiddagen, så att cykla tillbaka in till Stenungsund blev inte fullt så jobbigt som jag befarade. Idag blåser det igen, men knappast så väldigt som igår.
Olle
Det var otroligt vad det blåste och ven runt knuten. När jag var ute i morse så såg jag flera omkullblåsta träd. Men en sak är lustig, ett gammalt fågelbo i ett träd alldeles intill där jag bor är kvar hur det än stormar och blåser. Det är byggt högst upp i ett ganska klent träd. Så det borde blåsa sönder.
Fåglarna kan det där med hållbar ekonomi och hållbara lösningar:) Det är bara våra hus som taken blåser av på. De har också vett att bygga så de inte vadar i vatten till knäna. Vilken tur att de tänker lite på konsekvenser. Vi kanske får bygga bon i träden vi också framöver om vi inte på allvar tar tag i miljön:)

Var på möte i dag på barnens skola. Många där har blivit drabbade av strömlöshet och är fortfarande utan.
Själv har vi (peppar, peppar ta i trä) klarat oss hittills.
I morse var det rätt fint väder. Men nu börjar det åter igen snöa och blåsa lite smått.
Inte skojigt alls.
Audiatur et altera pars