Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 6008 ggr
Staffan
0

Mäktigt!

"En gran som är minst 9.500 år gammal gran har hittats på Sonfjället i Härjedalen. Åldern har beräknats med hjälp av kol 14-metoden och trädet har döpts till Old Rasmus."

(Länk till artikel på DN.se)

Jag undrar vad det är för slags gran?

// Staffan

Elshira
0

Hade ingen aning om att granar (eller något svensk träd) kunde bli så gammalt :O Ek träd brukar ju ha en förmåga att bli gammla men då pratar vi oftast fortfarande om hundratals år eller runt tusen som mest.

Att det finns gammla träd i t.ex. USA vet vi, men dessa träd är ju också gigantiska!

Hakuna matata!

Hawknestgrove
0

Otroligt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Taxelina
0

Jo, den såg inte ut mycket för världen. Men man blir helt klart imponerad.

Bra att dom inte talar om var den står.

Staffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ute på landet har vi en idegran som är markerad som ett naturminne. Den ska vara runt 1100-tiden och har då alltså stått där sedan vikingatiden. Det är ett helt fantastiskt träd och man kan inte låta bli att känna vördnad (ja, faktiskt) i dess närhet. Inga bilder kan ge det rättvisa men jag bifogar ändå ett par bilder som jag tagit så att ni kan få en uppfattning om hur det ser ut. Glöm inte att klicka på bilden så att ni får se den större versionen av den… :)

Taxelina
0

Visst känner man vördnad. Jag håller helt med dej. Jag kände likadant när jag var på Öland bland dessa vindpinade tallar och urgamla hövdinga gravar längs med stranden.

Taxelina
0

Här är även en gammal ek. Kommer inte ihåg hur gammal den var, men många år på nacken har den. Den står också på Öland

heliotropes
0

Vilka härliga träd :) Det finns någon gammal tråd om just fjällgranen, jag såg ett repotage om den. Det är ganska otroligt, men den såg inte mycket ut för världen.

Här omkring där jag bor finns det ett par riktigt stora och gamla lärkträd.

Här är ett gammalt inscannat foto på en, jag tror att det var runt -95, det är mina grabbar som står framför, den yngsta ser jätteputt ut :) Jag minns inte exakt varför, kanske det var oviljan när jag tyckte att de kunde lägga armarna om trädet för att få bättre grepp om storleken.:)

Eva // medarbetare på Perser

Staffan
0

Härliga bilder!

Finns det kanske fler "mäktiga" därute? :)

// Staffan

ANNIA
0

Staffan det där var orättvist. Ett träd som är 900 år gammalt. *så avis* Kan inte ens komma på nåt häromkring som är 100.

Får lov att nöja mig med att bo i samma landskap som det hittills äldsta då.

heliotropes
0

Jag kom ju på att jag var till samma ställe och fotade förra året,Glad då tog jag mått på den största i området, den mätte 380 cm i omkrets. Det finns större och grövre häromkring, men den här är en av de som ligger närmast.

Eva // medarbetare på Perser

[peter54]
0

#0 I Sverige finns bara en vildväxande art av gran (Picea abies)

Innan de här granarna hittades och ålderbestämdes, var det äldsta kända levande trädet ett 2000 år gammalt grekiskt olivträd.

Staffan
0
Staffan
0

#9 ANNIA

Attans, du ska alltid vara värst… ;)
Skulle du inte kunna söka upp trädet och skämma bort oss här med några exklusiva bilder, det skulle vara roligt.

// Staffan

ANNIA
0

Egenhändigt tagna bilder. Det vore nåt det. Tungan ute

Undrar om det finns nån som kan tänkas skvallra om vart för det är nog "sekretessbelagt". Däremot kan jag ge en länk till en artikel om de tre andra gamla granarna dom hittade före (8000, 2 på ca 5000) i dalarna.

isa
0

Naturen är imponerande! Härliga bilder. Jag läste om den 9000-åriga granen i en dagstidning. Jag trodde det var ett tryckfel……

[Chano]
0

Undrar om jag inte fotat den där europeiska gamla oliven.

På ön Kos.

Kan det bra där den var.

Ska titta bland mina gamla bilder.

-Anders

Hawknestgrove
0

Åh vilken härlig tråd!!!!!!

kerstinjo
0

Vi har härliga gamla ekträd kring vårt lantställe. Det här är en riktig Sparbanksek.

Kerstin 

ANNIA
0

Ett ca 200 år gammalt äppelträd. Vet inte om det är sorten eller om det är döpt till gubbäppelträd. Finns att se vid carl larssons hem i sundborn.

Denna kommentar har tagits bort.
SannaHolmgren
0

#19 Ett sån där gammalt äppelträd hade vi när vi flyttade hit, urgammalt, fast murket, så det strök med i stormen Gudrun och det antagligen på grund av att någon några år tidigare hade sågat av grenar i apeln.

#20 Vilken härlig Herr Ek

Hawknestgrove
0

underbara bilder

KitoBonito
0

Jag kan inte låta bli utan att rysa och fascineras när jag går förbi ett riktigt stort träd. Det är fantastiskt.

Hawknestgrove
0

ja tänk om de kunde berätta!