Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 1599 ggr
Maria
0

Störa naturens ordning

Har med glädje läst "en söt historia" om kajan Kajsa och kom att tänka på en egen räddningsaktion jag gjorde för ett par år sedan.

Det var ett väldans liv i grannens trädgård och både skator och kråkor höll på så att jag till slut fick gå ut för att se vad som stod på.

Jag klättrade över staketet och på marken låg en större rovfågel alldeles platt med vingarna utspridda som en solfjäder på marken. Skatorna anföll fågeln och även kråkorna hjälpte till och då förstod jag att jag måste ingripa.

Jag lyfte försiktigt upp rovfågeln med båda händerna och döm om min förvåning när han hade en skata i ett stadigt grepp med klorna under sig. Han släppte förskräckt skatan som verkade klarat sig för hon flög upp i trädet igen.

Så där stod jag med en rovfågel i famnen som jag snuvat på hans byteSkäms Skatan var nog glad förstås.

Jag tittade efteråt på nätet och jag tror att det var en duvhök jag "fångade". Stackarn flög i väg tomhänt och jag en erfarenhet rikare.

/Maria

Hawknestgrove
0

hahaha! Så snopet för både dig och skatan och rovfågeln!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

isa
0

Oj, vilken grej! intressant historia. Ja, det kan vara både bra och dåligt att ingripa i naturens gång. Jag förstår att du trodde rovisen var skadad! Skönt att den inte var det i alla fall, tycker jag som älskar rovfåglar. Middagen fixade den nog senare på annat sätt, och så blev ju skatan glad också.Glad