Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 8797 ggr
HAPE
0

angående titor

Stämmer det, som det står i min fågelbok, att talltitor aldrig besöker fågelbord på vintern, medan entitorna gör det? I såfall är man ju rätt säker på att det är entitor som trädgården kryllar av.

Om det nu stämmer - hur kommer det sig? är talltitorna inte intresserade av maten jag bjuder på eller har de någon annan anledning till att inte dyka upp? Jag har förstått det som att man annars kan hitta båda titorna i liknande habitat.

Hawknestgrove
0

De kanske vill ha annan mat än det som normalt bjuds på ett fågelbord?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Chano]
0

Talltitorna äter solrosfrö, hampfrö, talg och mm mesmat.
En vanlig fågel på våra bord här i Lappland. Däremot har vi inte entita här.
Det är lite svårt att se skillnaden på tall och entita.

Talltitan har lite ljusa längsgåeende sträck på vingen. Vingen blir lite mer "glansig". Medan Entitan har helgråa vingpennor.

Se Boken Fågelguiden som är en mycket bra fågelbok.
Mvh/-Anders

[peter54]
0

Jag trodde att det lättaste sättet att skilja talltita och entita åt var hjässan och hakfläcken (?). Talltitan har matt hjässa och större hakfläck, entitan har blänkande hjässa och mindre hakfläck.

Vi har mest entita här där det är öppet, men om man ger sig in i skogen finns talltita också, vi brukar se dem ihop med tofsmesar i en tallplantering som finns en km hemifrån.

Tofsmesarna kommer inte heller till vårt fågelbord.

[Chano]
0

Talltitor kan ha vldigt liten haklapp.
På håll tror jag vingpennorna är det lättaste. Men jag ska inte vara så jäkla besservisser där eftersom vi inte har entita här:).

Tofsmes finns här men är rätt ovanlig. Kommer fågelmatningen innom reviret så är dom där. Tofsmesen har väldigt litet revir och väldigt stationär. Har själv en population en km från huset..men ser dom aldrig där.

Sätter man ut en automat eller talg där så äter dom från det.
Sen har vi ju den helt otroliga fågeln lappmesen. Orädd kan den sätta sig på dig i skogen..min favoritfågel. Som tyvärr försvinner mer och mer p g a skogsbruket. Den behöver gammal blandskog.

Mvh/-Anders

[Chano]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Talltita

[Chano]
0

Talltita

[Chano]
0

Talltita

[Chano]
0

Och min favorit Lappmesen

Nu får ni ut och fota en talltita..för den vill jag se

HellviHumle
0

#8 Du menar väl entita, va? Väldigt fina bilder du tagit!

Min egen favorit är stjärtmesen. Brukar synas i mestågen så här års. Har dock inte synts till än.

HH

[Chano]
1

Glad Ja visst fan..skrev fel..ursäkta.

Entita får ni alltså ut och fotaGlad

Hawknestgrove
0

haha tita hit och tita dit, söta är de  och otroligt fina bilder!!!

heliotropes
0

Det är väl en söt pippiKyss Såå fina bilder!!

Eva // medarbetare på Perser

[peter54]
0

Vi har många entitor här, jag ska försöka få en bild.

På tal om lappmesar och fåglar som sätter sig på en. För ett par år sen när jag satt i en riskoja på bockjakt, kom en gärdssmyg och satte sig på min mösskärm.

Jag hörde den och kände de små fötterna hoppa omkring på mösskärmen, men jag såg inte vad för slags fågel det var förrän den hoppade över till kikarsiktet och kikade rakt in i ansiktet på mig.

Till slut var jag ju tvungen att blinka och andas, för det började svida i ögonen och luften började tryta. När jag blinkade flög den iväg.

Hawknestgrove
0

Snakca om att bli ett med naturen, PEter!

heliotropes
0

#13 *asg* Det hade jag velat seSkrattande

[peter54]
0

Ja, det var en kul upplevelse. Vad som var extra roligt var att jag fick se gärdssmygen när den gör det där roliga "knastrande" ljudet, den liksom neg samtidigt som den lät.

Förra året på älgjakten hade jag en annan sorts småfågel oerhört nära inpå. Det kom ett par stjärtmesar och undersökte mitt jakttorn. De sökte av hela tornet på utsidan och insidan efter småkryp, som närmast bara en halvmeter från mig.

Det var extra roligt eftersom det är så sällan man ser dem, trots att de egentligen inte är så ovanliga. Jag hittade en död på farstutaket nu i våras, som antagligen hade flugit in i fönstret.

heliotropes
0

#16 Det är ju något alldeles speciellt när man får vara ett vilt djur nära, oavsett vilket.Glad Tsss! jag som trodde att du skulle berätta att han gjorde ner sig på din näsaSkrattande *s*

Min senaste upplevelse var ju med ugglan, tyvärr har jag inte sett den mera, men jag hörde den efter någon dag, den satt nära någonstans, jag spelade in den, jag skulle kanske testa om det går att lägga in det på min *skri i natten tråd. Jag tror iallafall att det var den.!?

Hawknestgrove
0

ja det vore kul att kunna lägga in egna ljudfiler…..

isa
0

#13 och #16 Häftiga upplevelser. Det är härligt när man kommer så nära naturen.

tommy1
0

Många ornitologer har svårt att se skillnad på titorna. Som jag fått lära mig så har Chano rätt i sin beskrivning.

Men visst kommer de fram till fågelbordet här nere också, fast entitan är vanligare.