Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 7430 ggr
Hawknestgrove
0

Jippi ÄLG!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske lite läbbiga bilder för en del. MEn strax före 7 i morse, så sköt Janne denna från skithuset, förlåt, skjuthuset….en pinntjur. Så nu är vi nästan klara. Det enda vi har kvar är tvillingkalv, men det är nog inte så lätt att få….

Gubbsen är StorArne och Janne

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

en bild till…. Kul för vi fick inget alls förra året!

Mison
0

usch o fy!! Förvånad

men, jag kan gissa att det vankas viltrisotto hemma hos dig snart

Alla djur behöver någon som bryr sig!

catfoot
0

Ja den största fångsten som vi får här är nog en å annan mus..Som äts under sängen nattetid av Tudor..Älgar är sällsynt hos oss, för ingen jagar mer än katterna..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

[Cuyo]
0

Hej Gunilla du vet vad jag tycker om det här så jag kommenterar det inte heller,men jag vet att det inte är någon djurplågeri sen säger jag inte mer.

Hej Cuyo

Hawknestgrove
0

ja just det. Tog alltså in hjä'rtat föra tt spola ur, massa fint blod och sånt. Serverade det till katterna… Bläääähhhhh.

La ut det till Mee tillsammans med lite sönderskjutet kött, så varmt så det ångade om det. Glääääääääääh….

Nope, Oliver´s små linser med anak och lamm, det är ruggen det!

Barf….. Biologist anpassad rå föda. …pytt pytt inget för Hökebohultarna i allafall.

monsi
0

Älg gryta mums mums!

Sitter här o är grön.

Ja ja får nöja mig med tacko kötfärssås tills mina vägar går över sveriges bermudatriangelGlad

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Vattnadal
0

Själv äter jag inte kött, gillar inte ens att skära korv åt maken!

Dock kastar jag mig glatt över containern med älgrens. Jag tar alla klövar jag får, fyller frysarna i uthuset och känner mig rik. OJ vad jag kan lägga spår nu!

Funderar om det går att torka älgöron till hundgodis, med hår och allt. Hundarna nobbar inte någon form av barf!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

heliotropes
0

Grattis till en fylld frys Skrattande Mmmm! kärlknöl..slurp!

Eva // medarbetare på Perser

[peter54]
0

#8 Ja tjälknöl är fantastiskt.Det brukar jag göra om vi får någon bra bit.

Jag brukar göra storkok med kokkötträtter också, för jag klarar inte stekta köttprodukter något vidare. Det brukar bli dillkött, pepparrotskött och kalops.

Vi har bara en vuxen och fri kalvavskjutning på våra 950 ha, så vi går inte ut förrän på lördag.

Hawknestgrove
0

ja dillköttt är väl gott.. men den blir i min smak bäst på kalvkött.

Tjälknöl ja jag har en bit hjortstek, som jag kanske skulle göra tjälknöl av?

Vi hade också bara en vuxen och enklav. MEn hårda restrektioner inom älgskötselområdet nu, äntligen. Förbud för tjurar med över 4 taggar, inga enkelkalvar. Plus en massa andra regler, så det är bra. OCh sannolikheten att det kommer en ko med två kalvar spatserandes är inte stor, för då hade ju kalv nr 2 varit lovlig. Så det blir nog inget mer än detta, men det är ingen fara, vi är tre st som ska dela på denna  plus att markägarna ska ha varsin stor stek.

Taxelina
0

Grattis! Då har ni snart frysen full med det nyttigaste kött man kan äta.

Puma77
0

Här har min brors jaktlag fått de två stora tjurarna som de fick skjuta. det blev en 6 taggare och en 8 taggare. Så nu är det bara kalvar som de får skjuta men det är hur många de vill.

På ett annat ställe har de fällt två stycken som fick kasseras, de hade gamla trafikskador som gjorde att de inte kunde användas, bara nu under hösten har en massa älgolyckor skett vid ett välkänt stråk bara några mil härifrån men funderingarna kanske går mot att sätta upp vilstängsel just där sen då de även ska ha 2-1 väg.

//Pia

Hawknestgrove
0

Åh ja de går under länsstyrelsen, där är det inga restrektioner på antal taggar.

USch, stackare som var trafiskadade, men de räknas ju inte in i kvoten i allafall. USch, vi fick ett par gånger också älg med gamla skador i låret. Bläh… Hela låret fick kasseras. Och upplysningsvis, så åt inte jag Bearnaissås DET året i alla fall…..

Taxelina
0

För ett par år sedan fick grannarna kassera 2 stora fina älgar som gått med gamla skador från trafiken. Men man ska vara tacksam över att dom blev hittade så dom fick sluta lida.

Hawknestgrove
0

Usch ja…… arma djur. OCh här har vi en gång hittat  sk. Varghagel i en  älg…

Taxelina
0

#15 Fy, vem sjutton använder det…?

Jillsan4
0

Hej på er. Bor mitt i skogen. Var ute med hunden i morse och stog 4 meter från en älg. Inte nog med det så när jag väl kom in så gick en älg förbi ute på gatan

Hawknestgrove
0

Såna som är på tjuvjakt….. Vi hade problem med såna för några år sen…..

Hawknestgrove
0

Såna som är på tjuvjakt….. Vi hade problem med såna för några år sen…..

[peter54]
0

Vi har också bara en vuxen och fri kalv, men det brukar bli en eller två. Vi jagade nu i helgen som var och fick en tjur med små grenhorn, fem piggar. Roligt var att vår enda kvinnliga lagmedlem fick skjuta sin första älg.

Nu har vi kalv/kalvar kvar att jaga. Vi har en "kalvdelningslista som träder in om vi inte skjuter kalv samtidigt som den vuxna älgen. Det går ut på att de fyra äldsta lagmedlemmarna får dela på första kalven och nästkommande fyra får dela nästa kalv osv.

Det går ju inte något vidare att dela en kalv på tolv medlemmmar och på det här sättet får alla inom sinom tid en bra kalvdel.

Att spara enkelkalvar har jag förespråkat i många år, men inte fått något gehör.

Kor som går med två kalvar får självklart mindre kalvar från början och dessutom ska två dela på kons mjölk, vilket inte heller är så bra. Därför borde man inrikta sig på dubbelkalvar.

Överhuvudtaget tycker jag att det är synd att inte alla älgjägare kan komma överens om vettiga avskjutningsregler. I många lag strävar man efter stor köttvikt i första hand och kvalitet på älgstammen får därmed stryka på foten.

Det vettigaste vore att spara alla kapitala kor och tjurar och skjuta kalvar och fjolårskvigor och fjolårstjurar, samt veka två- och treåringar. Då skulle man snabbt höja medelåldern i stammen och få bättre kvalitet på avelsdjuren.

Som det är nu är medelåldern löjligt låg, omkring tre år senast jag hörde någon siffra. Det innebär att unga tjurar och kvigor reproducerar, vilket leder till små kalvar och svag tillväxttakt.

Tjuvskytte är ett elände. De flesta tjuvjägare är ju ute efter pengar, så de använder vanligen finkalibriga studsare, underljudsammunition och ljuddämpning och skjuter från bil så att de kan komma riktigt nära.

Taxelina
0

För många år sedan hade vi påhälsningar här också.

Vi hittade döda rådjur i skogen. Tydligen blev dom bara skadade och gick med skadan länge innan dom dog. Det skulle vara skottpengar på sånt folk. Och så sköt de troligast från bilen.

Ridskolans hästar gick på bete här och dom hade daglig koll. När det var dags för dom att gå hem från betet var ena hästen halt. Dom hittade en kula djupt inne i baklåret. Kommer inte i håg vad för kula, men tror det var till 22,a. Dom fick avliva hästen.

När barnen var små lekte dom på kommunens skog. Då smög dom på ett rådjur. Rätt var det var så small det och rådjuret ramlade ihop framför dom. Strax efter kom skytten och hämtade djuret och slängde in det i en volvo. Som tur var hann dom gömma sej. Mitt i sommaren var det. Vilken sabla tur att inte grabbarna träffades.

Hawknestgrove
0

Usch… Ja peter, du har rätt. Men jag anser, att man in i det längsta ska spara på damerna. Det är trots allt de som får kalvar även om de är unga och späda, de växer väl till sig. Ja den där tvillingkalven den kan vi nog titta i månen efter. MEn det gör inte så mycket, för vi är bara fyra parter på den älgen på bilden. Ok, markägare skall ha sina stora fina stekar, men det blir mycket ändå. För vår del, så blir det ju två av fyra parter.

[peter54]
0

Här har vi ingen möjlighet att ge markägarna något av köttet. Det skulle betyda att vi som jagar inte får någonting alls. Vi är tolv som delar på en älg och blir det ingen kalv skjuten i tid innan den vuxna älgen ska styckas så blir det inget mer kött att dela.

Jovisst, det ska vara fler kor än tjurar, men det får inte bli för få tjurar för då spelar det ingen roll att det är korna som får kalvar. Finns det ingen tjur tillgänglig så får hon ingen kalv ändå.

Hawknestgrove
0

Nä det är klart, men man får ju betänka att älgar är kanappast några monogama typer.

JA då är ni många… Vi är ju bara fyra i år. och får markägarna inget, så kanske man inte har någon mark att jaga på. Så vi gör alltid så, att vi tar först undan rediga stekar till dem och ett par kilo färs, se n delas allt. MEn de får bara av första älgen. Den eventuella kalven(önsketänkande) får de inget av

[peter54]
0

324 Jo, men kapitala kor släpper ofta inte till några små pinntjurar, så finns det inga kapitala tjurar går kon ofta gall och en ko utan kalv blir ofta skjuten tidigt.

Efter svenska förhållanden behöver man nog ungefär en tjur per två kor. Möjligen kan man sträcka sig till tre kor. Mer orkar inte tjuren, för det är inte att bara hoppa på och betäcka för honom. Han får jobba länge och brunsten tar hårt på honom när han inte äter knappt någonting alls.

Jo vi är ganska många och markägarna är ännu fler. De flesta lotterna är mycket små och skulle alla ha en smakbit blev det inget kvar åt oss som jagar. Den enda markägare som är lite större är den vi kallar "akademien", alltså universitetes ägor.

SannaHolmgren
0

Här finns älgsmileys att använda - clipartbilder.

om länken fungerar

Jag hade tur. När jag hälsade på svärfar och svåger som ena dan styckade älg, så fick jag med mig 4 kg i olika bitar hem. De är så snälla.

Hawknestgrove
0

ja nu ligger vår part i frysen. 30 kg blev det åt oss två. PLus fileer hahaha!

[peter54]
0

Jag fick 10 kg, inga filéer. Däremot är jag nr 1 på kalvdelningen, så får vi en kalv är en fjärdedel av den min Glad

kerstinjo
0

Inga otäcka bilder alls.

Det fanns en tid då maken jagade mycket och vi hade alltid frysen full av älgkött och rådjurskött i alla former. Hu, vad vi var trötta på älg- och rådjurskött ibland.

Då kom viltköttet bara fram som en nödlösning, ungefär som vi tar fram falukorv nu, när allt annat tryter.

Kerstin 

Hawknestgrove
0

haha! ja här har jag lovat dyrt och heligt, att aldrig servera älg på en lördag!

[peter54]
0

Igår fick jag meddelande om att det blir kalvjakt i helgen och det blev nervöst en stund eftersom jag har barnen själv, min fru ska på seminarium ett par dagar.

Jag ville inte missa jakten för mitt namn är uppe bland de fyra som står på tur i vår kalvdelningslista.

Jag lyckades lösa det till slut, en granne kommer över och fixar frukosten till ungarna och stannar tills jag kommer hem Tungan ute

Hawknestgrove
0

Toppen! Då önskar jag dig lycka till!

Martin
0

God jakt (om nu inte jakten var igår?), ser fram emot en spännande jaktskildring vid tillfälle!

mvh Martin

Hawknestgrove
0

haha han har väl fullt upp med att ta ur och flå nu får vi hoppasSkrattande

[peter54]
0

Haha, nej det blev inget alls igår. Vi har bara kalvar kvar att skjuta och igår hittade hunden bara vuxet.

Jag tar inte ur och flår inte längre. Jag slutade att jaga för 6 år sen just för att jag inte klarade av de momenten längre. Nu har laget övertalat mig att vara med igen med löfte om att jag får hjälp att ta ur och flå.

Mitt problem kommer sig av att jag genom min njursjukdom inte klarar av lukterna längre.

tommy1
0

Samma här, alltså när det gäller jaktlyckan. Men trots att vi inte fick skottchans på någon kalv så hade vi väldigt bra och spännande jakt. Vi jagade på drygt 2000 ha så vi hade 4 hundar lösa och på ena ståndet så fick jag smyga in på ca 15 m i en tät tallungskog bara för att konstatera att kon var ensam. Riktigt spännande!

Men vad gjorde det, spännande var det och min ungtik gjorde åter en bra insats. Även min jämte presterade bra även han. Och en medlem i jaktlaget som aldrig gått på ett stånd fick följa med mig och smyga fram när jämten ställt en pinntjur, var överlycklig över spänningen trots att det inte blev skottillfälle.

Så en bra jaktdag behöver inte betyda att det fälls vilt.  Extra kul var att jag och hundarna hälsades välkomna till nästa jakt hos detta jaktlag.

Hawknestgrove
0

Ja vi har också bara tvillingkalv kvar. OCh den kan man nog titta i månen efter

Ronny-K
0

En liten historia om torparjaktens vedemödor.
Lille Gustav sitter och halvslumrar under lektionen.
Den stränge byläraren slår pekpinnen i katedern och ryter åt Gustav att genast förklara sig annars skulle det vankas råtting.
-Jo se goa magistern, far sköt en hare igårkvälls och jag och mina bröder har burit kött hela natten..

Hawknestgrove
0

Den är go!!!!!!!

Jenna-Gun
0

Älgkött är gott.

Tycker dock inte älgar är vackra djur

Om bilderna är ruskiga så är det inget mot att se misshandlade katter o hundar.

Hawknestgrove
0

Där har du rätt Jenna. Vackra är de inte….OCh de luktar illa….OCh bilder på misshandel av djur är värre.

Ronny-K
0

#40 Själv föredrar jag Hjort, Rådjur eller Hare framför Älg på tallriken.
Men smaken är ju individuell…..Tack o lov.

[peter54]
0

Jag äter inte rådjur alls längre, det är för fintrådigt för min smak och ibland kan köttet bli nästan som pastej.

Kronvilt är fint, särskilt stekarna. hare gillar jag inte alls, det är så fruktansvärt torrt, kanin däremot, är kanongott.

Jag gillar älgköttet, särkilt när man gör olika kokkötträtter på det. I min smak finns bara ett annat viltkött som möjligen är ännu bättre och det är väl tillagat vildsvin.

Igår miste vi en vuxen älg till trafiken. Han som körde på och han som avfångade älgkon, sa att de inte såg till något annat djur i närheten, så det var förhoppningsvis en ko som inte hade kalven kvar.

Det är oerhört öppet på sträckan där älgen blev påkörd, 150 meter till närmaste träd på höger sida och mer än 400 meter åt vänster till skogsbrynet. Jag fattar inte hur man kan köra på något där och jag har heller aldrig tidigare sett något vilt påkört på den sträckan.

Hawknestgrove
0

ja peter, där är vi helt eniga om smak. precis min åsikt om rådjur. Smakar som att tugga på filt….

MariannE11
0

rådjur gillar jag… de få gånger jag ätit det… rökt renstek är OK….

har älgfobi när det gäller att äta dom….fick det hos min moster en gång o det var hår kvar på köttet…. iiih…..känner hur det vänder sej i magen efter 35 år….. ska försöka minnas detta när jag blir hungrig….Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Ronny-K
0

Tycker älgkött är torrt o tråkigt om det inte som Peter säger är i en kokrätt, gryta el. dyl.

Hawknestgrove
0

haha! Ja det kan faktiskt vara håriog mat här med… MEn det kan varwa både långa hårstrån ca 50 cm och så kan det vara katthår och älghår. MEn aldrig små krulliga, hahahahah!

MariannE11
0

säker på att dom är okrullade?….Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

ja de KAn vara långa 50 cm ca och spikraka. Elelr små fjuniga från katterna . Eller grova grå från älgen. MEn aldrig krulliga korta Flört

Ronny-K
0

#45 o # 47

Blev en gång bjuden på stekt fläsk med päror o löksås. God mat, jag gillar husmanskost.
Men fläsket var av Åsa Nisse modell med borst på svålen, så det förtog en del av matlusten. Men ner gick det, minus svålen..Skrikandes

Hawknestgrove
0

Oj Ronny… INget kul… knaprig svål som är så gott annars…..

tommy1
0

Jag vet att smaken är olika och tänker inte anklaga nån för att inte kunna tillaga vårt vilt, men med rätt hantering och hängning så brukar det inte vara svårt att få smaklökarna att jubla.

Och visst har man blivit bjuden på kött som varit svårtuggat, ofta uppskuret på fel håll, fått älgfile som i själva verket varit rullen. Hjort och dovstek som luktat brunst ända ut på gatan.

Och fläsk med inbyggd tandborste som Ronny-K fick har också avätits, fast fläsket i sig var inte nåt fel på!    Glad

[peter54]
0

Den här bilden på ängahuset på andra sidan ån tog jag idag just efter solnedgången. Tänk vilken kanonbild det hade blivit med en älgsiluett i dimman.

[peter54]
0

Idag har vi jagat älg igen. Det visade sig att den älgko som blev påkörd hade två kalvar och det är dessa vi har försökt få fatt på.

Den ena blev skjuten idag, men den andra hann ut ur marken, men den vänder väl tillbaka till hemområdet ikväll eller under natten.

Martin
0

Nyfiken Skåning utan erfarenhet av älg… jagar man dem för att de är för unga för att klara sig utan kon, eller ingår de i er kvot av jakten?

mvh Martin

[peter54]
0

#55 Både och faktiskt. Vi har minst två kalvar att skjuta enligt tilldelningen och nu när den här älgkon blev skjuten så koncentrerar vi jakten på de moderlösa kalvarna.

Blir det riktig vinter klarar de sig sannolikt inte, men så länge det är barmark och milt går det nog hyfsat att klara sig för dem.

Hursomhelst är det ju bättre att ta dessa kalvar än att skjuta kalvar från en levande älgko.

tommy1
0

#56 Bra att ni lyckades fälla den ena kalven. Jag vet inte när kon blev påkörd men oftast håller sig kalven/kalvarna kvar i området ett tag när de blivit moderlösa och då är de lätta att locka till sig.

Jag har lyckats med detta ett flertal gånger när kalvar blivit moderlösa vid bilkollisioner och avlivning krävts. Fungerar lika bra med rådjurs-kid. Men det gäller att man har tid förstås, fast som eftersöksjägare tar man sig tid.

Hoppas ni får tag på den andra kalven också, blir det en svår vinter så får den problem, såvida den inte blir accepterad och får följa nån annan älg.

Martin
0

#56 Absolut bättre som du säger. Var mest nyfiken på hur det var, hur länge de är beroende av mammorna, för de följer dem väl ungefär ett år normalt sett?

mvh Martin

[peter54]
0

Kon dödades den 17e november och kalvarna har hållit till i en mosse 500-600 meter från påkörningsplatsen, antagligen var det där familjen brukade vistas mest. Det är också avverkning på gång i området, så älgarna har haft lätt till maten där.

Hawknestgrove
0

Åh då får jag för den arma stackars kalvens skull hoppas att ni får tag i den med. För den är väl som sagt på tok för liten att bli lämand ensam ännu. HAde det varit på vårkanten, är det ju skillnad, för då stöter hon ju snart ifrån ändå.