Sänkta elpriser
Nu pratas det mycket om sänkta elpriser till följd av klimatförändringarna.
Tyvärr tycker jag mest att det just nu diskuteras i termen mer pengar kvar. Istället för hur förbättrar detta miljön.
http://www.snf.se/verksamhet/energi/Kraft-kultur-erbjudande.htm
Några tankar kring detta?
//Lisbeth
Nu kanske du pratar om flera olika saker?
Lite korta kommentarer från mig:
Det pratas mycket, kanske för att det inte längre är enormt töntigt eller otrendigt med miljöfrågor. Men det görs inte alls lika mycket. :(
Elpriserna går ner för att vi just nu har enorm kapacitet i vattenkraftsdammarna och att kärnkraftsverken inte längre står stilla.
Tillverkning av vindkraftverk och solceller har sjunkit kraftigt. Effektiviteten ökar.
Om fler och fler väljer grön el så kommer ju inget kraftbolag kunna starta byggnation av kärnkraft el.dyl. i framtiden. Det är ju enorma investeringar i farlig teknik, alltså blir det inte lönsamt för dom om vi bara vill ha våg-, eller vindkraft.
Och kraven på att ta fram effektivare rening för kolkraften ökar också, både från konsumenter och från EU bl.a.
Ett par "energiintensiva" industrier i Sverige (pappersbruk, järnbruk, återvinning av aluminiumburkar osv.) har gått ihop i ett konsortium som ska köpa egna vindkraftverk för att jämna ut sina elkostnader. Jag hoppas att det projektet lyckas och växer.
Pengar är alltid "the bottom line", men det är väl inte helt fel?
Det som är fel är att om man köper billig el från kolkraft så sker ju utsläppen nån annan stans, så att du inte ser själva effekten av att du snålat. Samma sak med kärnkraft, effekten av din el ifrån två hål i väggen kommer finnas kvar som skitig plutonium i minst 100.000 år… (om man nu inte lyckas i Frankrike med experiment på en helt ny typ av kärnkraft)
jag återkommer med mer tankar o kommentarer! ;)
Är inte mycket för kärnkraften anser att vi ska sprida riskerna med så många olika alternativ som möjligt! dvs forska fram så mycket alternativa energikällor som möjligt och så småningom kunna minska eller avveckla kärnkraften helt.
Det har varit mycket problem med kärnkraften den senaste tiden, men det pratas inte så mycket om det och vilka kostnader det har haft. Vi ska nog inte blunda för farorna med kärnkraft anser jag. Men det går ju inte att bara att ta bort den. Det är inte realistiskt. Satsa mer pengar på forskning så att vi med tiden kan minska på den tror jag är bäst.
Har inte sagt att pengar är helt fel. Men går det åt helsike helt så är pengar inte mer värda än toalettpapperet du torkar dig med i…. ja du vet:)
återkommer också har inte så mycket tid just nu…..