De äckliga fästingarna....
Har de några fiender? Äter fåglarna upp dem? Eller kan de härja fritt? I just hate fästingar…. De gör väl ingen nytta om de inte ens funkar som fågelmat?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ja har de inga naturliga fiender verkar det rätt konstigt.. 
*googlar*
Näbbmössen äter dem, men annars vet jag inte om något djur tar dem.
usch för fästinagar! Efter att ha varit ordentligt sjuk i borrelia för ett par år sedan så är jag lite nojig.
Tror inte de har några fiender i praktiken. Utom klimatet då, frusen barmark ett bra tag borde reducera dem men annars…..det gläder mig om näbbmössen hugger in på dem, men det kan inte räcka långt…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

jag känner mej så panikslagen för dom så jag knappt ens vill skriva det här i tråden…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det finns för få näbbmöss!
HH
Har också varit ordentligt sjuk o borrelia så jag har heller inget till övers för dessa äckliga kryp.
Det är nog det enda djur jag gladeligen har ihjäl
/Maria
Nja, jag skulle gladeligen vilja slippa stickmygg, knott och broms också. Här har vi gott om allihop, fästingar inkluderade. jag sköt en försvagad råkilling en gång som var helt täckt över framkroppen av fästingar.
Åh tack för infot! Jaså ok, näbbmössen. De små söta. OCh hur är det med ormslån, de lever ju också på insekter?
#8 Nä ormslå (kopparödla) lever i första hand av daggmask och sniglar.
Däremot skulle jag gissa att skogs- och sandödlor kan tänkas äta fästingar om de hinner se dem innan de har satt sig på ödlorna. Ödlor jagar ju med synens hjälp och fästingar är nog för långsamma för att ödlan ska reagera på dem.
Ok, synd att det inte är fler som äter äcklena
Vill bara påpeka att fästingarna inte är insekter. Tror de räknas in under kvalster. De har sex ben som "små" och åtta ben som vuxna.
HH
Jo de flesta vet nog att fästingar inte är insekter. De tillhör samma djurklass som spindeldjur.
vad de än är så är de äckliga!!!!
#14 haha! Vilka gullungar!
#15 jo det förstås……katterna vill inte ut så här års, inte mer än nödvändigt
#16 säljs till förmån för Billy Hittekatt!