Jaktbrott
Ett jaktbrott enligt 40§ anmäldes i Skåne i dagarna. En bilist som kört på ett vilt (rådjur eller hjort) utan att anmäla detta.
Hur brottet kommit till polisens kännedom är oklart, det framgår inte av artikeln i Sydsvenskan.
Det "lustiga" är ju att hade bilföraren bara haft lagen klart för sig och anmält att han/hon kört på djuret, så hade det inte varit ett brott. Att köra på och inte anmäla - är däremot ett brott.
mvh Martin
Bra att han åkte dit! För faktriskt, det är ju en sak man får med sig, när man tar körkort, hur mans ka hantera såna situationer!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Bara anmäld, inte dömd. Det är skillnad. Skulle vara kul att veta vad det blir av det.
mvh Martin
För det första så är det Jaktförordningen, inte Jaktlagen ett ev. brott begåtts mot.
Anmälningsplikt gäller bara om vilt blir skadat eller dödat vid kollisionen.
Springer viltet vidare är det föraren som bedömmer om det är skadat eller ej.
Ny lag träder i kraft vid årsskiftet. Äntligen!!
Kopierar in lite fakta.
_- I dag har du en skyldighet att rapportera till polisen om djuret är skadat eller dött. Det nya är att det nu räcker med att du över huvud taget har sammanstött med djuret, säger Lars Sävberger, ansvarig för viltolycksfrågor vid Rikspolisstyrelsen, till TT.
Den 4 november ska riksdagen besluta om en ändring i jaktlagen som ett enigt miljö- och jordbruksutskott föreslagit. Ändringen träder i kraft vid årsskiftet.
Då måste alltså alla som krockar, oavsett hur lätt, med älg, rådjur, vildsvin, hjort, björn, varg, lodjur, järv, örn och mufflonfår anmäla till polisen. Även vid lättare kollisioner kan djuren skadas svårt och syftet med lagändringen är att minska djurens lidande.
- Många djur ligger skadade och dör även om man inte tror det, säger Sävberger._
Jag tror att han kommer att få några dagsböter för försumlighet.
Värre vore det om han kört ihjäl ett av rovdjuren eller en rovfågel, då kunde utgången bli en annan.
Jag hörde en dråplig historia härom dagen på det ämnet.
En taxichaufför skulle skjutsa hem en man och hans 18-åriga dotter från akuten mitt i natten. Mitt på skogen började mannen, som ägnade sig åt dottern som hade ont och därför inte var så uppmärksam på körningen, känna att bilen krängde mycket.
Han tittade upp och såg att hastighetsmätaren pendlade mellan 130 och 140 km/tim på 70-vägen genom skogen i beckmörker.
Han sa då till chauffören att ta det lugnt, men han bara mumlade något ohörbart till svar.
Rätt som det var smällde det till rejält i bilen och mannen i baksätet tittade upp igen och frågade chauffören vad det var som lät så fruktansvärt, men chauffören bara fortsatte att köra som förut och svarade - "äh, det var nån jävla tiger"!
Då sa mannen i baksätet åt chauffören att stanna på plats och ringa polisen, men chauffören vägrade och bara körde vidare. Då sa mannen att antingen ringer du eller så ringer jag och äntligen stannade chauffören.
Sedan ägnade chauffören en halvtimme åt att skälla ut mannen för att han hindrade honom från att tjäna pengar, ända till polisen kom.
Polisen upplyste chauffören om att det hade blivet många, många gånger dyrare för honom om han inte hade stannat eftersom han just hade kört ihjäl ett lodjur, men chauffören tyckte det var struntprat.
Det är ju bara en jävla katt, sa han.
#3 Jag kunde varit tydligare med vilken lag/förordning det var 40§ i, men jag skrev faktiskt inte Jaktlagen heller.
Tack för infon om lagändringen, har inte sett det någon annanstans.
mvh Martin
Ja Peter, sorgligt. Okunningt desutom och som kattälskare, så är det alltså inte värt att stanna då? Ok, det kan vara svårt att stanna för varje minsta småfågel man krockar med, men är dt så pass, så stananr man. OCh att köra i den farten på såna vägar, det är ju dessutom otroligt dumt.
Bra att det kommer en ändring!
Jaha.. "alla som krockar, oavsett hur lätt, med älg, rådjur, vildsvin, hjort, björn, varg, lodjur, järv, örn och mufflonfår anmäla till polisen".
Dom andra är det ingen skyldighet att anmäla, dom kan få ligga där och lida, fullt lagligt.
Bara jaktbart/värdefullt vilt som kan räknas i reda pengar…
Men Ett Gott Nytt År i alla fall!
Hälsningar
Ronny
Precis vad jag också tyckte. det är inte snällt. Det är helt OK att strunta i katt, grävling,hare, kanin och räv bara för att ta exempel.
Sannolikt är det nog större risk för "småskador" på större djur. Skador som innebär att de kan ta sig från platsen. Mindre djur blir vanligen kvar på platsen.
HH

då är väl jag konstig då för jag stannar och drar ndan de flesta som ligger och inte skulle jag lämna kvar levande om de var det, slå ihjäl dom om de är illa skadade. katter tas om hand och ges till ägare annars om det inte finns hus så får man allt slå ihjäl dom med. men det är väl skillnad på oss som jagar och vi som är uppväxta med djur på landet. vi vet deras värde och vill inte att de lider.
Bra om de får straff för att lämnat. vi är eftersöks jägare med och välkomnar de nya lagarna som gör att vi kan gå over mark utan att först ringa markägare, et förkortar djurs lidande med många timmar ibland.
Ja det är väl konstigt att vi som jagar, och ibland får skäll för det vi gör, är de som oftast stannar och tar rätt på viltet/djuret.Ofta efter andra som inte stannar.
Vad jag menar är att man, även om det är mindre djur, stannar och förvissar sig om att det inte ligger och lider.
Givetvis om trafiksituationen tillåter. Det kan ju inte ske med risk för eget eller andras liv. Sunt förnuft får råda.
God fortsättning på det nya året alla!
#11 Ofta är det ju så att andra inte har en aning om vad eller hur de ska göra. Jag har läst på andra sajter om hur folk jagar veterinär mitt i natten för att avliva ett mindre djur.
Mitt inlägg i #9 var närmast ett svar på #7 och #8. Självklart stannar man och tar reda på hur det gått, om möjlighet finns. Det finns en annan viktig orsak att ta bort djuren från vägen. Det är för att inte rovfåglarna, som ofta äter trafikdödat vilt, ska behöva vara på vägen. Alltför många rovfåglar dör av den orsaken.
HH