Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 2593 ggr
Spectabile
0

Trädkrypare

Jag matar "pippina" varje år, men nu har jag sett att det finns en trädkrypare också. Har för mig att jag läst att dess långa klena näbb inte kan knäcka solrosfrön. Vad ska jag ge den stackarn för något? Det är ju svinkallt ute nu?

Hawknestgrove
0

HAmpfrö är ju toppen. De har ju tunna skal och är väldigt feta.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[peter54]
0

Jag är inte säker på att trädkrypare kan äta frön, men om den kan det är förstås små från som hampa och hirs att föredra.

Min gissning är att trädkrypare, precis som exempelvis kungsfåglar, bara letar efter insekter i barkspringor och kvistutskott och att de inte äter frön.

Spectabile
0

Men jag tycker så synd om den lille stackarn ( typiskt mig, jag och djur ) . Jag har sett att den sitter under fågelbordet och plockar, så jag antog att den tog sådant som andra fåglar har tappat, frön som kanske redan var knäckta. Nåja, igår kväll hackade jag sönder solrosfrön och skavde sönder en talgboll och blandade alltsammans med kokos. Rätt eller fel, om inte annat så äter väl dom andra fåglarna upp det.

tommy1
0

#2 Du har rätt!  Det finns gott om små insekter i barkspringorna, så "kryparen" svälter inte! Där hämtar han sin föda året runt.

[peter54]
0

#3 Jaha, du har sett trädkryparen där under fågelbordet? Då är det nog så att den äter från i alla fall, trots att den normalt bara letar insekter.

Spectabile
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på den. På fotot sitter den inte mitt under fågelbordet, utan lite vid sidan av.

[peter54]
0

Fin bild!

Ja frågan är vad den söker där. Kanske är det frörester, men kankse är det smådjur ändå, eventuellt någon fågelloppa som ramlat av värdfågeln (?)

Spectabile
0

Ha, ha, ha, jag vet inte vad den pillar efter, loppor eller annat. Hoppas bara att den hittar så mycket som den behöver Glad

Hawknestgrove
0

Så fin bild!

Spectabile
0

# 7  #9 Kul att ni tyckte om bilden Glad

Hawknestgrove
0

Absolut! solsken och snö och fin pippi!

[Chano]
0

Det enda jag hört Trädkrypare äta är spill från tex nötautomater..alltså väldigt små delar. Men det ör inte alls säkert det heller.

Ser trädkrypare här också som far omkring vid fågelbordet men vad den pillar i sig har jag inte lyckats klura ut.

Frön är uteslutet..möjligen väldigt smått spill från frön som andra fåglar pillat ut

Spectabile
0

# 12 Ja, det var lite så jag tänkte, att den tog småsmulorna som dom andra fåglarna har tappat, fast inte vet jag :)

isa
0

#6 jättefin bild på den "lille kryparen"Glad

Spectabile
0

# 14 Kul att du gillade bilden Glad