Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 3384 ggr
Martin
0

Påkört vildsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis på en av motorvägsinfarterna till Malmö låg idag ett ihjälkört vildsvin. Enligt en jägare som jag var med vid platsen så uppskattade han vikten (innan påkörningen) till ca 70-90 kg.

Det var en rejäl gris i mitt tycke, och jag är glad att det inte var jag som körde på den i dryga 100 km/h (om nu den påkörande bilen körde så fort).

Ingen direkt äcklig bild i mitt tycke, men lite blod är det på grisen så känsliga skall kanske inte förstora.

mvh Martin

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild.

mvh Martin

HellviHumle
0

Skulle inte vara roligt att köra på en så'n ens i lägre hastighet. Fö är det synd på all mat!

HH

Ronny-K
0

Det var en rejäl bit. Kunde gått riktigt illa, inte bara för grisen.

Maria
0

Det är några riktiga små "stridsvagnar"…Jag skulle definitivt bli mer rädd om jag stötte på ett vildsvin än en varg, lo eller annat rovdjur.

/Maria

[peter54]
0

#2 Det går att ta reda på det mesta om magen är hel.

Maria
0

Vildsvin lär smaka bra. Är det någon här som har ätit det?

/Maria

[peter54]
0

Javisst. Det är fantastiskt fint kött. jag skulle nog vilja påstå att det är det bästa kött jag ätit. Grovt, nästan som älg, men inte alls torrt som älg. Supergott kött helt enkelt.

Maria
0

Måste prova det någongång

/Maria

Ronny-K
0

Håller med #7. Se bara till att det är vällagat.

Hawknestgrove
0

Beror på om det är en galt, då går den ju inte att äta alls. för då smakar den galt. Annars håller jag med, det är väldigt gott.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Magi-cat
0

stackars grisen…..Gråter

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[peter54]
0

Ja könsmogna galtar kan man inte äta, de smakar fränt. Normalt skjuter man ju ettåringar när man jagar vildsvin och de smakar inte illa. Visst ska man vara noga med tillagningen. Man måste se till att köttet kommer upp i minst 70 grader i mitten.

Hawknestgrove
0

ja håller man det gamla måttet på vanligt tamsvin så är det 77 grader. OCh om man kokar/kör i ugn så är det en timma per kilo, enligt gamla regler. OCh då är det ändå rimmat kött.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

rifla
0

nej vildsvin 65-66 grader och allt kött är trikintestat.

Vandraren
0

Inget svin under 78 C. Jag ratar "blött" kött. Carnivorerna bland människor må hävda sin hote goût och äta blodigt kött men kött skall i min mun vara genomlagat. Julskinka på s k julbord är oftast förfärliga slemskivor. Jag kokar till 78 C med rikligt med kryddor och alla jag bjudit har varit glada, än så länge..

Drömmer ännu dock om en julskinka av vildsvin..Gråter

[peter54]
0

#15 Absolut medhåll, jag äter inte något kött alls som är det minsta rosa inuti.

De 70 grader jag uppgav har inte med köttets tillagning att göra i första hand, utan med undvikande av risken för trikinförgiftning vid förtäring av icke besiktigat vildsvinskött.

När jag ska tillaga i ugn går jag ofta ännu högre än till 78°C.

MariannE11
0

kanske som att köra på en grävling fast större…. inte önskedrömmen att krocka med…Rynkar på näsan

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MariannE11
0

fläsk ska vara väl tillagat… men nöt däremot äter jag helst lite smårosa…..

[peter54]
0

#18 Min fru är sån hon med, men jag äter aldrig kött som inte är väl tillagat rakt igenom.

Samma med fisk, den ska vara välstekt eller kokt för att jag ska äta, så sushi går fetbort för min del.

MariannE11
0

japp… fisk o kyckling är viktigt att det är genomstekt…. o sushi är enligt mej inte mat…. kan äta en enstaka bit… så när mina döttrar som är lyriska över sushi får sin vilja fram brukar jag äta yakuniku….

men jag äter gravad lax…..