2007-01-21 Dagens bild

Faktiskt är det tyvärr så att vi ingenstans har att göra av cyklarna på vintern. Vårt enda förråd här i stan är redan fullproppat med trädgårdsmöbler.
Tack för bilden på nötväckan. Jag lyckas aldrig fånga dem på bild. Hur gör du? Sitter du stilla länge så att fåglarna tror du är en del av naturen?

De e samma här fullt i alla förråd men om jag gjorde slag i saken å städade upp så skull man få plats med mkt men får bil en annan dag :-)
Jag brukar klä ut mig till en nöt eller gren å sen stå blickstilla i några timmar :-)Den bilden på nötväckan togs med max zoom vilket motsvarar 420 mm och jag tog bilden genom fönstret å nötväckan satt ca 2,5 meter ifrån mig i körsbärsträdet och där sätter dom sig ofta innan dom skall till sitt matbord så då kan man passa på .
mvh/bjorsa

Lite ruggigt. Vad händer om det plötsligt fryser på?

#5 Det skall bli minusgrader den kommande veckan enligt prognosen. Så då det blir till att ta fram skridskorna.

Typiskt nog så fick jag syn på en älgfamilj när mörktet kom och min kamera avskyr mörker men jag tog bilden på ca 100 meters håll och med en telkonverter 2,2 på min kompaktkamera och utan stativ men ingen riktig skärpa på bilden men jag såg i alla fall 3 älgar å fotade dom :-)
Nästa gång har dom lovat att komma mitt på dagen och vara så snälla att jag kan få fota dom med makro :-)
mvh/bjorsa
Kul bild i alla fall. Vad söt den är med snö i ansiktet.

Alldeles strålande bild! Roligt med älgen som har snö över hela mulen. DET var dagens bild!

Koltrastarna är riktiga husfåglar. De vistas gladeligen mycket nära mig också när jag gräver i marken på sommaren och tar för sig när maskarna friläggs.

Spanade idag men inga älgar ännu å dom som lovade :-)Kul att ni tyckte om den trots kvaliten .
#12 Fin bild på koltrasten syns att de e systemkamera jag börjar tröttna på min kompaktkamera vad för slags systemkamera har du för visst är de väl en systemkamera ?
mvh/bjorsa
#14 Tackar! :-)
Jepp, det är en Pentax *ist DS och ett manuellt 105mm/2.8 objektiv. Minns inte riktigt men jag tror att jag hade bländare 4 här.
Idag när jag öste ut mer solrosfrön satt den modigaste koltrasthonan bara en meter från mig. :-)

Min koltrast här är en riktig fegis jag får sitta bakom fönstret blickstilla ca 3-4 meter ifrån men jag skall göda å muta den med päron :-))
Tack för infon om kameran ,tycker du den är bra i övrigt är du nöjd med den ?
Lägger in en bild på koltrasten här men bilden blev lite märklig troligen är den överexponerad .
mvh/bjorsa

*Asg* Jag brukar klä ut mig till en nöt eller gren å sen stå blickstilla i några timmar :-)
Den var bra. ;-)
Älgarna var som du säger inte i den kvalite dina bilder brukar vara i. Men vilken bild, den slår det mesta ändå. Tycker liksom de andra om älgen med snön i ansiktet. Charmigt.
Även era andra bilder gillar jag självklart.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#16 Jag är jättenöjd. Har haft den i ca 1.5 år och den har funkat fint hela tiden. Det bästa med Pentax dslr är att man kan plåta med gamla manuella objektiv och ha en viss ljusmätning.
Din koltrastbild ser överexponerad ut. Kameran klarar inte de stora kontrasterna mellan svart fågel och vit snö.

#18 Skall titta på pentaxkameror men tyvärr måste jag vänta ett ett tag innan jag kan slå till men de e ju ingen panik med att få bättre kamera men ibland vill man ju ha en bums :-)Anngåend kolisen så ska jag försöka med att underexponera den nästa gång så kanske jag får en mer normal bild dessutom hade jag nog lite konstiga inställningar just då höll på med vitbalansen hit å dit :-)
mvh/bjorsa
Fast hörrni, fotodetaljerna finns väl ett bättre forum för 

Opps sorry om jag svävade ut (fast strängen heter ju dagens bild å då kan man ju dryfta lite detaljer )
mvh/bjorsa