Kallt...burr!
Har ni raggsockor på?
Här har vi redan -30…..jag känner mej som en liten pyroman med alla ljus som jag har tänt inomhus för att få upp tempen lite. Men jag har de under uppsikt, man vill ju inte få det för varmt
Jag gillar inte den här kylan..visst varslade naturen redan i höstas om en kall vinter, men så här kall…fy !!!
Mardrömmen nu är ett elavbrott…även fast vi kör med pellets stannar den ju. -peppar peppar ta i trä!! Jag vill inte gärna börja elda upp de torra brädstumparna som ligger och skräpar. Det skulle bara bli en puff! sedan är den elden borta..
Ja du helio ni har kallt däruppe hos er. Vi här ligger ju i ett stråk där det varit nederbörd ett par dagar nu så det har legat på ca -10. Helt ok men kallt ändå när man cyklar till jobbet och har ca 7 km. Inte lätt att klä sig så det passar när man rör på sig.
//Pia
Vi har 23 minusgrader just nu där vi bor 45 km nordväst om Uppsala. Värst var det i onsdags morse när vi hade 33,7 minusgrader här och i Huddunge by ungefär 15 km härifrån var det minus 37 grader.
Det blir dyrt, vi har direktverkande elvärme. vattnet till övervåningen frös i onsdags, men igår när det "bara" var 10 minusgrader släppte det igen. Nu står alla kranarna och smårinner för att det inte ska frysa igen.
Det är ju det som är så tråkigt att kylan kan ställa till med så mycket,
för några år sedan fick vi en vattenmätare sönderfryst pga. en "antik" garagedörr som inte höll undan kylan, vi var bara glada att vattnet hade stannat innanför mätaren.
Just nu på nattqvisten har det gått ner till -26. Du bor ju nästan i samma område som kylan är som värst. Här är en bra vädersajt väder .
Att temperaturen kan avvika så mycket från ställe till ställa fast det inte är så stora avstånd är ju ett litet mysterium, 10-15 grader kan det skilja på ett avstånd på 5-7km, sådana jätteavvikelser är det ju inte när det är på plussidan.
# vilken vacker bild. Vi har "bara" -15 här.
#10 Fin bild! (M.Ö. - mellan östern)
#8 hmpf! Kom hit om du törs..
Lite avundsjuk kan man ju bli,
kan inte du ta med lite väder i bagaget hem till mej
#10 En vacker vy…fast kall!!
Nu har vi "bara" -23. Jag bor ju i den södraste orten i Dalarna, men ofta har vi lika väder här som uppe i Särna/idre.
Jag hade fel..vi har -27 nu. På 70-talet minns jag att det ofta var "typ" sådana här vintrar.
#12 Jag gissade det, men ville få bekräftelse bara 
allstå,, en ägglar med sommarvärme och en ägglar med dumherrar…… Snyft…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fick Googla på ägglar……
Resultat: Äggla=retsam person
det var det som var meningen!
Heliotropes: Skaffa en omformare så kan du köra cirkulationspumpen trots ev strömavbrott. Du måste förstås ha ett laddat bilbatteri också.
HH
#18 Det tål att tänka på
Tack för tipset!
Nu har det varit "varmt" ett par dagar
minus10-15 
Jag kom på idag, att nordanvind och kylan har iallafall vi haft inpå knuten sedan Maj månad, jag mindes min yngsta sons student som var den 5 Juni förra året, då var det kallt värre
Jag led med tjejerna i sina tunna fina studentklänningar.
Hmm, är det ett "päpple" (hybrid mellan äpple och päron)?
Nej inte päpple.
Frukten på bilden är inte mogen, då är den brun-violetaktig o nästan skrynklig som ett russin. Man käkar innehållet, inte skalet.
Litchieplommon?
#24 Javisst!
Jaha, jag tänkte på såna också, men tyckte inte att bladen stämde. Jag hade för mig att passionsfrukt hade treflikiga blad.
ÅH!!!!!!! Det såg så stort ut…….
De ser ju ut som fikonblad!
HH
#29 Ja just det, det såg jag inte på bilden med frukten, annars hade jag tagit det