Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 3140 ggr
uffelarsen
0

Tidiga starar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa dök upp för ett skrovmål men är inte detta lite tidigt? hjag har för mig att dom inte brukar komma förrän i början på mars här nere.

Hawknestgrove
0

Åh så fina1 Uffe, då tar jag bort den andra tråden? Den utan bild?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

uffelarsen
0

Hmm , jag får väl säga som så  "Desverre vi beklager, tekniskt uheld"  Den som var tom måste ha varit i samband med ett annat inlägg ang bilder på  en "wolfdog"  Csekoslovakian VlcakSkrattande

/Uffe

heliotropes
0

De blev väl iväglurade för tidigt i höstasSkrattande Bilden blev jättehärlig med alla "prickekorvpippisar".Skrattande

Eva // medarbetare på Perser

uffelarsen
0

Det får bli mitt nya namn på dom "prickekorvspippisar" Skrattande

varför heter dom inte så ? det är ju betydligt mer logiskt än Stare!Skrattande

/Uffe

heliotropes
0

De är duktigare i Norge på fiffiga namnOskyldigSkrattande

[peter54]
0

Oj, det kan inte vara lätt att vara stare i det här klimatet. Jag läste nånstans att russin funkar som extraenergi för dem.

Jag har ibland köpt en burk maggots och lagt ut åt stararna när det
blivit bakslag i vädret på våren.

uffelarsen
0

Då skall jag se till och handla russin idag, var i väg i går och fyllde på med 50kg solrosfrön och 25kg hampa. dom äter mig snart ur huset dom små liven Skrattande,

/uffe

isa
0

#7 vad fint av dig att mata dem! de små stackarna. De är inte dom som var på tv:N för ett tag sen? En dam matade dem med äpplen varje dag. Jag tror det också var starar, om jag inte minns fel. De hade aldrig flyttat i år, utan blivit kvar sa dom.

Hawknestgrove
0

ja russin är ju billigare än maggots….och trevligare att hantera….

[Chano]
0

En stare höll på att dö i kylan hos mig i december.
Hade blivit kvar i Lappland av någon anledning.
Så jag plockade in den och den bor sedan inne i huset och väntar otåligt på våren och att kompisarna ska komma tillbaka:)

Hur som helst så.. mat.
Den älskar äpplen. Äter havregryn. Malda jordnötter är mumma.
Bröd så där..
Sen blandar jag in undelatmat i det malda. Har även lite kul burfågelmat  hängande som den pickar på.
Köttfärs blir det lite senare i vår eftersom dom övergår till mer animalisk föda på sommaren.
Russin har jag inte provat..tack för tipset.
Mvh/-Anders

Hawknestgrove
0

Va gulligt!

uffelarsen
0

#10 Härligt att höra! Visst är det mysigt att ge något litet djur en hjälpande hand när man kan. Sedan varje gång du ser en "prickigkorvpippi" i närheten av din bostad så kan du säkert inte låta bli och undra om det är just den som du hjälpte den där vintern. ganska mysigt eller hur?Glad

/uffe

[Chano]
0

Inte så ovanligt att vi plockar in fåglar som håller på att frysa ihjäl faktiskt. Men de senaste vintrarna har ju varit "varma" så.

Men en vanlig gameldags vinter då vi ibland har -30 - -40 eller kallare  i mer än en vecka då brukar fåglarna fara illa. Ofta är det faktiskt talgoxar vi plockar in. Dom blir sittande vid fågelbordet då mörkret kommer. Då vet man att det bara är att gå ut och plocka in dom. Sen måste man ha dom inne till det blir plusgrader ute innan man släpper dom.
Vet inte varför men har dom varit inne och man släpper dom i minusgrder så dör dom. Tror vi i alla fall. För vi brukar ha märkt dom. De som släpps när det tillfälligt är plusgrader ser vi igen men inte de som släpps i minus.
Vi har faktiskt haft en talgoxe som efter släppandet gjorde allt för att smita in igen.

Men det är dock inte ofta vi har fåglar som egentligen borde ha flyttat.
Och sådana här långa bekantskaper är inget jag önskar heller.
Men Staren har i alla fall varit en rätt kul bekantskap.
Sture hetar han förresten.
/-Anders

heliotropes
0

#13 Tur för de små krabaterna att det finns hjälpandeGlad

Har Sture lärt dej lite "starisa" nu? FlörtCool

[Chano]
0

:)
Sture verkar väldigt lättlärd.. mer läraktig än mig.
Säger kanske inte så mycket för gemeneman.
Men jag tror ändå jag kan påstå att om den är mer läraktig än mig..så är den åtminstone av den mer läraktiga sortens fågel:)

-Anders

heliotropes
0

#15 Skrattande Ja! ingen kunde lära mej att stava..tydligen! annars är det dags att byta ut mitt tangentbord. Jag skulle skriva "stariska" inte "starisa", Hmmm! jag märker nu att det beror mer på mina tangenter än på mej Skrattande

Visst är djur lättlärda, det är rätt farscinerande att få uppleva vilda djurs anpassning och överlevnadsinstinkter. Jag kan mycket väl tänka mej att just Staren hör till de mer lättlärda.

Taxelina
0

Härligt att läsa om allt ni gör för djuren.

Här har vi flera koltrastar kvar. Dom brukar aldrig vara här över vintern. Dom sitter och käkar på talg och nöt påsar som vi hängt ut. Och äter även på fågelbordet.

Halvdansken
0

Chano, hur "förvarar" du fåglarna. Man kan ju inte ha dem flygandes runt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TinaNordberg
0

Chano

kan du fixa en bild på Sture, det vore kul att få se homom.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Chano]
0

http://abraure.blogspot.com/2009/11/hamnade-i-buren.html
http://abraure.blogspot.com/search?updated-max=2009-11-30T20%3A44%3A00%2B01%3A00&max-results=10

Ni får ursäkta mitt ego:)

Sture sitter ju främst i finkan.

Nog vill han ut ibland.
Men jag vet att han inte kommer att klara sig än…i dag -27 grader.
Men som tur är så har Sture varit en riktigt kul typ och inte alls flyktbenägen.
Just nu gillar han inte att vara utan äpple:)

Banan är vad han ska få prova nu.
Han gillar när han omges av oss. Staren är ju en flockfågel.
Han gillar att hela tiden ha nya saker att utforska.
Min hjärna får arbeta för att att hitta på nya saker.
Samt att jag försöker hitta en större bur.

Mitt mål är att vi ska klara det så att Sture får släppas i maj där jag tog honnom i december.

Om han är gammal (vilket jag tror) och det här egentligen var en förlängning av livet ett år. Eller någon annan omständighet som gjorde att Sture hamnade hos mig vet jag inte.
Nu är det som det är och vad som sen händer händer.

#18 Vi har olika burar som vi tillverkat själva eller fått.
Först åkte sture i en hemtillverkad bur för egentligen småfåglar.
Träsidor förutom nätsida åt ett håll.
För kortare hållanden.
Nu är han i en så kallad undelatbur.
För liten egentligen.
Men han verkar ta det..och det är just nu hans enda schans.

/-Anders

Hawknestgrove
0

så fint han har det!!

[Chano]
0

Han kommer troligen att få det ännu bättre utrymesmässigt.

-Anders

Hawknestgrove
0

åh tänker du bygga voljär?

[Chano]
0

Nja..:)

Hawknestgrove
0

jo gör det…lille pippin vill ha det!

piffkryddan
0

#20 jag tycker att du är en hjälte! Låt pippin vara till det är varmt och skönt. Sedan ska den få avgöra själv när den är tillräckligt stark och flygfärdig.

Här har vi massor av starar i vinter. Vet inte hur de överlever, men jag öser ut fröer, talgbollar, nötter och russin. Så gör även min granne (den enda som bryr sig i ett villaområde). Jag byter även vatten så fort jag hinner innan det fryser.Men det är nog många pippisar som stryker med i vinter. Gråter

I och med att solrosfröna ökat dubbelt i pris sedan förra året så har jag i alla fall märkt en minskning av matning i området där jag bor. Kosta vad det kosta vill, alla pippisar oavsett art, ska ha mat.