Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett06-nära-staden
Läst 4403 ggr
destiny
1

Fågelmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag låter dörren till växthuset stå öppen året om. Tänker att kanske någon fågel känner för vindruvor. Det finns druvor kvar där även nu! Idag när jag tittade in i växthuset satt det en koltrast där. Fast den ville inte var med på bild! Flört Det har hänt flera år att koltrastar har byggt bo i vinrankan och jag har fått följa ungarna växa upp på nära håll.

destiny
0

Äpplena har jag plockat in och lägger ut efter hand till dom under vintern.

Hawknestgrove
0

Åh så fina äpplen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

uffelarsen
0

Finfina bilder och en härlig tanke, det är så lätt att man glömmer bort alla smådjur som man kan hjälpa nästintill gratis om man bara använder huvudet lite ibland. Jag tänkte faktiskt fälla ett stort äppleträd som var fult i trädgården, men då sa ungarna till mig att lämna kvar trädet så har fåglarna lite mat i vinter och så blev detGlad . Trädet är inte så vackert men det fyller sin funktion till 100%

/Uffe

TinaNordberg
0

Äpplen hade vi, röda , stora vackra som skulle ploskas in vid

tillfälle. Men älgarna hittade dem……

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Ronny-K
0

Jag har ett gammalt Ingrid Marieträd i trädgården som egentligen skulle ha fällts för längesedan, men det ger en hel del frukt och det får stå kvar för fåglarna liksom Uffe skriver här ovan.
Jag har ganska vildvuxet i trädgården och fåglarna stortrivs med det. Låter även en del löv o rishögar ligga i buskarna för våra taggiga kottevänner.
Grannarna jublar väl inte direkt även om de inget säger. De tillhör gräsmattsfolket, men deras grönökenträdgårdar är tomma på djurFlört

uffelarsen
0

YES!  Härligt Ronny! Jag har en del av min bortre trädgård som jag kallar för äng , den växer precis som den själv villSkrattande men jag försöker att hålla resten av trädgården i ett något sånär respektabelt skick. Även jag misstänker att mina grannar inte ser så positivt på min trädgårdskötselSkrattande men sanningen är att jag nog respekterar djuren i min trädgård lite mer än mina grannar.

/Uffe

destiny
0

Skönt att det finns fler som har det som jag! Flört Min trädgård är hmmm… ganska vildvuxen! Cool Jag håller efter den något så när sen får vissa saker vara! Till grannarnas stora förtret! Skrattande Det finns inte ett löv på marken i dom flesta av grannträdgårdarna. Jag låter en stooor hög ligga i ett hörn varje år.Glad Som ett exempel. Skrattande

En granne klappar i händerna åt allt som rör sig! Troligen även när löv faller till marken! Ett år hörde jag dom säga till en annan granne att dom såg när maskrosornas  fröställningar föll till marken och tog dom efterhand! Förvånad Förmodligen var orden menade åt mig! Oskyldig Fast till mitt försvar får jag säga att jag sticker dom flesta maskrosorna. Cool

Bilden visar min egenhändigt gjorda hållare till talgbollar och nötter. Det är en gammal fryskorg som jag hängt i en buske. Sidan som var öppen har jag satt nät för som jag fäst med tunn stråltråd. Utom ena hörnet som jag viker ner när jag ska fylla på. Jag bockat till en lite grövre ståltråd som jag hänger maten i. Buren funkar! Småfåglarna kommer lätt mellan gallret men dom stora fåglarna får lång näbb! Cool Det ser ut som om jag har ett gäng burfåglar i trädgården när dom sitter och äter där. Skrattande

heliotropes
0

#0 Gott med lite vindruvor så här på vinternGlad klart att Staren inte tackade nej till detSkrattande….Vilka läckra äpplenTungan ute mina är visseligen goda, men jag har bara gula.

Eva // medarbetare på Perser

destiny
0

Det finns dom som uppskattar att fåglarna får mat inom synhåll.

heliotropes
0

#9 Skrattande haha! O ja!!

HellviHumle
0

Roligt att se att det finns fler som "missköter" sin tomt.Skrattande

HH

destiny
0

Idag låg det en hög svarta fjädrar i trädgården. Gråter En katt hade lyckats fånga en koltrast, förmodligen medan den höll till i fågelbadet. Man blir lite ledsen även om det är naturens gång. Rynkar på näsan

Hawknestgrove
0

häftig bild på kissen! du får dela ut haklapparTungan ute

destiny
0

Skrattande Ingen dum idé! Katterna älskar sin rastgård och alla godbitar dom kommer lite närmare än genom att bara spana genom en glasruta. Förutom gömstället på bilden ovan har dom hyllor dom älskar att spana från. Just nu är hyllorna snötäckta! Katterna är inte helt glada på matte nu när det är så dåligt väder! Matte släpper bara ut dom i rastgåden en stund då och då.

Mina egna katter är oskyldiga till den stackars koltrasten men det händer att dom lyckas fånga både småfåglar och möss i rastgården!

Hawknestgrove
0

Och mina vill inet ens gå ut i rastgården

destiny
0

Jag håller med dina katter! Flört Snö! usch! Skrikandes

Hawknestgrove
0

ja det är lilla Pipen som står där. längre har hon  inte kommit på flera veckor. aren har varit ute en sväng, det är allt. Men Mee går itne ens i närheten av fönstret. hon har fått nog av ute.

destiny
0

Dina katter är förståndigare än mina! Mina har kattlucka ut i rastgården och brukar gå ut och in som dom själva vill. Utom nu! Matte är lite nervöst lagd Tungan ute och oroar sig för att kattluckan kan gå baklås så katterna blir utelåsta i rastgården en kall natt. Det har varit -15 även härnere i södra Skåne denna vintern. Och maaassssor med snö! Skrikandes

destiny
0

Nyss när jag tittade ut genom fönstret satt det en hyfsat stor rovfågel i ett träd och kalasade på en fågel. Det var för långt ifrån för att jag skulle kunna se om det var en koltrast eller en björktrast. När den såg att jag stod och kollade flög den iväg till en grantopp lite längre bort. Nu vet den var den har ett dukat bord så den kommer antagligen tillbaka! Den får inte ta "mina" trastar… Gråter

destiny
0

Det tog inte lång stund för rovfågeln att komma tillbaka! Jag har inte en så bra kamera men här sitter den på min friggebod. Precis sidan om den lägger jag ut maten och fast rovfågeln bara sitter ett par meter från matplatsen äter koltrastar m fl för fullt.

Hawknestgrove
0

sicken typ…….Svårt att se vad det är för pippi….

HellviHumle
0

Svårt att se på bilden. Sparvhök är inte ovanlig vid fågelborden.

HH

destiny
0

Jag har tappat räkningen på hur många koltrastar rovfåglarna tagit vid detta laget. Gråter Igårkväll kom jag hem ca 21.30. På trottoaren i en snödriva satt en fågel och kalasade på en koltrast. När vi närmade oss flög den iväg med sitt byte. Fågeln såg  ut som en uggla, förmodligen var det en hornuggla. Stod i tidningen idag att hornugglorna just nu visar sig även mitt på dagen. Rovfågeln som det finns kort på i ett inlägg ovan tyckte jag såg ganska mycket större ut än hornugglan som såg ut som en boll!

heliotropes
0

Mina hankatter som har året runt tillgång att gå ut i rastgårdarna vill inte gärna vara ute när det är kyligt, är det någon av dem så är det min äldsta hane på 12 år.

På våren när snön har töat bort kan jag få rensa bort frystorkade mumifierade rester av fågel och sork. Det är väldigt få djur som irrar in sig i gårdarna.

En höst fick jag smått panik…jag trodde att det var värre…..men det visade sig, att fågeln som hade irrat in sig i rastgården hade burit på fågel-loppor som sedan tog en värmande lift i nackhåren på just en av de tre kattpojkarna….huuu! för dessa microsmå otyg!!

Hawknestgrove
0

JA ingen vill gå ut i rastgården här heller. de väntar tills det blir snöfritt

destiny
0

Här går katterna ut en stund då och då i sin rastgård. Dom har ju hyllor i olika höjd som dom brukar sitta och spana på. Dom sitter nästan alltid på samma fläck så just där dom brukar sitta är det is i stället för snö!

Idag är någon plusgrad härnere och snön på taket har börjat rasa ner. Den kommer med ett kabrak och katterna far in och gömmer sig under soffan och andra lämpliga ställen. Skrattande