Vad är dett för djur?
Hej.
När jag var har varit ute med hunden så har jag sätt som jag har trott varit katt spår, men när jag såg spår efter våra katter hemma så såg jag att deras spår var mindre än de spår jag sett i skogen, så jag undrar om någon kan se vad det är för djurspår jag sett på dessa lite otydliga bilder. är även bild på spilning som kanske kan komma från djuret.
6*4,5cm är dom
Puttar för våra spårkunniga….. Kan det inte vara något så enkelt som räv?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja kanske det, jag har kollat runt lite på nätet, det stod inte så mycket om rävens spillning och dom bilder jag såg var lite vit aktiga, men det är väll beronde på vad dom ätit antar jag.
Tänkte också på räv. Går spåren på rad som ett pärlband?
HH
Avföringen stämmer ju bra med räv, den har alltid de där trådaktiga ändarna. Spårstämplarna ser jag inte riktigt, men det är lätt att skilja räv från hund genom avståndet mellan de två mittre och de två yttre tåavtrycken.
Rävspår är mycket "öppnare" än vad hundspår är.
Tack så mycket för alla svar
.
Okej så det verkar vara en räv då alltså, det var kul att få reda på lite om detta. Bilderna på spåren var lite dåliga men ska se om jag kan ta lite bättre en annan gång jag ser dom. Ska kolla lite nämre hur avståndet är på spåret
.

påminner om gamla tider då man gick i skolan att se skillnaderna i tassavtrycken….vore kul att damma av det man visste då….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Hunddjur är det absolut.
Troligen räv efter din förklaring av storlek.
Det nedre avtrycket är en framtass och det övre en baktass.
Konkav bakdyna på framtass och konvex bak.
Den har travat. (Snedställd trav)
Vilket den ofta gör på hårdare underlag.
Bakfoten ger också oftare ett mindre och kompaktare avtryck.
Har förklarat det i ett tidigare inlägg
http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dfe89e60-4ed9-4756-9087-fefa792ffb1b
Bra att du fotat förresten..och med en tumstock. Ibland kan det också vara bra att ta en bild som visar mer avtryck så det är lättare att se gångart.
Men det funkade ju ändå den här gången.
Mvh/-Anders
#7 Kan du inte bara lägga mer skugga i bilderna så tassavtrycken framträder?
tack för alla fina svar!
Dessa bilderna tog jag i eftermiddags, var inte så många spår efter räven men några.
Denna övre bilden är lite mörkare än den första så det går lite lättare att se nu.
Det har varit både roligt och lärorikt, tack alla,
. Ska kolla lite extra hädanefter när jag är ute och går, det blir lätt att man tar allt för givet och tänker inte så mycket på vad det var för djur som vandrat framför mig, men det är spännande att veta vad för djur det faktist är
.
haha
Du prickade in min sko storlek perfekt en 42a. Vad bra nu ser man på ett annat vis när du ritat vilka steg som är vilka, och hur räven går.
#17 Vad proffsig och duktig du är! Lärorikt, tackar för det.
Ja chanos visiter här inne är så bra! Han skriver så fint och kunnigt
Nu ska vi inte ta i så mycket.
det råkar bara vara ett av mina intressen.
V i är alla varandras kunskapsbanker av alla olika slag på en sådan här sida.
Och det är väl det som gör en sån här sida så speciell och intressant att besöka. Jag lär mig jättemycket av alla andra.
Men tack i alla fall för komplimangen för mitt kanske något udda intresse.
Att det en gång skulle komma att få användas på det här sättet hade jag aldrig trott.
Mvh/-Anders