rådjur
här i skogsgläntan utanför- så går det 4 rådjur och letar mat, vad ska man ge dom för mat som dom tycker om-någon som vet

Jag har rådjur i min trädgård på kvällar o mornar nu, de letade hej villt kring äppelträdet där nedfallna äpplen ligger kvar, så äpplen ska väll gå bra, har för jag läst att de gillar fallfrukt,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
ja och havre brukar de också gilla
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

men lägg inte allt i en hög då får bara ett rådjur för de delar inte med sig. havre, potatisskal frukt och grönsaks rens.
Åh sånt också! Jasså, de är riktiga roffare när det gäller mat alltså? Ok, sprid födan det är det som gäller! Tack!

Åh vilken snygg bild på rådjuret.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Tack, kanske inte bästa skärpan men man blir ju lite ivrig. Det finns ju inga garantier för att de står still.
Ett foto jag knäppte på kvällen så körde jag på lång tid för att inte använda blixten, då fick det stackars rådjuret två suddiga huvuden. Lägger in det bara på kul. Det är inte lätt att hålla kameran stilla utan stativ när det blir så långa tider. Dessutom hade jag mina små barnbarn runt omkring mig och de var inte precis stilla de heller.

vilka fina bilder,

Grejen är att man inte ska låta äpplena ligga kvar på marken för då ruttnar de och när de är överjästa och älgar eller rådjur äter dem så blir de fulla. Varje höst är det skriverier om älgar som invaderar folks trädgårdar p.g.a äpplena som folk bara struntar i och sen slutar det med att man skjuter älgen. Jag har t.o.m hört att de brukar skjuta en av kalvarna (om de har sådana med sig) för att älgkon då ska dra sig för att komma tillbaka. Det är säkert samma sak med rådjur men dem är ju inte folk så rädda för som för älgar. Så ge gärna djuren äpplen men inte övermogna sådana.
Jag satt i en jaktkoja i går och fotade en flock rådjur som stog och åt ensilgae som vi lagt ut i skogen. Den ena rågeten motade bort alla andra. Så dom fick stå och titta på. Men dagen innan stog alla och fick äta, så det kanske inte var samma get som var framme då.

#9 ojdå, ja då får jag sätta upp en varningsslyllt så de inte äter o blir fulla då,,. (skojar) jag har inte tänkt på det sättet,,, men det var bara nåra stycken äpplen så de blev nog bara salongsberusade då, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Gubben, det hjälper inte med färska äpplen, i och med att de är idisslare, så går ju maten om. Då blir det fylleri fyllera fylleralla ändå…..Det är samma sak med rönnbären och sidensvansarna. De blir fulla och dumma de med….

men rönnbär verkar dom gilla…
hih, ja, de vill väl ta sig en klämtare de med!

ja dom måste få ha lite roligt
De är fina!!
Själv lyckades jag slå upp en inplastad nätdörr som vi har på altanen rakt in på ett rådjur.
Jag fattade först inte vad det var förrän den hade skuttat iväg en bit..det var bara "skumljust" ute, vi har hela våran in-nätade altan inplastad vintertid för att slippa få in snö där, man ser heller inte igenom plasten. Jag tror att det var några hushålls soppåsar som stod på altanen, i väntan på att komma ut till tunnan som lockade.

nu verkar fler personer här ge dom mat , så dom klarar sig nog
ja det gör de alldeles säkert!

Så fina bilder.
Bilden i #18 är ju som ett vykort!

#12 Här står det faktiskt att äpplen är lämplig föda.
#21 Tack ska du ha. Geten stog länge och tittade på mej. Dom är så vackra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article455530.ab
Här står det också under "jästa äpplen" att det är dom som djuren blir fulla av.

ja bilden 18# är verkligen vacker
#26 Jag bara längtar efter att bockarna får sina stora basthorn. Dom ser så mäktiga och stolta ut. Jag fotade en liten bock killing och han hade ett par knoppar än så länge. En månad till så är dom riktigt fina.
Fin liten bock du har i trädgården. Det är så härligt att komma så nära och iakta dom.

dom ser så gulliga och kramgoa ut..
ja vi skjuter dem inte. De är så fina att titta på…..
Nja, här ligger det väl några i frysen. Goda både att äta och se på. Bra när man kan göra både och.
Håller med dig till100%!
HAHA! Ja, jag kan äta dem som färs. Annars är jag inte förtjust i konsistensen på köttet, helt enkelt. För fintrådigt.
Jag har slutat att jaga rådjur helt och hållet eftersom ingen i familjen gillar köttet. Rökt fiol går an, men man kan inte skjuta djuren bara för att få "fiolerna" och skippa resten av kroppen.

nu har jag lagt ut lite morötter till rådjuren jag hoppas dom hittar dom i den här snöyran…
Så gulligt av dig, Siberlina!
Ja, nu har vi gott om älg, så vi behöver inte rådjuren i boxen.
Vad roligt att här finns fler som matar rådjuren! Om jag har förstått rätt bör man inte börja ge dem hö nu, men börjar man tidigt på vintern så att de hinner vänja sig är det helt okej att fortsätta med hela vintern. Dock bör man kombinera med något som innehåller vätska (t ex äpplen) eftersom det är så torrt. Havre och ensilage lär vara bättre än hö, men har man väl börjat med en fodertyp bör man inte byta så här på senvintern utan fortsätta med det som djurens magar har vant sig vid.
Olle
OCh bra med tips desutom. Vi tackar!

Nu efter detta kraftiga snöfall så har vi plogat åkrarna små vägar så djuren kan ta sig ut på den och skrapa lite och harar få hjälp. Nu när snön kom så är det extra viktigt att ge mat. saltsten är åxå bra. viltvårdsgymnasiet
I forshaga lär ut hur det ska utfodras.
Rifla, jag får inte upp länken. Måste blivit något fel.
såg det. Kanske är det den här som menas?

igår fick jag höra att ett av rådjuren har skadat benet,ska jag ringa viltvårdare…

dom är så fina
Åhhh, vilka fina bilder
de är så vackra!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Tack ska ni ha!