Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 3816 ggr
Starfall
0

Stjärtmesar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Denna vinter har vårt fågelbord haft besök av dessa söta små fåglar, som jag tror är stjärtmesar efter att ha surfat runt på sveriges ornitologförenings hemsida.

Jag har aldrig tidigare sett dessa fåglar så jag blev mycket förvånad när de för första gången kom och mumsade på talgbollarna.

Visst är de söta? Kyss

essut50
0

Åh va söta dom är. Kul att få se många olika fågelarter när det är vinter ute.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[Chano]
0

Visst är det stjärtmesar. Otroligt vacker fågel.
Trevlig bild mås jag säga.

Mvh/-Anders

[Chano]
0

Skäms Mås var en felskrivning…även om det kan ses som ett fågelskämt..bara så ni vet.
-må- skulle det vara.
Mvh/-Anders

heliotropes
0

Så fina! Kyss Skulle jag ha sådana här sötingar utanför mitt fönster, skulle jag nog inte kunna slita mej ifrån att titta på de.

Chano! Du är långt ifrån ensam att se fel efteråt, i det man har skrivit. Jag brukar få mej ett gott skratt åt mina egna Skrattande

Eva // medarbetare på Perser

Elshira
0

Vi såg en sådan hos oss för ett par veckor sedan. Trevligt då de senast var 10 år sedan sst :D

Hakuna matata!

Starfall
0

#1 Ja verkligen, och i år har det varit fler olika fåglar här än tidigare år, mycket kul Skrattande

#2 Tack så mycket Glad

#4 Hihi, det tror inte jag heller att du skulle kunna, jag blev som förstummad när jag såg dessa sötnosar vid talgbollarna. Sedan sprang jag snabbt som blixten upp till mitt rum för att hämta kameran, man måste ju föreviga detta ögonblick ;)

#5 Oj, då är det alltså inte så vanligt att de kommer fram och visar sig alltså. Jag själv har aldrig sett dessa små fåglar innan, inte heller mina föräldrar.

Idag har jag suttit vid fönstret och väntat och åter väntat på att få se sötnosarna, men de verkar ha flugit vidare nu. Hoppas jag någon gång får se stjärtmesar igen Kyss

isa
0

Stjärtmesar är inte ovanlig som art, men ovanliga att få se p.g.a att de är mycket skygga. De måste varit hungriga! Jättemysig bild, de är jättefina. Jag har bara sett stjärtmesar en enda gång i mitt liv, och då var jag och min bror och fågelskådade på ett hemligt ställe, som är mycket svåråtkomligt och det är inte alls många människor där. Vi var ganska ensamma och då kom de fram och två stycken som  hoppade runt i en björk. De var jättefina med sin långa stjärt och ganska tjock fjäderskrud ser det ut som, för att vara sån liten fågel. De är gulliga!!Glad

knappnos
0

Kika gärna på den här artikeln med vackra bilder på stjärtmesar.

http://nwt.se/mera/helg/article650999.ece

MariannE11
0

jag hade några hos mej för minns inte hur länge sen…. tyckte att dom var ursnygga…. men har inte sett dom sen dess….

ska se till att fylla på rejält i morron här o dessutom försöka kolla ut om inte snöstormen är här…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

OlleA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stjärtmesar är verkligen fina små fåglar! Särskilt skygga tycker jag inte att de är, utan svårigheten att få se dem ligger mer i att de drar omkring och sällan stannar mer än någon dag på samma ställe. De följer inte mestågen utan håller sig i egna små flockar.

Olle

isa
0

#10 Det stämmer! Det var en bättre formulering än det som jag skrev. För dom är ju inte skygga när man väl får se dem.

Hawknestgrove
0

Åh så fina småttingar. AVUNDSJUK……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

tror inte mina vågar komma tillbaka TROTS att jag gjorde mej till för dom… köpte en talgbollsautomat o medans jag pinnade på hemåt gjorde jag en praktvurpa så automaten förlorade sin form liiiiiiiiiiite smått sådär…. men nu sitter den uppe med sin konstiga form… har tyvärr inte varit hemma o kunnat spionera så mycket…. men jag funderade på om alla fåglar blivit insnöade?…..Rynkar på näsan

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

emjon
0

Förstår fullkomligt känslan för vi hade besök av dem i går och jag blev helt betagen sååå söta. De kalasade på både viltfågelfröblandning talgbollar och nötter. För mig var det första gången jag såg dem.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Starfall
0

Oj, denna tråd hade jag glömt bort Skäms 

Tack för alla svar! =) Ja, stjärtmesarna är helt underbara. Nu har det gått ca 2 veckor sedan jag såg dom första gången, och de kommer fortfarande hit varje dag och äter talgbollar. Man blir lika glad varje gång man ser dom utanför fönstret Kyss

#10 Jag håller faktiskt med om att de inte är så skygga, när jag går ut till syrénen där vi har fågelmaten upphängd och ska fylla på nytt och ta ner tomma behållare kommer stjärtmesarna ofta och sätter sig ett par meter från mig och väntar p att jag ska gå bort från busken ;)

Hawknestgrove
0

ja de är för fina…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TinaNordberg
0

Våra har inte kommit ännu i år, de brukar vistas här några dagar varja vår, ungefär den här tiden. Det är ju långt från vår ännu.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus