Arma stackars djur
Här är det -31*. Såg en räv springa neråt vägen. Vad det ska vara svårt att hitta mat. Samt alla Rådjur som kämpar för födan. Nu när rågeten är dräktig. Så kallt det har varit länge.
Tänker oxå på alla hemlösa katter. Blir bara så sorgsen.
:(
ja, den här vintern är inte alls kul. Stackars alla små, håller med dig
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Rågeten har fördröjd fosterutveckling. Det betyder att dom bromsar upp fosterutvecklingen i magen tills det blir bättre förutsättningar.
Visst är det intressant hur djur fungerar i extrema lägen?
Vi lägger ut mat till alla djuren.

#2 märkligt att det fungerar som det gör….
var förvånad när jag hade akvarium med två HONsvärdbärare o det sen visade sej att den ena konverterade till hane…
ledsen jag med för de frusna därute….har inget emot snön o kylan EGENTLIGEN fast jag klagar litegrann men när jag tänker på andra som lider så kan jag skriva på listan för att våren ska komma lagom fort så inte den smältande snön ställer till besvär…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jag tror nog att räven klarar sig fint, särskilt om det blir tufft för rådjuren. Vilda djur har inga problem att klara den här kylan så länge det finns mat, men om den börjar tryta får de problem att hålla värmen.
Räven är utvecklad i det här klimatet, men rådjuren däremot, är inte naturliga i Sverige. Det är en inplanterad art och när det är så här mycket snö och kyla måste de ha hjälp.
Är rådjuren inte naturliga i Sverige? Jag har lärt mig att de invandrade söderifrån efter istiden och spred sig norrut allteftersom skogarna bredde ut sig. I Norrland är de kanske inte naturliga, men åtminstone upp till Dalälven har de funnits under mycket lång tid. På 1300-talet förbjöds jakt på rådjur och älg för allmogen, 200 år senare framhöll Gustav Vasa detta förbud med stränghet men i slutet av 1700-talet släppte Gustav III jakten fri. Det ledde till katastrof för stammen, men en liten spillra räddades i Skåne där de fredades och så småningom spred sig över landet igen. Någon inplantering av utländska rådjur känner jag däremot inte till - varifrån kommer den uppgiften?
Olle
#5 Jo du har rätt, jag blandar ihop uppgifterna med dovhjorten. Rådjur har funnits här sedan den senaste istidens tillbakadragande för 10 000 år sedan.
Sedan var rådjuret som du säger mer eller mindre utrotat i Skandinavien på 1700-talet, men efter fredning återhämtade det sig.
Jag kom på ett fall av införda rådjur - de har införts från fastlandet till Gotland! Antagligen mindre lämpligt med tanke på Gotlands unika flora.
Olle
#3( Jag hade en höna som blev en tupp)
Så intressanta svar. Tack för dem.

#8 men det var ju ÄNNU märkligare än mina fiskar…. ja det är väl naturen som ser till att de ska överleva på något sätt….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det är fruktansvärt synd om alla stackars djur.
Hoppas att folk förstår allvaret och lägger ut mat om de har ekonomisk möjlighet. Misstänkter att rapporten om vinterns konsekvenser för viltet lär bli dyster.
Älgar, rävar, harar osv. skrivs det om att de klarat vinter bättre än tex. harar och ugglor, men tar någon med i beräkningen alla älgar, rävar mm. som gått ut på vägar och blivit överkörda pga. all snö? Denna vinter har flertalet rävar legat mosade på rälsen här, så många rävar har aldrig tågdödats tidigare vintrar.
Alla djuren tar den enklaste vägen. Och det är ju tyvärr i spår och på uppkörda vägar med mera.
Vi lägger ut massor av mat och frukt till alla djuren.

mest rävar blir överkörda på våren, och hösten när ungarna lämnar boet. Harar klarar sig mkt bra trots kyla och snö. här ger vi rådjuren mat på många många ställen i skogsgläntan och i höet ligger hararna. Men vi matar räven med på sk åtlar. Sen har vi en stor kråkfälla som inte är igenslagen där all mat utom grönsaker hamnar och även de djur som inte äts, där går alla djur inkl lodjuret och hämtar. lo hämtar de döda rävarna och grävlingarna.
Nog har det blivit en kostsam vinter för den som vill mata djuren. Vi har kört ut flera hundra kilo havrekross och enilage balar. och allt arbete som sker på hösten med träfällning.
Har fällt aspar nu med för att det ska finnas mat till hjortdjuren. Saltstenen är också ett måste.
planerar vårens sådd nu med jordärtskocka och solrosor ihop på en åkerhalva och havre med ärtor på andra halvan som får stå kvar.
viltvård är nåot de flesta jägarna och jordbrukare lär sig från barnsben. här frågar ungarna rådjurhinken eller fågelhinken??
Det går alldeles utmärkt att ge rådjuren bröd som blir över, men inte de mögliga!! köpt billiga äpplen och delat och slängt ut. ska leta morötter idag som finns nära.
ett tips till. är att om man har möjlighet att frakta, höra om man kan få hämta kasserade grönsaker.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fick ett bra tips i dag i Jakt&Jägare. Gå till er butik och be om att få lägga beslag på gammal frukt och grönsaker som dom ändå ska kassera.
Skär ner det i små bitar och lägg ut till djuren. Men det måste så klart vara fräscht. Lite i taget. Men fråga först markägaren så det går bra. Och var även medvetna om att har ni en gång börjat får ni inte sluta förrän det finns gräs på backen.
Jag blev inbjuden till ett ställe och titta på hjort. Dom hade stödutfodrat och var uppe i över 400 buntar ensilage redan och då är inte säsongen slut ännu.
Hjorten har svårare att klara vintern än rådjur. Fick reda på att hanen brunstar sent på hösten och gör då av med så mycket energi att dom inte hinner äta upp sej för en sån här vinter. Dom hade dagen innan hittat en stor hjort hane död intill balen. Tragiskt. Han kom försent.
Här matar vi rådjuren med fint hö och havre samt lite matrester och annat diverse. men värst har de nog inte haft av kylan här (även om det varit ner mot 30 ett par gånger) men de stackars fjolårskiden är fortfarande så små att inte ens huvudet räcker ovanför snön om de snår på marknivå! Lyckligtvis plogar vi på alla våra vägar runt om på gården så de har lite att gå på i.af.
Tidigare har vi bara haft vad vi trodde var en grupp om 4 och där blev olyckligtvis en påkörd, men de senaste dagarna nu har ytligare 3 kommit samt att de två hararna vågat sig fram i skymningen vilket jag aldrig någonsin sett förr - endast spåren på morgonen.
Djuren behöver verkligen all hjälp de kan få denna vinter!
Hakuna matata!
Min grabb såg 16 rådjur komma på åkern i ett pärlband. Och den andra grabben la ut foder i skogen till grisarna. En bock stog och åt morötter och vägrade flytta på sej. Så grabben var bara ett par meter ifrån honom. Han skundade därifrån för att inte störa.
Rådjuren kommer när dom hör vår lastmaskin komma i skogen med ensilage. Då blir det fart på dom.

ja visst vet de vart maten kommer från. vi har plogat lite på åkern här så de kan gå.
Inatt hade vi räven på besök i trädgården. rävstövaren blev alldeles tokig i morse när vi kom ut..fräcka är de..

Jag har hört att man inte ska lägga ut hö, utan ensilage går bra istället. Varför? Är det pga vattenbristen? Jag lägger ut havre och frukt/grönsaker och det som blir över efter hästarna, men jag törs inte lägga ut höet längre.
De äter ju gammat fruset gräs, pinnar osv annars så hö är nog inga problem. Även om de äter höet här så är det inte som att de kastar i sig det. sedan äter de väll snö som alla andra djur :)
Hakuna matata!
För några dagar sedan vaknade jag på morgonen och såg att det varit harar i trädgården och ätit på alla fruktträd. Tyckte synd om dom och lade ut hö, havre och frukter. Nu är dom här varje natt och äter :)

Jag har nu fått reda på, att rådjur som inte är vana vid hö kan få svåra mag-tarmproblem av hö pga det blir obalans i magfloran. Ensilage är bra då den floran finns hos rådjur. Det är inte naturligt för dem att äta hö, det döda vintergräset innehåller inte samma saker som hö.
Hur många rådjur på denna bilden från idag…?
Alla djur som är naturligt förekommande i Sverige äter snö för att få i sig vätska, men det betyder inte att de inte kan få vätskeproblem.
Det kostar mycket energi att omvandla snön till vatten och om de har dåligt med mat kan priset bli för högt, de har inte energi nog att förmå att utvinna vattnet ur snön och rådjuren hamnar i en ond cirkel.
Om man fodrat med hö sedan i höstas är det okej, men man bör inte börja med det nu. Det är viktigt att stödfodra, särskilt nu eftersom vinterbetet är slut och vårbetet dröjer ännu ett tag.
Det är i den här tiden som allra flest rådjur dukar under av brist på foder och vatten.
En del människor vill vara snälla och matar rådjuren i trädgården, men många är okunniga och ger råjuren fel mat. Här bodde en man som åkte till affärerna och samlade gammalt bröd som han la ut i trädgården.
Massor av rådjur dog, de flesta i trafiken eftersom de var tvunga att passera över en 90-väg för att nå till mannens trädgård, men många drabbades av diarréer av brödet och dog av uttorkning.

Här är det rätt lugna puckar för rådjuren då vi inte har trafik i närheten. Närmsta 70grusväg ligger 4 km bort, närmsta 90väg 8km. minst 4-5 st rådjur om dagen mumsar på havren som barnen lägger ut i små portioner, Jag gissar att jag för första gången sen vi flyttade hit för 9 år sen att jag kommer ha rätt mycket rådjur mumsandes i mina rabatter i vår. Iom att vi matar dem runt trädgården, men jag får väl låta bli att köpa in dyra växter.
Hur går det för vildsvinen då? Hur klarar de vintern? Vi har lite för mycket av dem omkring här, hoppas de blir lite färre, fast eftersom de också matas ganska mycket i området så klarar de sig nog bäst av alla vilda djur häromkring.
Stötte på 4 älgar häromdan, som såg ut som skelett med älgpäls på. Då tänkte jag att rådjuren måste vara ännu tunnare men att deras päls gör att det inte syns.
smhi spår snö igen till på fredag här i mark - blötsnö 5-10cm,
och fortsatt kallt. Hoppas det hinner ändra sig så det regnar istället.