Hur dog den?
Jag var ute i skogen idag och då hittade jag en småvessla som låg död på ett orört snötäcke. Den kan inte varit död speciellt länge, kanske dog den på natten eller något för den såg väldigt fin ut. Ögonen var klara och den var bara lite fuktig i pälsen. Den hade inga skador alls vad jag såg.
Det är en bra bit till en större väg och 20 meter ifrån där den låg går bara en grusväg. Så jag undrar hur denna stackars lilla krabat har dött? Det verkade lite konstigt att den dessutom låg ovanpå ett snötäcke också, som om den har dött där hux flux bara.
Finns det någon här som har en teori om vad den kan ha dött av?
Oj, lille vän…..JA det är klart, kanske även de kan dö så där knall och fall…För de är ju så viga, så han kan ju inte har ramlat och slagit sig heller….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
De har ju en sjuhelsikes fart på förbränningen de där små rovdjuren, så kanske den inte hittade tillräckligt för att stå emot kylan.

Kan ju vara ett rovdjur som knäckt nacken på den utan att ha gjort hål så att det kommit blod.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Misstänker att någon rovfågel fått tag på den och tappat den. Klorna från fågeln punkterar lungorna. Och det syns inte på utsidan. Men skulle du flå den så ser du troligen några hål på sidorna.

Ja jag tyckte synd om den. Om det är kyla och hungersnöd så har den ju klarat sig så länge under en hård period, så hemskt då om den dött av det nu när allt börjat smälta undan och det börjat bli varmare.
Hm..om det var ett rovdjur/fågel så tycker man ju att den ändå kunde ätit den så att den bara inte ligger där till ingen nytta.

#5 man upptäcker många små djur döda av rovfåglar även skator och korpar och kråkor. de behöver inte alls äta upp sina byten , de kan ha blivit skrämda eller något annat. en del jagar även om de inte är hungriga. sen kan de låta dem ligga ett tag föör att återvända och ta dem.

Om det är en rovfågel som tappat den så kommer den nog inte att hitta den igen. tror att deras syn är inställd på att upptäcka rörelse och ett dött byte rör sig ju inte.
KAn det verkligen vara så PEter? Vore ju illa. JA, jag vet ju, vår lille Arne kom ju hem med en liten sån en gång. HAn lekte bara med den, inget annat. Då blev jag faktiskt sur på honom. MEn den hade nån konstig lukt, så jag förstår att han begrep att det inte är mat…..
#8 Ja det kan det vara, även om det inte brukar ske sådär mitt i verksamheten liksom. Men de lever hastigt och dör hastigt.
Jag tror inte alls på rovfågel eller rovdjur skulle ha dödat den, då skulle det definitivt synas på utsidan.
Även om rovfåglar inte hittar en tappad död varelse så lätt, så gör kråkfåglarna det.
Jag har provat att lägga ut en död mus på gräsmattan här hemma och det dröjer inte mer än fem minuter förrän korpen är här och plockar upp den.

Det ligger ett hus inte alltför långt borta. Kan den kanske fått råttgift i sig eller något annat giftigt?
kanske. MEn jag har svårt att tro att ett litet rovdjur käkar råttgift.
#11 Det skulle den inte göra direkt, men kanske indirekt om den fångade en gnagare som just ätit råttgift, det är en möjlighet.
jo, men då är det ju en sån väldigt liten mängd, som dessutom redan har gjort verkan? Eller tänker jag fel?
#13 Nej fel tänker du väl inte, men jag tänkta att om vesslan tagit en mus som precis ätit råttgiftet, det tar ju några minuter inna det verkar.
mmm men då ska den ju ha ätit upp precis hela musen inklusive tarmar. Men det är klart, det är ju möjligt….
Ja inte lämnar en vessla mycket kvar när den tagit en mus. Jag tror att det kan vara möjligt, men det är förstås inget som säger att vesslan dött på det viset.
ja, kan ju vara så.

Våra katter käkar allt utom gallan, så det gör väl en vessla också.
Jag kollade det där med råttgift, om det kan vara farligt om ett rovdjur (dvs våra katter i detta fallet) käkar en sork som dött av gift. Svaret blev att de fick i så fall äta ganska många på en gång för att det skulle vara skadligt.
#18 Det måste väl bero på vilket slags verksamt ämne råttgiftet innehåller. Jag kan inte tro att katter klarar warfarin särskilt bra de heller.