Idag har det..
…varit ett tjugotal bofinkar & smaskat solrosfrön.
Jag har aldrig sett så många samtidigt
.
Sen var det ett par andra sorter i samma storlek, som jag aldrig sett.
Vi fick hit en flock bofinkshanar för en vecka sedan, kanske 20 stycken och igår såg jag de första bofinkshonan.
Det är ju meningen att hanarna ska komma först för att de ska hinna etablera revir och så, men jag undrar om de haft någon chans att göra det nu när de varit tvungna att ägna all tid åt att äta vid fågelbordet och hålla sig varma. Först igår, när honan dök upp, hörde jag det karakteristiska bofinksljudet.
Här är ett par hanar i snön.

Så fort jag försöker ta kort genom fönstret så flyger de iväg 
Finfint med en bild Peter 
#2 Vad är det för fåglar du har sett utöver bosse bofink då?

Rödhake, blåmes, talgoxe, gråsparv, pilfink, skata, gräsand, måsar, kråka, kaja, duvor, domherre, gulsparv, grönsiska….kommer jag på så här…
Idag en okänd, typ gråsparv, men men orangebrun på vingarna !?
Ingen steglits eller nötskrika denna vinter 
#14 Hupp, det blir 15 arter. Min dotter och jag satt och räknade igenom vilka fåglar vi haft på fågelbordet nu i vinter och jag tror att vi fick ihop 16.
Kaja, skata, nötskrika, koltrast, större hackspett, stenknäck, domherre, grönfink, pilfink, steglits, grönsiska, gråsiska, gulsparv, talgoxe, blåmes och entita.
Jag tänkte mest på de småfåglar du nämnde i #0 som du inte visste säkert vad det var.

Björktrastar var här i veckan…..

Åkte till Enköping idag, på vägen hem därifrån såg jag ett streck med Svanar, en stor flock med Sidensvansar och dessutom ett tio-tal Tranor som stod på en åker. Så nu verkar vårfåglarna ha hittat hit också. Det är ju trots allt endast 4 mil från Enköping och hem till mig, så det är ju nästan hemma.
ja jag har sett Svanar på åkrarna också….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sicken söt fripassagerare. HAn fick väl åka med?
Nix..men lite fett och bröd så fick jag fara iväg utan ett moln av lavskrikor och lappmesar efter mig.
Mvh/-Anders
häftigt…..
Det är ju mina vänner.
Men ibland när man jagar och dom förföljer med sina ljud så siktar man på dom. Man vill ju äta älg…så håll käft…
Nu väntar man med upprymdhet på fröken stök i våren.
Vi kallar den det..björnen som ligger i backen vi ser från huset.
Den stökade till vår lilla mänskliga värld i höstas så…
Mvh/-Anders

Ryser (av skräck, inte av vällust) vid tanken på att ha en björn så nära inpå knutarna. Jag har ingen rimlig förklaring till varför jag känner att just björn skulle vara så farlig att träffa på.
Jag inbillar mig att tex varg skulle vara mindra benägen att anfalla än vad en björn skulle vara. Det är troligtvis helt fel, men vad gör man när känslorna styr över förnuftet.