Bli av med paddor?
Nyss såg jag årets två första paddor i min trädgård, borde väl bli glad eftersom det är ett vårtecken.
Måste dock erkänna att jag blev gladare av årets första och andra citronfjäril i förra veckan än av "mina" paddor.
Jag har en väldigt liten radhustomt som även fungerar som mina innekatters rastgård och hundarnas uteplats och skulle gärna slippa ha paddorna här. Vill inte att mina djur ska bli förgiftade (vilket en av katterna redan blivit). Vill inte heller att paddorna ska bli skadade eller skrämda av mig eller mina djur (vilket också har hänt, inga skador men ordentligt skrämda).
Det blir tredje sommaren här för mig och paddorna är här varje år. Jag har försökt flytta på dem men de är tillbaka på nolltid, trivs väl här trots allt kan jag tro. De vandrar iväg på höstarna men bor i min rabatt hela somrarna, i somras hade jag 3-4 st och nu är det som sagt redan två här.
Någon som har något bra tips för att slippa dem?
usch då! Jag är så glad att det är grodor här och inte paddor..
Det enda som jag kan se som hjälp är att ha så lite fuktiga ställen som möjligt, men det är ju inte så roligt om man vill ha lite trädgård, altenativt är väl att finna någon "vägspärr" där dom brukar ta sig in på tomten..
Oj är de så intresserade av dem?
Här hemma har vi en damm med ett hundratal paddor och varje år kryllar hella stallplanen med minipaddor.
Vi har trots många katter och flera hundar aldrig lyckats fått någon sjuk.
Men om jag var du skulle jag ta på mig ett par nytvättade hanskar (för deras skull) och ta med dem i en hink eller liknande och släppa dem vid en sumpmark eller sjö =)
Hakuna matata!
Jag gillar dessa små paddor och grodor.
Men i höstas bet en högdräktig tik en padda och blev rejält dålig. Skummade ur munnen och kräktes väldigt. Dom är så pass giftiga att en mindre hund (tax) kan dö. Hon klarade sej bra och även valpningen gick som den skulle. Men ena valpen dog. Den fick påssjuke liknande symtom och veterinären kunde inget göra för en sådan liten valpis.
Om det var på grund av paddgiftet eller annat, det har jag ingen aning om. Men man ska vara väldigt observant om ett djur får det i munnen. Kolla upp med veterinär.
Ja, nu igen. HAr för mig, att du frågat om detta en gång förr va? OCh vi kom inte på någon lösning…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack för svaren!
#1 Ja jag hade hellre haft grodor.
Har en blomma (som jag fått av min mamma) med stora blad. Den bodde de under förra sommaren, en padda under varje (lågt) blad
Tänkte ge tillbaka den till mamma…och se om det hjälper.
Har ganska välinhägnat här pga katterna, men uppenbarligen inte tillräckligt för paddor. Får försöka klura ut något mer än galler, plank och en sk "gräskant" i plåt under planket.
#2 Ja de är ganska nyfikna av sig mina små djur. Men som sagt är det bara en katt som blivit förgiftad på två somrar så så stor risk är det väl inte. Men jag vill gärna ta bort risken helt så att mina djur kan vara så säkra det någonsin går i trädgården.
Oftast sitter paddgiftet i så kort tid att det kan vara lätt att missa, speciellt om man har stallkatter som har fri tillgång på paddor. Det har dessutom effekt så snabbt att de borde koppla ihop det med paddan de smakade på och då går de nog inte på en igen. Så kanske dina har testat någon mörk natt?
Har redan försökt flytta paddorna till en damm på andra sidan vägen (tror det är där de övervintrar) men de är tillbaka snabbt som ögat. Kanske jag kan flytta dem åt andra hållet och hoppas på att de inte hittar därifrån
Vill ju inte utsätta dem för risken att bli överkörda på vägen bara för att jag inte vill ha dem i min trädgård, speciellt inte när det inte fungerar.
#3 Dessa paddor är inte speciellt små (och inte ett dugg söta) den största förra sommaren var nästan lika stor som min utsträckta hand. Nu har jag inga jättehänder, men ändå…
Läskigt med en dräktig tik som blev förgiftad!! Min katt fick pupiller som var stora som tefat och dreglade som ett litet vattenfall, dock satt det bara i ca 10 minuter. Han var lite orolig en stund till men blev snabbt som vanligt igen.
Har inte hört talas om någon som dött av paddgift men det kan säkert hända. Som tur är brukar symtomen oftast gå över fort men om de inte gör det får det bli akut till veterinär.
#4 Jag har på detta forum endast frågat om mat till koltrastar och har inte frågat om paddor varken här eller på något annat forum tidigare.
Dock hittade jag i morse en gammal tråd här som var lite liknande (med katter och allt) det är nog den du tänker på. Dock visade det sig handla om grodor i det fallet. Hoppades att det skulle vara skillnad på padd-flytt och grod-flytt och att någon här hade erfarenhet av just paddor.
Min största önskan skulle vara om någon kunde säga att "den och den växten avskyr de som pesten och håller sig långt borta från". Eller "häll ut lite xxxx runt tomten så kommer de inte in"
Kanske för höga förhoppningar, men det skulle vara väldigt enkelt då!
Jag fick en gång ett råd om sniglar. Att man skulle ha ut mjöl för det tycker dom inte om.
Kanske kan det hjälpa. Men risken finns väl då att din trädgård ser ut som en enda stor deg till slut

Ja fast en degträdgård utan paddor kanske är bättre än en blöt trädgård med paddor. Just nu är gräsmattan nästan "sumpmark" så det är inte konstigt att paddorna trivs…(dock brukar det vara väldigt torrt på somrarna och de stannar ändå
).
Hade själv en tanke på salt men det är ju giftigt för både gräsmattan, hundarna och katterna så mjöl verkar bättre! Tack för tipset!
just det! så var det….grodor….Snilleblixt. Fråga inne på reptiler i fokus!

#8 Tack för snilleblixten!
Det hade jag inte en tanke på…men jag får skylla på att det finns så många forum här
Där borde ju de riktiga paddexperterna finnas…så klart!
Det var jag som tidigare skrivit om mina grodor i trädgården
men som sagt det är grodor och inte paddor jag har besvär med.
/Maria
just det!Håll uppdaterat vad för svar som blev i reptiler!
Tizzla
Jag är inte alldeles säker på att det hjälper att göra trädgården mindre fuktig när det gäller paddor. De lever inte i lika fuktiga miljöer som grodor.
Bara under leken söker sig paddor till vatten, inte annars. Det finns uppenbarligen någonting på din tomt som attraherar paddorna och min tanke är att bara genom att reda ut vad det kan vara och sedan undanröja det, får du bort paddorna.
Under tiden kan du bara göra som #2 redan tipsat om - flytta bort paddorna.
mvh/Peter (medarbetare på reptiler iFokus)

Nja, det är inte tillåtet att flytta på paddor, då alla sveriges grodor, paddor och ödlor är fridlysta i hela landet. Man får inte döda, skada, fånga eller flytta dessa! (länk)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#13 Man får flytta herptiler om särskilda omständigheter råder, exempelvis om man har huggorm där småbarn leker.
Jag skulle tro att om man har husdjur som skadas av paddorna genom förgiftning, så kan det gälla för särskild omständighet.

#10 Just det…känner igen dina katter
#11 Lade in på reptiler igårkväll, inget där svar ännu.
Fick dock en egen snilleblixt och lade ut frågan på trädgård också…där har jag fått svaret att det är inget att göra och jag ska vara glad att de vill vara här
#12 Det har du nog rätt i, det där med fukten. Har en ganska varm och torr trädgård på somrarna. Just nu är det fuktigt och den rabatten de brukar bo i på dagarna är det fuktigaste stället men jag tror mest att de bor där för att det finns skydd och inte pga fukten.
#13 & #14 Fick lära mig av en på trädgård att de är fridlysta, visste faktiskt inte det
Skulle också tro att det är lite "särskild omständighet" här och det är ju både för paddornas och mina djurs skull (för att ingen av dem ska bli skadad)…men…det hjälper ju inte att flytta på dem, i alla fall inte så liten bit som jag gjort och längre vill jag inte flytta dem (vill ju inte att de ska tappa bort sig helt).
Något annat som bryter mot fridlysningen har jag inte gjort och skulle aldrig göra (förutom att jag oavsiktligt lyckas skrämma dem emellanåt).
Så…nu är det väl som så att:
Antingen får de vara kvar. Risken för förgiftning borde minska, mina djur borde inte bli mer nyfikna på dem. Dock har jag en katt med astma och en med epilepsi så de är ju lite extra känsliga.
Eller så får jag helt enkelt (?) bättra på staketet så att de inte kommer in. Det borde väl i alla fall inte vara förbjudet?
Måste säga att ju mer man lär sig om dem desto intressantare blir de, som med det mesta här i livet