Mindre hackspett

Vet inte om det blir fler/ färre, men jag har sett fler på senare år, bla mitt inne i Nyköping.

#4 Ok ,här ser jag den ibland bara men inte så ofta och oftast inne i skogen men när jag fotade den så satt han i aspslyret på tomten och var ganska oskygg.
mvh/bjorsa
På artportalen kan man se alla inrapporterade senaste veckan (230 st). Säger förvisso inte om den ökar eller minskar i antal.
Tyvärr är Artportalen (som förvisso är en bra sida att hitta fåglar på) inte världens mest användarvänliga. Har t.ex. inte kommit på hur man söker fram en art, i ett visst län (om man nu på den sidan jag länkat till med bara Mindre Hackspettar väljer "Skåne" så blir det ett urval av ALLA rapporterade fåglar från Skåne…).
mvh Martin
#6 Kan hålla med om att Artportalen inte är den mest användarvänliga sidan ibland.
Du får börja med att klicka på visa fynd i menyn.
Då får du upp en menyrad till under den första. Där står det från höger; art, period, geografiskt fönster etc.
Börja med att klicka på art och skriv in svenskt eller vetenskapligt namn och tryck på sök. Det ska gå att söka både på art t.ex. Mindre hackspett eller på släkte/ grupp typ hackspettar.
Glöm inte att ange period för annars får du bara senaste dagens obsar.
I region väljer du län eller kommun. Sedan är det bara att klicka på presentera fynd och välja alternativ.
Hoppas att detta lät begripligt, tyvärr funkar inte alla rapportsystemen exakt lika för de har valt att lägga in olika funktioner. Själv är jag inte användare av rapportsystemet för fåglar utan rapporterar bara kärlväxter (inkl mossor & lavar) och småkryp. Men jag tror att grundfunktionerna är de samma.
#7 Tack!
mvh Martin