Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 8743 ggr
Deklol
0

Insekter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa upp två bilder jag tagit nu i tidig vår. Härligt att få se dom små liven igen! :) (inte säker på kategorin här men de är ju vilda! )

Mvh Dek www.dek.nu

Deklol
0
Hawknestgrove
0

Åh tack för de fina bilderna på småkrypen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

OlleA
0

Med den väldiga mängd kategorier här är det inte lätt att hitta rätt. Vad är det för skillnad mellan nr 7 "Faunan - alla våra djur", nr 19 "Fåglar/vilt" och nr 24 "Svenska vilda djur"? Är "Omvärldens djur och natur" detsamma som djur och natur utomlands? Är inte också nr 14 "Vandring, film, reservat, resor", nr 15 "Evenemang", nr 16 "Upplevelser och äventyr" och kanske även 22 "Ute i naturen" så lika att de kan slås ihop? Möjligen med undantag för att "film" kan flyttas till nr 18 som kan heta t ex "foto och film". Jag tror att antalet kategorier mycket väl skulle kunna halveras (minst) för att göra det hela mer överblickbart.

Olle

Hawknestgrove
0

Håller med. Det är en kvarleva från gammalt och tar man bort en grupp, så försvinner alla inlägg dessutom. på köpet så blir det så kul, att jag som är Sajtvärd inte ens får tillgång till det gamla. Så därför är det som det är. suck….

heliotropes
0

Härligt förstorade kryp :)))

Eva // medarbetare på Perser

BitteS
0

Dennis, vilken härlig bild på flugan (om det nu är en fluga). Just sådana där närbilder skulle jag vilja kunna fota. Knivskarpa!

Får jag fråga vad du har för kamera och objektiv? Misstänker att du har en kamera av det bättre slaget med de bilderna. Jag är i startgroparna att införskaffa en ny kamera, då den jag har inte riktigt uppfyller de önskemål jag har med fotograferingen. Kanske du kan ge något förslag.

Älskar att fotografera småkryp och när jag ska fota i macroläge med min kamera så innebär det att jag måste krypa ända inpå djuret vilket många av dem inte uppskattar, utan flyr sin kos innan jag fått någon bild. Funderar därför på en digital systemkamera, men det är en djungel där ute med kameror och diverse tillbehör, så jag tar tacksamt emot lite goda råd.

Hawknestgrove
0

Hm….Djurfoto i fokus kanske kan ge dig tips?

Deklol
0

Tack allihopa :)

#6, Kameran jag använde till dessa två bilderna är inget mer än en vanlig Nikon D3000 - instegs-systemkameran alltså. Alla mina macrobilder är fotade med Sigma 105mm objektivet - inte heller så farligt dyrt :)

Mina insektsbilder på min hemsidan under "Guldkorn" är fotade med en Nikon D60, en utgången modell som inte längre säljs.

Förstår du min poäng? Man måste inte alltid ha det dyraste, det gäller att man utnyttjar det man har till max :)

BitteS
0

Jag förstårGlad. Är inte heller ute efter det dyraste, men det kan vara bra att få det bästa, för de pengar man ändå spenderar, om du förstår min tanke. Jag har inte så stora kunskaper om olika märken så kan det bli dyra läropengar om man bara handlar och tror att man får något bra. Kameror och objektiv är ju inte gratis precis, och man vill ju gärna att det ska bli ett bra val man gjort. Det där med kunskapen om fotografering  jobbar jag på genom att prova mig fram, övning ger färdighet. Men goda råd är aldrig fel för då kan man förhoppningsvis undvika vissa misstag.

Fördelarna med digitalkamerorna är ju att man genast ser resultatet av ett foto. Blir det inte riktigt som man tänkt sig så har man  ju chans att ta ett nytt foto.

Deklol
0

#9 japp precis. Då rekommenderar jag Nikon, eftersom det är det jag själv använder och är för det mesta nöjd. Köp ett instegs-nikonhus med "original" (18-55) objektiv. Man kan fota extrem makro med det också. Har skrivit en guide på min hemsida om hur du går till väga, men som där står: det görs på egen risk :). www.dek.nu

HellviHumle
0

Dennis, om jag förstått rätt så har du satt ihop ett gäng bilder m h a ett program. Hur har du lyckats få krypen att sitta stilla medan du tagit alla bilder?

HH

Deklol
0

#11 precis, malen och dyngflugan är de enda jag provat denna tekniken med (och vilket lyckat resultat!). Jag använde mig utav Photoshop, och att det inte är ett stackningsprogram märks. Man får själv rätta till en massa fel, och det tar oerhört lång tid och är väldigt pilligt. Samtidigt som man vill framhäva alla detaljer får absolut ingenting heller vara fejkat, det har förstört hela känslan och meningen med bilden!
Insekter ser bara (eller mest) snabba rörelser, eller objekt som är riktigt nära. Snabba ljusförändringar (så som blixt) märks knappt för dom, och därför rör de heller inte sig. Det svåra är inte att få insekten att sitta stilla, utan att hålla kameran stilla och hitta alla fokuspunkter (jag äger ännu inte något stativ). Det är en utmaning faktiskt, o sånt gillar man :)

Jag själv har väl en stor fördel, eftersom jag som liten påg bodde på Skånska landet och hade som största intressa att samla på massa insketer och ha dom i ett terrarie. Jag vet ungefär hur dom tänker, vilka som sitter still, vilka som springer iväg och vilka som är oberäkneliga.

En stor fördel när man fotar insekter är att göra det när det är lite halvsvalt ute, eftersom dom då blir "slöa" och lättare att fota.

Fan, nu har jag ju avslöjat nästan alla mina bra tips, skulle ju skriva dessa på min hemsida…. Fast det gör jag nog ändå, mer utförligt ;) Hoppas det är till nån hjälp nu när våren närmar sig!

HellviHumle
0

#12 Haha, ska försöka ta till mig allt! Hoppas på att införskaffa ett 100 mm makro med det snaraste.

En släde vore kanske det ultimata verktyget?

HH

Deklol
0

#13 lycka till :)
Hehe jasså? mycket snö där eller? :P

BitteS
0

#12 Tidiga mornar innan krypen fått igång livsandarna är bra tid att fota på. De insekter jag vurmar mest för och är mest fascinerad av är alla våra fjärilar. Så otroligt vackra djur, men ack så svårfångade på bild. De större arterna av våra dagfjärilar är otroligt snabba och dessutom skygga av sig.

Man får verkligen ha tålamod och ligga i. Den här blåvingen förföljde jag tills den gav upp, så till slut så kröp den upp på fingret när jag satte fram det. Fotot är en delförstoring av den ursprungliga bilden. Inte så snällt mot djuret att vakta det så, det är därför så vill jag ha en kamera som jag kan fota närbilder utan att behöva klampa in på deras revir.

Hawknestgrove
0

Vilken liten skönhet!

TinaNordberg
0

Man kan ju satsa på de som inte är så snabba. Här en larv av arten Syreaftonfly Acronicta rumicis.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

BitteS
0

Eller så kan man pass på medan de är "mumifierade" så de inte har en chans att smita, hi hi.

Deklol
0

haha härligt :D

BitteS
0

Skämt åsido.

Här har jag hittat en larv i plommomträdet. Kommer inte längre ihåg vad det var för sort. Men vacker var den.

Deklol
0

Den där var extremt cool!! Om du någonsin kommer på vad den heter så säg. Var i landet hittade du den?

BitteS
0

Den satt i vårt plommonträd här i Heby, 5 mil väster om Uppsala.

Hawknestgrove
0

Åh ! så snyggt!

BitteS
0

Jag har en bild på en fjäril som jag fotade uppe i Kårböle i närheten av Ljusdal för två år sedan.  Det var en sort jag inte sett varken förr eller senare. Också en väldigt vacker fjäril. Namnet på den har jag också tappat. Det är konstigt vad namnen faller bort när man inte använder dem mer frekvent.

Deklol
0

Okej :)
Den där ser faktiskt ut som en mal, eller svärmare, och med tanke på tjockleken på kroppen verkar den även nykläckt ur puppan. Nu är jag inte säker på det jag skriver, men väldigt fin var den iallafall :)

BitteS
0

Nja, mal vet jag inte om det var. Jag har visat den här eller i djurfoto i en tidigare tråd och fick då veta vad den hette. Men som sagt: minnet är kort men intensivt Skäms.

[Chano]
0

Med tanke på de första inläggen.

Märke på kamera spelar ingen roll.
Nu råkar jag också ha Nikon men jag tycker faktiskt att det finns märken som återger bilden jag ser bättre.

Objektivet är det som ger bilden.,.,zå var det förr i den analoga tiden. Och är fortfarande.

Ingen digital kamera med ett något bra objektiv kommer att någonsin kunna tävla med med mina bästa manuella analoga bilder. Så är det bara.
Att det sen har blivit betydligt enklare för mig att både sälja själv elller jobba med bilderna eller att skicka till min bildbyrå är en annan sak.

Mvh/-Anders

Deklol
0

Märke på kamera spelar roll - eftersom utbudet av objektiv till vissa kameramärken är begränsade.
Det sista du skrev får du står för själv :)

heliotropes
0

Härliga insektsbilder, jag ser fram emot en ny insektsjakt i sommar med kameran…Glad

Eva // medarbetare på Perser

TinaNordberg
0

#24 Låter Björnspinnare bekant?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

BitteS
0

Nej inte en sådan heller tror jag. Så här ser den ut på ovansidan.

OlleA
0

Jag tror att larven i #20 är av en aprikosspinnare (Orygia antiqua) och fjärilen här ovan en liten igelkottspinnare (Parasemia plantaginis).

Olle

HellviHumle
0

#32 Du tror inte att det kan vara en fjädertofsspinnare? Har för mig att larven ser ut så.

Igelkottspinnare verkar rätt troligt.

HH

Deklol
0

Fjädertofsspinnare och Aprikosspinnare är samma sak :)

HellviHumle
0

#34 Aha, hade jag faktiskt ingen aning om. Då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall.

HH

TinaNordberg
0

Då är #31 liten igelkottspinnare.

Helt rätt #20 Orgyia antiqua allmän fjädertofsspinnare

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

BitteS
0

Tack för ert engagemang för att artbestämma djuren. Det ringer en liten klocka när jag hör namnet igelkottspinnare.

TinaNordberg
0

Det här lilla  gullet får vi inte glömma, passar bra nu i påsk.

Känner ni igen den?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

nej… konsitgt, att dessa varelser ser sötare ut när man ser dem så här, än i naturlig storlek….

Saga85
0

#39 Håller med. Förutom flugan i #0. Fascinerande - ja. Men groteskt ful tycker jag att den var. Har nog med de där enstaka håren att göra.

Hawknestgrove
0

haha ja, han var inte gullig, men hans mamma älskar honom nog!Skrattande

TinaNordberg
0

Var och en är skön på sitt sätt.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Deklol
0

#42 älskar vivlar/snytbaggar :D

HellviHumle
0

#43 Det är svårt att älska snytbaggar om man har lite skog! Möjligen är de skojiga att se på.

HH

BitteS
0

Här är en som kanske är lättare att ta till sitt hjärta. Det här är en gräsfjäril som visar upp sig i all sin glans.

OlleA
0

Vilken fin luktgräsfjäril! Den är lätt att känna igen med sina typiska 3 + 2 ögonfläckar på bakvingens undersida.

Olle

[peter54]
0

Björnspinnare

Hawknestgrove
0

Åh så vackert! Den var inte liten den Peter……

[ingela-i-segersberg]
0

Jag hade myror som mitt favoritmotiv i höstas. Här kommer en bild som jag kallar Skogens konung.

BitteS
0

Visst är myror också intressanta djur. Den här bilden kallar jag: Den enes död, den andres bröd.

Hawknestgrove
0

häftiga bilder på både kungen och måltiden!

[peter54]
0

Tog den här bilden förra året. En brunsprötad skymningssvärmare (Hyles gallii) på våra rhododendronbuskar.

BitteS
0

Oh Peter, de är så vackra de där svärmarna.

[peter54]
0

#53 Ja och så låter de så otroligt häftigt - en insekt med V8-muller. Glad

TinaNordberg
0

Den här Tallsvärmaren Hyloicus pinastri kom i sällskap med den brunsprötade skymningssvärmaren. Omöjligt att säga om den åxå körde V8.

Det var kolmörkt och jag knäppte av där jag hörde ett ,ljud tyvärr blixtbild.

Många suddiga bilder av de bägge arterna blev det.  Obestämd

Kaprifolen lockar hit dem, under en alltför en kort period.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[peter54]
0

#55 Min bild är också tagen med blixt i skymningen. Kaprifolen är verkligen en svärmarmagnet. Tyvärr frös vår kaprifol bort förra året, men vi har satt en ny vid trappan utanför entrén så att vi ska få doften tillbaka.

Hawknestgrove
0

JA de är mysiga! NAckdelen med dem är ju att i alla falljag får lätt panik när de kommer och  jag inte vet vad det är……

BitteS
0

Så här såg det ut i morse när jag slog upp ögonen.

In´t flyg dä nå insekter här in´t.

BitteS
0

Lägger upp en gammal bild på en svärmare istället.

Jag kanske har visat den förut men den tål att tittas på igen.

[ingela-i-segersberg]
0

Här kommer en bild på en blomfluga.

[peter54]
0

Bara en fundering: I inläggen #50, #58 och #59 kommer bilderna upp dubbelt. Varför?

[ingela-i-segersberg]
0

Stor svävfluga

BitteS
0

Peter: Hur menar du med dubbelt? De tre du nämner är alla mina inlägg. Jag ser en liten bild och sedan en större som ligger därunder. De ser för mig likadana ut som ditt inlägg med bilden på den brunsprötade skymningssvärmaren i #52. Jag har inte gjort något anorlunda än vad jag brukar göra när jag lägger in en bild så man ser den direkt i tråden, och ingen har nämt något om det tidigare. Mystiskt.

Bilderna i inläggen #15, 18 och 20 är inkopierade på exakt samma sätt som de senaste. Ser de också dubbla ut?

[ingela-i-segersberg]
0

Hej Bitte. Hur gör du för att få en stor bild samtidigt som den lilla i samma inlägg?

mvh Ingela

BitteS
0

Ingela: Jag klickar på den lilla bilden och kopierar den när den kommit fram. Sedan klickar jag på hantera inlägg och redigera inlägg. Gör en radmatning efter texten och klistrar in bilden under texten. Är bilden stor så den blir mycket bredare än texten högerklickar jag på bilden och tar redigera bild(tror jag det står) och minskar värdena på bilden och sparar.

[ingela-i-segersberg]
0

OK! Ska prova!

[ingela-i-segersberg]
0

Tack Bitte. Det gick ju någorlunda. Jag är lite grön fortfarande när det gäller data, har "bara" haft den i ett år. Och hur man gör på det här forumet betr. bilder har jag inte vart med om tidigare. Nu måste jag bara komma ihåg allt du skrev, annars får jag väl gå tillbaks och titta, när jag ska lägga in nästa bild.

[peter54]
0

#63 Nej jag ser två stora bilder i flera inlägg, alltså utöver den lilla uppe i högra hörnet, dvs totalt tre.

De två bilderna ligger direkt efter varandra och är identiska förutom att den övre är lite mindre för att den lilla till höger ska få plats..

Jag ser detta i många inlägg. I den här tråden är det inläggen #15, #18, #20, #24, #31, #45, #50, #58, #59. Jag ser nu att alla är dina.

Även i #66 ser jag tre bilder med samma motiv, men där är den övre ännu lite mindre än den nedersta, men ändå mycket större än den lilla till höger.

Alla övriga inlägg med bild ser jag bara en stor bild i utöver den lilla upp till höger.

Kanske är det för att jag också bor i Heby kommun som jag ser en bonusbild i dina inlägg?

Skrattande

[ingela-i-segersberg]
0

Hej Peter, jag raderar min bild (om jag kan) Och gör om allt ihop i morgon.

mvh Ingela

[peter54]
0

#69 Nej varför det? Jag bara funderade över hur det blir så. Uppenbarligen är det bara jag som får upp det så dessutom, så det gör väl inget?

mvh/Peter Glad

TinaNordberg
0

Inte för att de tillhör insekterna, men har ni funderat på hur en korsspindel ser ut på undersidan?

Passa på och killa den på magen Flört

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Deklol
0

#71 såhär ser de ut i ansiktet :) lägg märke till tänderna Flört

BitteS
0

Peter vad mystiskt!!! Kanske det beror på att jag förminskar biilderna som jag gör. Men jag har inte hört någon annan påpeka att det blir dubbla bilder i andra trådar. Kanske ska höra mig för på support om de vet vad det beror på. Jag tyckte jag kommit på ett så bra sätt att förminska bilderna på då mina bilder blir jättebreda om jag inte gör något åt dem och jag har inget bra program att göra om dem i. e inlägg #56 där jag förklarar för  Ingela hur jag gör. Har kanske du något annat tips på hur man förminskar bilderna i inläggen?

Om jag markerar bilden i "redigera inlägg" så kan jag ju ta tag i hörnet och dra ihop bilden på det viset men ofta är bilden så stor att om jag ska få den lagom bred så hamnar jag till slut utanför bildskärmen. Dessutom är det jättesvårt att få jämn förminskning både på bredden och höjden. Jag har för mig att det ska gå att trycka ner någon knapp på tangentbordet för att "låsa" så det blir samma förminskning åt alla håll, men kan för mitt liv inte komma ihåg vilken knapp det var.
Jag ska fråga på en annan sajt om de också ser mina bilder dubbla, så får vi se om det är samma fenomen där. Annars är det nog som du säger en "Bonus" eftersom vi bor i samma kommun, hi hi.

BitteS
0

Tina: såg du att den stackars spindeln bara har två och ett halvt ben på ena sidan. Undrar vem som har knipsat av dem? Tur i oturen att h*n har de två yttersta kvar, annars kanske den haft svårt att hålla balansenGlad

BitteS
0

Peter: Jag slängde in en fråga på pärlsajten där jag också brukar lägga in bilder och fick detta svar:

BitteS: Det har ingenting alls med dig o göra, utan den/de personerna som funderar har i sina personliga inställningar valt  under rubriken "Teckensnitt o storlek" o de har kryssat i rutan "Visa alltid bilder direkt i inlägget"

Om man kryssar i den rutan så innebär det att i de fallen som en person med iFokusplus själv har valt att kryssa för rutan "Visa bild direkt i inlägg" i sitt egna inlägg, så får personer som då valt o ha den inställningen i sin egna personliga inställning plötsligt bilderna i dubbel upplaga.

Hm … inte helt lätt o förklara, men hoppas att du fattar vad jag menar. Du får alltså råda personen som frågar att han/hon antingen får ändra sin egna personliga inställning om "Visa bild direkt i inlägg" eller så får personen leva med att i de fall någon skribent själv valt att visa bilden direkt i inlägget - ja då blir det dubbla bilder o det är ingenting som den personen har gjort utan har o göra med vilka inställningar man väljer o ha som generella inställningar för egen del här på iFokus.

Jag har själv inte Ifokusplus så jag vet inte hur det fungerar. Men du Peter har kanske det då.

I så fall vet vi varför du ser dubbeltSkrattande.

[peter54]
0

Nu har jag ändrat inställningar och de dubbla bilderna har försvunnit, men å andra sidan finns nu bara den lilla bilden uppe till höger i flera inlägg.

Det verkar vara ganska många som inte klickar i rutan här nedanför "visa bild direkt i inlägget".

Glad

Hawknestgrove
0

Ok, jag ser också dubbla bilder… MEn hur som helst, så är det väldigt fina bilder!!!!!!! Både på det "vackra" vårvädret och insekterna!

Saga85
0

#76 Vi som inte har iFokus plus eller är sajtvärdar/medarbetare har inte den funktionen, så det är därför många av oss struntar i att manuellt lägga till bilderna direkt i inläggen. Om jag ska göra det måste jag t.ex. öppna explorer istället för Firefox och klippa, klistra och finjustera.

Hur som - härliga bilder! Jag blev inspirerad till att faktiskt studera en spindel. I vanliga fall brukar jag smälla dem i panik eller ta i glas och släppa ut dem medans jag undviker att se på dem. Nu tog jag och kollade noggrannt på den. Var ju jättefin med rödbrun kropp och svarta ben. Någon som vet vad det kan ha varit för spindel?

Hawknestgrove
0

Saga, du kan göra det via Firefox också. Om du frågar inne på Support, så får du en bra beskrivning. Inte så svårt när man väl kommit på det