Vem äter upp trädet?

Jag skulle gissa på svamp och insekter i kombination och att det hänt något som får öppningen att bli stor nog för mulmen (det är vad sådant "sågspån" kallas) att rinna ut.

Myror.
Jag misstänker också myror. Jag har träffat på ett sånt träd en gång i skogen. Men då fanns det även små hål här och var.
Vad är det för trädsort? Alen är ju angripen av någon slags svamp.
Sätt in bilden på "trädgård" så får du se om du får något vettigt svar.
Det är nog röta myror angriper inte friskt trä. Det är troligt att någon försöker bygga bo där då det rasar ut mulv.
Kan det vara så att någon fågel, t ex nötväcka, kan komma in där och leta insekter i det murkna trät?
HH

Min syster hade en Hägg på gården, där det såg ut precis som det gör på bilden. Det var Hästmyror som bodde i trädet. De räknas ju som skadedjur men man får ingen hjälp mot dem om de inte är inne i byggnaden.
Mulm (trämjöl) bildas på flera sätt. främst är det rötsvampar som bryter ned veden inifrån och sedan är mulmen bomaterial för en mängd insekter som gräver gångar i det. Stora arter av skalbaggar har larver som kan äta sig igenom trä och producerar spån och gnagmjöl. Myror har nog marginell betydelse för att bilda mulm, snarare är det så att myrorna äter svamphyfer eller småkryp som lever i mulmen.
Rötade hålträd med stora håligheter är jättebra boträd för fåglar och fladdermöss.
Var i landet finns trädet förresten?

Min mamma har ett körsbärsträd som det också kommer spån ur, där huserar en större mängd pissmyror.
Skynda långsamt så går det fortare.

Tack för alla svar! Ni är toppen!
Jag ska inspektera trädet lite närmare och se om jag kan se myror.
Trädet är en lind och den står i Norrköping.