Lite hjälp
Jag var ute och red här om dagen och stötte på spår jag inte riktigt kände igen.
Funderade först på grävling efter som jag såg att det var bökat i marken någon kilometer längre bort, men jag tycker grävlingens spår är mer avlånga? Det var ju inte heller räv ocg efter det tar min kunskap slut ("stadsfjolla" som man är). Någon som kan hjälpa en nyfiken tjej? ;)
Blev också lite förundrar över denna syrenliknande "pinne" som växte och blommade i skogen (hittade även en större "pinne" som delade sig i två). Aldrig sett denna för heller…
Frågar man inget får man inget veta… 
Hakuna matata!
Jag är också lite av en stadsfjolla, men min första tanke var att det kanske är järvspår?
_No way! Yes way!
#1 Jag har aldrig hört talas om någon järv i våra trakter (Uppland) mer än att man såg några spår för något år sedan. Men deras avtryck blir ganska så täta, här ser man ju hur långt det är mellan två spår? *försöker klura lite*
Spåren var i.af om det inte syns på bilderna så bra - mer ovala på bredded än på längden - 5 tår alla bredvid varandra på rad.
Hakuna matata!
Den blommande pinnen i skogen är Tibast. Den blommar tidigt på våren med rosa, doftande blommor.
mvh Ingela

Nog tycker jag det ser ut som grävlingsspår.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#4 Ja jag tog mig lite tid och titta på spår på google igen, och det är väll kanske så att de kanske inte blev lika välmarkerat i bak, men den lilla "tummen" stämmer in.
Dock funderar jag hur det blivit så långt avstånd o.O Men som sagt, jag såg i.af att det var uppgrävt av grävlingar längre bort :)
Men då vet jag i.af vad "plompinnen" heter, aldrig sett något liknande förr, tack!
Hakuna matata!

Tibast är mycket giftig, hela växten.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Tibast har en underbar doft.
Vi hade sådana bakom vårt gamla torp och jag hade heller aldrig sett något liknande dessa "blommande pinnar" innan
/Maria

Är ganska säker på att det är grävlingsspår
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Så vacker tibasten är. Skulle vilja ha…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....