Backsippa eller Nipsippa
Efter att ha studerat floran lite bättre så har jag kommit fram till att det är backsippa. Stämmer va?
HH
Jag är inte så säker på att det är mer sannolikt med backsippa. Den är inte heller så vanlig på Gotland och där finns dessutom inga "vanliga" backsippor utan endast Gotlandssippa som är en underart.
Vad var det i floran som fick dig att tro på backsippa?
Tog du fler bilder på andra exemplar? I så fall, syns inte bladen på dessa heller?
Nipsippans blad kommer först mot slutet av blominegen eller t.o.m. efter blomning, medan backsippans blad kommer fram tidigare. Kan visa några bilder på backsippa som jag tog förra helgen.
Kronbladen på era backsippor ser betydlig spetsigare ut. Jag börjar luta åt nipsippehållet i alla fall.
Men dina, Heliotropes, är de odlade? De är väldigt mörka i mitten.
HH
Nu har jag kollat i "Den virtuella floran" och det är ganska säkert nipsippa. Hade fått för mig att backsippan var ganska vanlig vilket inte stämmer. Har nog haft fältsippa ihuvét.
HH
Tycker att det är svårt att se på bilderna hur pass kluvna bladen är.Sen komplicerar det ju det hela lite att om det är backsippa så handlar det i så fall om gotlandssippa. I min ena flora står det att den har längre och krftigare stjälk. I den andra floran står det bredare, kortare och ljusare kronblad samt bredare bladflikar.
Fler bilder på nipsippa, backsippa och gotlandssippa.
#11 Precis, och allt det där sammantaget gör ju att det är nipsippa som gäller.
Tack för all hjälp. Det underlättar när man får dryfta saken med andra.
Hittade förresten en miljon fältsippor idag. Kan lägga in en bild senare. De sitter ännu på minneskortet.
HH

Skulle vilja se den i verkligheten för att vara riktigt säker, men håller i stort med om att det är en nipsippa. Detta främst för att den inte har blad vid blomning, vilket backsippa ska ha.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#13 Det finns en anna sak som talar för nipsippan. Om man tittar på kartorna i Nordens flora, så finns gotlandssippan längre söderut och nipsippan på mellersta ön och norrut. Nu är ju storleken på kartorna inte optimal men jag tycker ändå att allt sammantaget gör att det är nipsippa det handlar om.
HH

#14 Orkade inte plocka upp en större flora, utan tog "Kroken" (dvs Krok & Almquists Svenska flora), så jag tänkte inte ens på kartor. Men du har helt klart rätt i vad du skriver
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#16 Jag undrar om det inte tar nå'n vecka till?

ja tack och lov, så försvann det under dagen. MEn det var så pass, att skolbussen körde i diket…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....