Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 3235 ggr
heliotropes
1

Skatan

såg jag idag komma flygande med en pinne i sin mun, så de har redan börjat bygga bo. Det var nog det första riktiga vårtecknet här, CoolGlad vi har över en halvmeter snö som täcker backen, ännu.

Eva // medarbetare på Perser

[Chano]
0

Korpen började bygga sitt bo där jag jobbar för någon vecka sen.
Fast annat än att ljuset har kommit så syns inte tillstymelse till sommar vara i antågande.
Men för oss här uppe så börjar nästan våren med ljuset.
Kanske dina skator tänker samma
Mvh/-Anders

heliotropes
0

Tja! Varför inte, katterna går ju efter ljuset.

[peter54]
0

Kråkfåglarna ä alltid tidiga med boandet. Det är för att de ska ha färdiga ungar när alla andra fåglar börjar. På så sätt kan kråkfåglarna utnyttja andra fåglars ägg och ungar som mat.

Saga85
0

Här har skatorna precis börjat på sitt vanliga bo i tallen. Tyvärr ska tallen ner i veckan, känns lagom trist. Hoppas de hittar ett annat bra träd, finns iof gott om dem runtomkring.

Hawknestgrove
0

Oj så mycket snö kvar?  Här är allt borta nu. Skönt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Linnea
0

I ridhuset är där massa svalor som bygger bo. Man blev lagom förvånad i början när det damp ner långa höstrån på en mitt i ridhuset.

Skynda långsamt så går det fortare.

heliotropes
0

#6 Haha! Jag förstår att du blev snopenSkrattande

MariannE11
0

skator är väldigt stiliga fåglar….synd bara att de retas med katter… fast annars skulle väl katter jaga dom hela tiden… hur snälla är skator mot varandra egentligen?,..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

retas med hunden också………

[peter54]
0

#8 Många kråkfåglar och särskilt skator, är oerhört grymma mot andra av samma sort som inte hör till reviret. Främlingarna jagas bort eller i värsta fall, dödas.

Linnea
0

Skatorna hos mamma håller kråkorna borta, det tycker jag är bra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Vi hade en skata som fastnade i nätet över jordgubbarna och blev halvt ihjälhackad. Vi tock dock han om den och såret läkte, det enda menet den fick var att den "gärna" gick med huvudet upp och ner och den kunde vrida det längre äv nav jag någonsin sett en vanlig skata göra.

Men den levde i 8-10 (kommer inte ihåg exakt) år hos oss tillsammans med hönsen ett tag och de sista åren själv.

Men där ser man hur grymma de kan vara mot "mobbade" individer.

Hakuna matata!

MariannE11
0

tycker skator ändå är snygga… men jag har anat att de inte är så snälla alla gånger mot varandra….får se till att kolla in skatorna i området o se till att de sköter sej…Foten i munnen

TinaNordberg
0

De är ytterst besvärliga och misstänksamma, känner igen en kameralins på 7 mils avstånd.Rynkar på näsan

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

heliotropes
0

#14 Haha! det är väl aldrig så du har försökt att fota dem..Skrattande 

Den utmaningen har jag inte provat ännu, men den tar jag i sommar..Flört

[peter54]
0

#13 Kommer det en "främmande" skata in i ett område blir den genast bortkörd av de som är hemmahörande där och envisas främlingen blir den angripen och kan till och med bli dödad.

isa
0

#16 Det där blev jag vittne till igår. Det var hemskt men slutade någorlunda lyckligt. 4 st andra skator var på en annan skata rejält! Den var inte skadad och såg inte annorlunda ut i teckningen, så jag antog att den helt enkelt "bara" var inne på fel revir. De var jättegrymma emot den och det var ett fasligt liv, så att andra förbigående människor reagerade också.

Som väl är, så lyckades den få ett "kryphål" i attacken av de andra skatorna som var överallt ovan på den,  och den flög snabbt därifrån.

Det gick jättefort, när den hann ut ur "getingobet". Det såg ganska kul ut när de andra som var kvar upptäckte till slut, av ren förvåning att de höll ju på att bråka med varandra. Inkräktaren var ju borta! Då såg de ganska roliga ut, lite förnärmade…. och de tittade sig runt omkring och upp mot himlen, precis som de undrade vart den tog vägen,  men då hade inkräktaren redan hunnit flyga en bra bit därifrån.

Det tar nog lång tid innan den gör något liknande igen, om den någonsin gör det. Ibland kan de väl hamna på andras revir av misstag också?

Hawknestgrove
0

OJ, hoppas det gick bra!!!!

heliotropes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Härom veckan lyckades jag fota den gynnaren Skrattande

MariannE11
0

vilken snygging….Kyss

Hawknestgrove
0

Åh sån snygg bild! Högtidklädd och allt!

heliotropes
0

Tack! Glad Visst! man kan ju inte annat säga…att de är snygga och stiliga Skrattande

Jag fick zooma in honom rejält, min kamera klarar inte av så långa avstånd, den här Skatan satt då en ca. 15 meter ifrån mej.

Hawknestgrove
0

Verkligen lyckad bild…..

heliotropes
0

Tack Gunilla! Glad 

Det är extra roligt när man tar in bilderna i datorn och är förberedd på att få kanske kasta rubbet pga. darriga händer vid fototillfälletFoten i munnen och så visar det sig att man har varit väldigt stadig.. hihi!!SkrattandeCool

Saga85
0

Snygging! Skator har alltid legat nära hjärtat. Den senaste månaden har de dock skällt rejält på oss sen vi demolerade deras bo Rynkar på näsan

heliotropes
0

#25 Haha! det kan jag tro de`Skrattande

Hawknestgrove
0

ja men de bygger väl nytt?

Saga85
0

Oskyldig Fast nu slipper de åtminstonde tre katter som sitter och suktar ett par meter under boet. Jäklar ett sånt liv det brukade vara.

Saga85
0

#27 Jag hoppas de har hittat en ny plats, finns ju gott om stora träd i närheten. Dock var det det sista lämpliga stora trädet i vår trädgård (har fällt 3 större träd som varit skatträd…)

Hawknestgrove
0

ja de är ju så kul att titta på, och de små ungarna är för söta när de kommer

heliotropes
0

Visst kommer dom på fler byggplatserGlad Så du kan ha gott samvete..värre hade det kunnat varit, som när vi här hemma fällde våran jättestora gran på säker 20-25 meter.

Detta var för några år sedan, där visade sig finnas både ett skatbo och ungar, tyvärr klarade sig ingen av ungarna, en var redan död och den andra hörde jag av en ren tillfällighet, det hade nog gått för lång tid för att kunnat rädda den andra, vi försökte. Det var gassande hett den dagen så den var nog redan ganska uttorkad.

Hawknestgrove
0

stackars små…….

Saga85
0

Usch, en sån hemsk upptäckt. Jag var lite rädd för något åt det hållet när tallen fälldes. Gick och kollade till trädfällarna då och då under dagen, och när boet kom ner var det tomt *puh*

heliotropes
0

Ja! Det var inte alls roligt.Rynkar på näsan Men med en sån jätte till gran var det svårt att se något alls i dess grenverk. Jag glömmer aldrig den gången som min son var nära att få en död och stel skata över sig, den kom ramlandes ur just den granens grenverk.Foten i munnen

Hawknestgrove
0

Gahhhh va äckligt….. OCh vi har tråkiga blåmesar, som  byggde bo i utsuget från köksfläkten för några år sen…..MEn sen valde de den här!

Hawknestgrove
0

närmare bilder

Hawknestgrove
0

närbild

Saga85
0

Alltid intressant att se hur de vilda djuren lyckas utnyttja mänskliga skapelser. Vi hade ett blåmespar som byggde bo i en ventil. Stod man inne i källaren hörde man hur ungarna pep för fullt. Efter ett par år satte vi upp en fågelholk åt dem, så de flyttade in där istället.

Hawknestgrove
0

JA förlåt att jag snodde tråden… Kunde bara inte låta bli att visa blåmesarnas festliga husvagn…

heliotropes
0

#35 Nä!! Verkligen ingen trevlig "peruk"Tungan ute 

Inte gör det något att du visar "ditt" blåmesbygge, de är väl för sötaKyss