Grävlingar eller?
Kan grävlingar låta som en gris?
När vi flyttade ut hit på landet så hörde vi ett par gånger något som lät som en gris som bökade runt utanför huset precis. Under vintern har det varit lugnt (bortsett från rävar som skrämt skiten ur mig ett par gånger när de väckt mig) men igår kväll var grymtandet tillbaka. Utanför samma fönster som innan. Vi släckte ner och tog fram stora ficklampan (den är som en strålkastare) och försökte få syn på vad det var, men misslyckades förstås.
Vi vet att det finns grävlingar på sommarstugetomten bredvid, huset är trasigt och grävlingarna bor kungligt. Eftersom vi inte märkt av något under vintern så gissar vi på grävling, vildsvin känns långsökt även om det finns här i Värmland.
Någon som är kunnig på området?

ja helt klart låter de som grisar när de bökar runt. små runda fötter med långa klor lär du se spår av. letar de sig under huset så gör de mkt problem de kan förstöra ett hus på en sommar.
vi bor i värmland och har hundar som jagar bort grävlingen. skyddsjakt är tillåten året runt om de förstör hus och sådant. pm om du vill ha hjälp.
men….. även under den tiden de har ungar? Då måste man väl förvissa sig om,att det inte finns några ungar?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

man tar även om de har ungar men ungarna föest det är när ungarna växer upp som de förstör mest under hus, det är verkligen farligt vad de gräver ut. man kan försöka fånga hela fam i fälla men det kan ta 3 veckor mellan att ungarna går in till ammma går in och man kan inte sätta ungarna i bur under tiden. svårt när de har ungar.

tror det var grävlingar som skrämde upp mej i tonåren….i skymningen när jag skulle släcka i stallet så blev jag rädd av ljuden o trodde jag skulle bli mördad…..vågade knappt gå ut när jag var ensam i huset… sprang fort som en blixt….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Tack för svaret Rifla!
Jag har gått varvetr runt huset flera gånger, men kan faktiskt inte tänka mig att de lyckas ta sig in i grunden någonstans. Det finns inga hål, inga grävmärken och inga tassavtryck. Vi har heller inte hört något mer, så det mest troliga är väl att det är en grävling från grytet på ödetomten bredvid som var på kvällspromenad. SKulle vi få problem så hör jag av mig via PM.
Det är skönt att veta vad det är, för jag trodde nog inte att det var vildsvin - men vildsvin är nästan värre. De är inte lika "lätta" att avlägsna =)
Är ni säkra på att det inte rör sig om hjortar? Hjortar kan låta som grymtande svin. Det är riktgt obehabligt att höra dem. Vi har haft hjortar i trädgården om kvällarna och ibland har det resulterat i sömnlöshet. Avgrundsgrymtningarna har hållit oss vakna 
… grävlingar kanske också kan låta som grisar, men jag kom att tänka på hjortar när jag läste TS beskrivning 
Vi döpte vår fetaste hjort 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
haha My Twigggs, fin bild. Men får du ta den? Bli inte ledsen, men jag tar bort den direkt ur inlägget för säkerhets skull. Skulle duha tillst¨ånd av fotografen, så sätter vi givetvis in den igen!
Kunde inte ta bort bilden i inlägget utan att ta bort filen helt…. LEdsen……
INte min mening, men jag är väldigt rädd att få på moppe för bilder….
Jag vet faktiskt inte hur bilden kom till. Det var min kompis som gjorde själva montaget och skrev dit texten och jag är osäker på varifrån bilderna i sig kommer… Montaget i sig är inte stulet i alla fall
Det gör inget att du tog bort den.
www.mytwiggs.com
Ok. Ja jag tar hellre det säkra för det osäkra. Kan bli attans så dyrt för mig som sajtvärd….
Jamen det är klart
Ingen fara 
www.mytwiggs.com

Igelkottar? De grymtar och bökar och väsnas en hel del. Inte alls fel att jämföra med en gris.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
ja, vi är spända på vad det var som väsnades…..

Vi fick aldrig syn på vad det var, men vi tror fortfarande att det var en grävling som tog sig en kvällspromenad.
Igelkottar har vi inte sett några på hela tiden och vildsvin borde ha lämnat mer spår efter sig.
Det förblir ett mysterium tills vi får höra ljudet igen. Då jäklar ska vi vara snabba med lampan :)
ja jag vet att de kan föra ett herrans oväsen.
Ja, det låter som grävling du haft på tomten.