Mygg
Åh har ni redn fått plågoandarna till er? än så länge har vi klarat oss. snart kommer svidknotten!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

URRkkk! Tyvärr älskar de här små djuren mig, och jag får stora, kliande berg på huden…
Tur jag bor så långt söderut att de inte hittar mig i första taget. 
Det finns en facebookgrupp som heter "vi som önskar att myggen sög fett istället för blod"
Mitt bästa myggmedel är min man. Alla blodsugande kryp dras till honom så det gäller bara att hålla sig i närheten
/Maria
Vi bor ju mindre än 30 km från nedre Dalälven, så vi har mygg så att det räcker och blir över många gånger om.
Nu har vi också fått fästingarna på oss. Jag har redan tagit bort två på kroppen och min fru har haft en.
#3 Jag sympatiserar med din make. Jag har nämligen samma "tur" som honom i min familj
Vi får väl glädjas åt att vi inte har malaria i landet. Jag arbetade 2 år i Afrika där eländet var vanligt. Det var ett evinnerligt sprayande, fäktande, intrasslande i myggnät och malariaprofylax till frukost.
Att jag slapp undan förundrar mig än idag.
Gaaaa….. Avskyr de flesta varelser som är mindre än 5 cm och har fler ben än 4….. Suger de dessutom blod, elelr sticks då har de inget existensberättignade för mig. Må fåglarna äta dem!
Instämmer med föregående talare!
Jag har skaffat myggnät som jag sover under sommartid, för de ska jävlar i mig INTE äta på mig när jag sover! 
#6 Alla arter har ett egenvärde. Hur kan vi människor egentligen tro att vi är de enda som har ett värde? Eller för den delen bestämma vilka arter som är mer värda än andra? Tycker det är synd att du avskyr större delen av världens fauna.
#0 Skulle nog inte låtit den sitta kvar och suga blod, men det är en fin bild (å andra sidan vet man aldrig med mig, jag kanske skulle få för mig att det skulle vara intressant
)
Jag håller absolut med om att alla existerande arter har sitt existensberättigande och sin plats att fylla i ekosystemet.
Att alla inte kan vara till gagn för oss är rätt självklart. Däremot tycker jag inte att småkryp som stickmyggor, fästingar och knott har något värde som enskilda individer och jag dödar dem ofta och gärna om jag kommer åt.
Här har vi nu gräsliga mängder mygg redan och det är svårt att vara ute utan skydd av något slag.
Fästingarna har gjort entré med tyngd, jag har haft en, min fru har haft två och dottern en fästing hittills. Pojken och katten har klarat sig (men katten är impregnerad).
OCh i och med, att jag önskar att fåglarna ska äta dem, så är väl inte det fel?

#8 Ibland får man lida för konsten ^^
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Ih, irriterande kryp, men läcker bild 
Har inte råkat ut för fasligt mycket mygg, men fästingarna är envisa i år. Trots fästingmedel på katterna kom ena katten in med 11 fästingar på sig en kväll! *ryys* Lagom kul att sitta och plocka…
_No way! Yes way!
Jag har förstått att fästingmedlet (Frontline) fungerar i mycket varierande grad på olika kattindivider och hundindivider.
En del får många fästingar trots medlet, men vi har turen att det fungerar klockrent på vår katt - inte en enda fästing hittills i år.
Vi själva däremot, har haft totalt 4 fästingar redan. I år ska vi TBE-vaccinera oss.
När det gäller mygg är det helt sanslöst redan, det går absolut inte att vara stilla ute, särskilt inte efter solens nedgång.
Det är Frontline vi använder - förra året var första gången, och då funkade det klockrent på alla tre katter samt illern (ett par uschlingar den första veckan, sedan fick fästingplockaren vila för första sommaren någonsin). Jag hävdar att det beror på årets envisa SuperFästingar 
_No way! Yes way!
OCh en sak, man får vara lite nofga med Frontline. För det första, se till att kissen inte kommer ut på åtminstone tolv timmar och välj om möjligt en så torr period som möjligt. Hundra% kan man ju alrig garantera, men det minskar betydligt och de som sätter sig dör. Sen håller tyvärr inte Frontline lika länge som halsbanden Scalibor, som BARA KAN ANVÄNDAS PÅ HUND!!!!!!!!MAn får räkna med, att förnya efter ca 4 veckor…
#15 Det skulle aldrig gå att hålla vår katt inne i 12 timmar. Hon är ute dygnet runt under sommarhalvåret och kommer bara in för att äta och vila sig någon timme då och då.
Det absolut viktigaste som jag har förstått det, är att man applicerar på bar hud, inte på päls, på nacken där katten inte kommer åt.
Vi har använt medlet på vår katt i flera år utan några som helst problem. När hon någon gång har fått en fästing har det varit signal att vi väntat för länge med att förnya skyddet.
ja det är väldans bra. MEn det rekommendras inet, att katen går ut med detsamma om det regnar tex.
#17 Om det regnar går inte vår katt ut 
haha, då är det i så fall perfekt att passa på och ändå stänga dörren….
Varför är inte Myggan Sveriges nationalfågel? Tänk att vakna till dess underbara musik i örat samtidigt som du förtvivlat skrubbar dina kliande fötter mot varandra. Kan det bli mer svensk sommar?
hahaha!!!!!
Myggen är för jäv liga men är fortfarande mat åt fåglarna… Dock finns det ju enorma mängder… Vart är fåglarna när man som bäst behöver dem? xD Tur man har en pojkvän som är en myggmagnet som några andra här ;)
Däremot skulle både fästingar och knott gärna får utplånas från jordeytan för min del.
Hakuna matata!
ja undrar vad näringsvärdet är på dem?

Jag hittade årets första fästing på min mage idag. Den hade bitit mig med var stendöd - jag äter dubbla penicillinkurer + smärtstillande just nu, så den blev vä förgiftad…
och fick en härlig tripp kan jag tänka!
Ja dom är för söta dom små liven.
Ett gott Råd- Fästingvaccin