Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 4880 ggr
HAPE
0

Taggtråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är sorgligt med all taggtråd i vårt land. Inte bara för djuren som stängslas in, utan även för viltet. Önskar att landet kunde saneras, speciellt på de ställen där det bara är rester av gamla staket som sitter uppe. Som på denna bilden - ett gammalt staket några meter längs en väg. Känns så onödigt och orättvist när tråden inte ens är i bruk.

essut50
0

Håller med dig, sorligt när man ser sånt som på bilden.Gråter

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Ja, ansvarsfulla bönder, som inte längre använder tråden brukar ta bort den. Men det är en  nästan omöjlig uppgift  att ta bort gammal taggtråd i markerna, vi har på sambons marker hela skogen full. Gammal och övervuxen. MEn att ta bort all den, då har man att göra flera år. Den får rosta bort, helt enkelt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

där jag bodde min sista tid hemma o hade häst så hittade jag taggtråd långt ner i gräs o mossa….läskigt vad den kan göra…

har ett barndomsminne en vinter på ett rådjur som hoppade över ett taggtrådsstängsel men fastnade…. den kom loss till sist men jag undrar fortfarande hur det gick….Rynkar på näsan

stackars fågel….. vad är det för sorts fågel?….Obestämd

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[peter54]
0

#3 Sädesärla

HAPE
0

Jag vet att det inte är rimligt att all gömd och glömd tråd ska bort, men önska kan man väl göra?

Vi har nyligen köpt en liten gård. Vi har ingen taggtråd på våra ägor vad jag upptäckt, men väl så mycket annan skit. Det fullkomligen växer upp skräp ur marken på sina ställen och helst uppe i skogen. Det är ju så, förut grävde man ner allt man inte ville skulle synas. Nu växer det upp glas, tegel, motordelar, rostiga balkar, plast m.m och vissa av dessa är nog så vassa.

Vi kan inte heller sanera allt, men vi plockar allteftersom det dyker upp.

Tycker ändå att det är synd och orättvist när viltet drabbas och när man beslutar att ta en hage ur drift så borde man kunna rulla ihop tråden (vilket var gjort på alla andra sidor av gärdet där bilden togs).

Hawknestgrove
0

ja i hagarna ja, men förr i tiden, så hade ju folk sina djur på bete i det som numera är skog… OCh det är lite överkurs att gå runt på 40 hektars gränser och leta taggtråd. tyvärr.

MariannE11
0

#4 säkert?… har inte sådana sädesärlor här… men det kanske är vinkeln som gör att jag ser denna som svart-vit….

[peter54]
0

#7 Jodå, det är en helt vanlig sädesärla, hane. Hjässan och strupen är svart, buken är vit, översidan är grå och svart.

Glad

HAPE
0

#7 Definitivt en sädesärla *säger fotografen*

MariannE11
0

ska fråga mina sädesärlor i morron om jag får stjälpa dom upp o ner o jämföra…Flört

Hawknestgrove
0

ja, bilden gör att den ser så stor ut… MEn när man tar bort  det perspektivet, då ser jag ju att det är den lille vippstjärten….Gråter

NaimaG
0

Jag stör mig på att taggtråd används vid en del viltstängsel.

Hawknestgrove
0

Du, jag  tror inte  att man får använda taggtråd i den vanliga bemärkelsen längre….. det du ser i toppen på viltstängsel på motorvägar tex är väl den där  platta sorten av plast?

Hawknestgrove
0

Jag googlade och kom fram till i en hast, att det enbart är i hästhagar det är förbjudet. Kanske någon som vet bättre?

MariannE11
0

vore kul att veta… min häst hade taggtråd… förmodligen för att jag annars inte hade kunnat haft råd att ha häst…hände ingenting med honom men jag kanske bara hade tur?…

NaimaG
0

#14 Jo hagar överhuvudtaget är det nu lag på att taggtråd inte får förekomma, nämndes något om det inne på ridsport. Vad gäller viltstängsel så har jag sätt ett och annat stängsel med taggtråd högst upp sammt trasiga stängsel där hålen lagats med taggtråd. Vet inte om det finns fortfarande men i min födelseort hade eller har de en park inhägnad med stängsel och taggtråd.

Hawknestgrove
0

ja personligen tycker jag också att vanlig taggtråd är pest. Den  nyare varianten av plast är ju bra mycket snällare.