Vårsvampar

vilka snygga svampar o otroligt bra bilder… gillade den röda färgen…den måste lysa lång väg….
har inte varit ute i skogen än…nu är ju snön borta iaf.. men jag misstänker att det är rejält blött….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Väldans vackra bilder!!!! Och har kollat efter mina favoritsvampar,men inget ännu……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tackar.
#5 Vilka är dina favoriter?
#6 En bok? Kan inte låta bli, det riktigt kliar i fingrarna när något nytt dyker upp.
Var ute i lördags och letade den röda, när jag givit upp och gick till bilen skulle jag bara kolla vid parkréringen. Där har en massa galningar kastat sopor invid sjön.
Och där bland allt från ett bilvrak till äggskal var de.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Jag hittade också sippskål i helgen! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Åh så fina de var! De där vårskålarna, de har jag sett liknande under hösten här. De tycks trivas där det är massa gammalt järnskrot i marken……

Jag har hittat champinjoner vid min kompost vid den senaste värmeböljan. 
Jag minns att jag hade en bortglömd papperspåse med champinjoner tidigare i våras som jag kastade ut där, men kan de sprida sig på det viset? Annars är det nog ängschampinjoner som jag också hittat i hästhagen tidigare år.
Oj! Ja ängschampinjoner är ju inte fel…..

Idag gick vi och kollade in skogen, jag har inte gått där på några veckor. Vildsvinen har bökat upp mängder med hjorttryffel.
Finns det nåt matvärde i denna svamp? Syrrans hund gillar dem skarpt iallafall.
saxat:
Hjorttryfflar anses vara oätliga för människor. Förr i tiden användes dock hjorttryfflar i medicinskt bruk som afrodisiakum för både djur och människor.

Önskar jag kunde nåt om svampar, men tyvärr… Men mycket fins bilder har ni fått till!