Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 18-dagens-bild-fototävlingar
Läst 2814 ggr
Sukram
0

2007-02-08 Dagens bild.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa lite bilder från dagen. här är en bild på en ekstam med nästan "onaturliga" färger. Skiftar i gröna och grönblå nyanser.

Sukram
0

Gamla ekar kan nästan vara fulla med olika skorplavar som gör att stammen får alla möjliga färger, fast ofta är de vita eller grå. Jag vet inte vad de blågröna heter riktigt men jag tror att det är någon inom släktet Lepraria.

Ibland kan man se att trädstammar har fläckar med en karaktäristisk gul-grön färg. Tittar man lite närmare på dem så ser man att det inte är en grynig beläggning som hos Lepraria utan att de tunna bålarna ofta har små fruktkroppar oxå som står upp som små miniatyrsvampar. Då är det den gröna spiklaven Calicium viride

De är lite svåra att fånga med kamera ibland. De betraktas egentligen bäst med en stark lupp.

Sukram
0

Hittade något annat i dag när jag var ute och fotograferade som jag inte riktigt vet vad det är. Förmodligen är det en slemsvamp ur släktet Trichia men jag är osäker och kunde inte ta med några hem för att kika närmare på dem. Men de växte i barksprickor längs med en hel trädstam.

Sukram
0

sista bilden för i dag. De enda gröna växter jag såg. Krusbjörnmossa Atrichum undulatum med sporkapslar.

Fler bilder finns i mitt album.

DianaK
0

Hej! Jätte fina bilder du har tagit, ska genast kolla in ditt album.

Ha det bra!

Mvh/DianaGlad

altavista
0

bild på en utsvulten (??) katt (grannens!)

altavista
0

bild på en utsvulten (??) katt (grannens!)

altavista
0

FÖRLÅT!

SÅ bra var inte bilden Generad

Sukram
0

#7 gör inget. härlig bild på en nyfiken kattSkrattande .

montax
0

Kan det vara krusbjörnmossa som jag plåtade förra året?

Jag kallar bilder för "Meditation" eftersom det ser ut som om den lilla mossfiguren håller på med det. :-)

Krypa runt i mossvärlden med macroobjektivet är vansinningt kul! När jag plåtade mossfiguren hängde jag på mage över en sten. :-)

Martin
0

Inga fåglar vid den utfodringsplatsen inte :o)

mvh Martin

Sukram
0

Knuffar upp min egna tråd lite. Vet inte hur man länkar till en tråd på detta forum?Fundersam