Vem är liemannen?
Bilderna kan delvis tas som stötande och därför lägger jag inte upp dem med bild i inlägget, utan klicka för större bild.
En duva som mött sitt öde, i en park centralt i Malmö. Tror inte det finns räv i den parken eller dess närhet. Ugglor har jag sett i vinter. Pilgrimsfalk syns om inte dagligen så i varje fall varje vecka passerande Malmö om man tittar på Artportalens "dagens fågel". Sparvhök har jag själv sett då och då och även tornfalk. Mink finns längs kanalen och vallgraven intill Malmö Hus Slott som ligger precis i anslutning till parken.
Skadorna på duvan i sig ser ganska "små" ut. Gått ganska hårt åt hals/huvud. "Fint" plockad, inte allt för nersmutsat runtomkring (vilket ses på bild 2). Någon som har en gissning på vem som är liemannen? Går det ens att avgöra av bilderna? Själv lägger jag min på sparvhöken men trodde faktiskt att duvor var lite för stor för den.
mvh Martin
kan det vara någon mindre rovfågel?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi fick en duva slagen i trädgården när vi fikade en gång. det var nog en duvhök visserligen men jag har inte så bra koll på hur man ser skillnad, stor var den inte iaf. Det var troligtvis den som tog vår kattunge också..
Skynda långsamt så går det fortare.
Fast duvhöken är ganska stor, ganska lik men mindre är sparvhöken.
Frågan är dock om inte duvor är lite i största laget för sparvhökar, men kanske en skicklig hona (som är större än hanarna) kan ha fixat det.
Postat på ett par andra ställen också och duvhök är de flesta inne på vad gäller duvan ovan.
mvh Martin
HAr du fått bekräftat att det är så? vore kul att veta….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tycker att det ser ut som en rovfågel.
Inte bekräftat mer än att det är flest som tror på duvhök, och menar på att sparvhök är för liten generellt sett för att slå vuxna duvor och att det av någon anledning inte heller tros vara varken katt eller räv (bland annat för att duvor sällan har nattvist på marken).
mvh Martin