Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 10817 ggr
Royalz
8

Vit snigel

Hoppas jag skriver på rätt forum!

Igår när jag var ute på brukshundsklubben såg jag en kritvit stor snigel, såg ut som en sån stor svart bara att denna var kritvit. Sökte på vit snigel på google men dom sniglarna som kom upp var med cremevita denna var verkligen kritvit.

Vad är det för art? Har aldrig sett någon sådan förut. Rätt stor var den ca 12cm.

Hawknestgrove
0

Oj! JA de vanliga är ju vita, men inte helt krivita, de brukar ju vara lite äggskalsfärgade…. hoppas någon snigelfantast  ger sig tillkänna här…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[peter54]
0

Jag är inte alldeles säker, men jag tror att det är samma art och att den egentligen kan se ut lite hursomhelst.

De vanliga är svarta, men många har en vit linje på ryggen. Jag har sett kritvita, gråvita, vita med svart rand och även svartvitbrokiga.

Jag tror att det är naturliga färgmutationer och att en del saknar svart pigment helt (amelanistiska).

moondancer
0

Jag är ganska säker på att det är en vanlig svart skogssnigel. Dom kan variera i fär från vit till grå till brun till svart.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog ingen mutation av den svarta skogssngeln då det finns massor med olika arter av skogssnigeln. Det finns allt ifrån svarta, bruna och nästan vida till leopardfläckiga (liknande).

Vilken som ä vilken har jag ingen direkt koll på men jag bifogar en bild då jag fick möjligheten att se två "ljusbruna" sniglar para sig en dag för ett par år sedan! (Ursäkta bildkavlitén, men den är tagen med mobilen som inte hade den bästa kameran för en 4 år sedan.)

Hakuna matata!

Hawknestgrove
0

Kul tråd! tänkte på det där kan det vara albinosniglar? Finns sånt månntro? HAr de röda ögon då hahahaha!

moondancer
0

Jag är osäker på om just dom har hemoglobin i blodet, eller om de som många andra mollusker har ett mer blåfärgat blod…därför skulle de då ha mer blåa ögon…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

hahaha blåögda sniglar……..

Elshira
0

#6 Det stämmer bra, endast ett fåtal arter ha rött blod (oftast vattenlevande) =)

Hakuna matata!